ECTS - Environmental Politics
Environmental Politics (KAM416) Course Detail
Course Name | Course Code | Season | Lecture Hours | Application Hours | Lab Hours | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Environmental Politics | KAM416 | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Pre-requisite Course(s) |
---|
NONE |
Course Language | Turkish |
---|---|
Course Type | N/A |
Course Level | Bachelor’s Degree (First Cycle) |
Mode of Delivery | Face To Face |
Learning and Teaching Strategies | Lecture, Demonstration, Discussion, Question and Answer, Team/Group, Brain Storming. |
Course Lecturer(s) |
|
Course Objectives | The aim of the Environmental Policy course is to provide general information to the student about environmental values and environmental problems and to examine national and international policies regarding environmental management. In addition, the course aims to reveal the interaction between the political, social, economic, legal, administrative, ethical, gender, cultural and technical components of the environmental problem through the analysis of local, national and international environmental policies. |
Course Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Content | Environment and economic development; environment and politics. |
Weekly Subjects and Releated Preparation Studies
Week | Subjects | Preparation |
---|---|---|
1 | Introduction | |
2 | Understanding the concepts of environment and ecology | Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve Çevrebilim”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 23-49. Parlak, B. (2004). “Çevre- Ekoloji- Çevrebilim: Kavramsal Bir Tartışma”, (Editör: Mehmet C. Marın), içinde Çevre Sorunlarına Çağdaş Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları,14-30. |
3 | Environment and Human Relations | Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve İnsan İlişkileri”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 51-98. |
4 | Environmental Movements in History | Offe, C. (1999). “Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlanması”, içinde Yeni Sosyal Hareketler, (Editör: Kenan Çayır), İstanbul: Kaktüs Yayınları Çoban, N. A. (2004). “Community-based Ecological Resistance: The Bergama Movement in Turkey”, Environmental Politics, 13(2), 438– 460. |
5 | Sustainable Development and Environmental Sustainability | Ertürk, H. (2018). “Sürdürülebilir Kalkınma” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 321-335. Ertürk. H. (2018). “Sürdürülebilir Ekonomi Arayışları” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 342-354. Podcast: Çevresel Sürdürülebilirlik, Gökçenur Uysal |
6 | Overview of Environmental Law and Right Concepts | Keleş, R. ve Ertan, B. (2002). Çevre Hukukuna Giriş, Ankara: İmge Kitabevi, 39-67. Ertürk. H. (2018). “Uluslararası Çevre Hukuku ve Uluslararası Antlaşmalar” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 181-217. |
7 | Environmental Policies in Turkey | Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Türkiye’de Çevre Politikaları”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 327-411. Çoban A Özlüer F ve Erensü S. (2015). “Türkiye de Doğanın Neoliberalleştirilmesi ve Bu Sürece Karşı Mücadeleler” içinde Yerel Yönetim, Kent ve Ekoloji, Editör: Aykut Çoban, Ankara: İmge Yayınları, 399-456. |
8 | Midterm | |
9 | Actors in the Field of Environment: International Organizations and NGOs | Kaypak, Ş. (2014). Çevre sorunlarinin çözümünde küresel çevre politikalari. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 17-34. Gemmill, B. ve Bamıdele-Izu, A. (2002). “The Role of NGOs and Civil Society in Global Environmental Governance”, Comments on Global Environmental Governance: Options and Opportunities, Esty, D.C., Ivanova, M.H. (eds.), U.S.A.: F&Es Publ., 77-78. Gülgün Tuna Uluslararası Örgütler ve Çevre = https://www.dogubati.com/sayi-24-savas-baris |
10 | Ecofeminism: Feminism and Environmentalism | Plumwood, V. (2004). Feminizm ve doğaya hükmetmek, çev B. Ertür, İstanbul : Metis Yayınları |
11 | Quiz | |
12 | The Future of Economy, Development and Environmental Policies | Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve Çevrebilim”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 152-167. Ponting, C. (2000). Dünyanın Yeşil Tarihi - Çevre ve Uygarlıkların Çöküsü, (Çev. Ayşe Başçı-Sander), İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınevi. |
13 | Evaluation |
Sources
Course Book | 1. Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve Çevrebilim”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 23-49. |
---|---|
2. Parlak, B. (2004). “Çevre- Ekoloji- Çevrebilim: Kavramsal Bir Tartışma”, (Editör: Mehmet C. Marın), içinde Çevre Sorunlarına Çağdaş Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları,14-30. | |
3. Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve İnsan İlişkileri”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 51-98. | |
4. Offe, C. (1999). “Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlanması”, içinde Yeni Sosyal Hareketler, (Editör: Kenan Çayır), İstanbul: Kaktüs Yayınları | |
5. Çoban, N. A. (2004). “Community-based Ecological Resistance: The Bergama Movement in Turkey”, Environmental Politics, 13(2), 438– 460. | |
6. Ertürk, H. (2018). “Sürdürülebilir Kalkınma” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 321-335. | |
7. Ertürk. H. (2018). “Sürdürülebilir Ekonomi Arayışları” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 342-354. | |
9. Keleş, R. ve Ertan, B. (2002). Çevre Hukukuna Giriş, Ankara: İmge Kitabevi, 39-67. | |
10. Ertürk. H. (2018). “Uluslararası Çevre Hukuku ve Uluslararası Antlaşmalar” içinde Çevre Politikası, Bursa: Ekin Yayınevi, 181-217. | |
11. Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Türkiye’de Çevre Politikaları”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 327-411. | |
12. Çoban A Özlüer F ve Erensü S. (2015). “Türkiye de Doğanın Neoliberalleştirilmesi ve Bu Sürece Karşı Mücadeleler” içinde Yerel Yönetim, Kent ve Ekoloji, Editör: Aykut Çoban, Ankara: İmge Yayınları, 399-456. | |
13. Kaypak, Ş. (2014). Çevre sorunlarinin çözümünde küresel çevre politikalari. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 17-34. | |
14. Gemmill, B. ve Bamıdele-Izu, A. (2002). “The Role of NGOs and Civil Society in Global Environmental Governance”, Comments on Global Environmental Governance: Options and Opportunities, Esty, D.C., Ivanova, M.H. (eds.), U.S.A.: F&Es Publ., 77-78. | |
15. Gülgün Tuna Uluslararası Örgütler ve Çevre = https://www.dogubati.com/sayi-24-savas-baris | |
17. Plumwood, V. (2004). Feminizm ve doğaya hükmetmek, çev B. Ertür, İstanbul : Metis Yayınları | |
17. Keleş, R. ve Hamamcı, C. (2005). “Çevre ve Çevrebilim”, içinde Çevrebilim, Ankara: İmge Kitabevi, 152-167. | |
18. Ponting, C. (2000). Dünyanın Yeşil Tarihi - Çevre ve Uygarlıkların Çöküsü, (Çev. Ayşe Başçı-Sander), İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınevi. | |
Other Sources | 8. Podcast: Çevresel Sürdürülebilirlik, Gökçenur Uysal |
Evaluation System
Requirements | Number | Percentage of Grade |
---|---|---|
Attendance/Participation | 1 | 10 |
Laboratory | - | - |
Application | - | - |
Field Work | - | - |
Special Course Internship | - | - |
Quizzes/Studio Critics | - | - |
Homework Assignments | - | - |
Presentation | - | - |
Project | - | - |
Report | - | - |
Seminar | - | - |
Midterms Exams/Midterms Jury | 1 | 10 |
Final Exam/Final Jury | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 70 |
Percentage of Semester Work | 50 |
---|---|
Percentage of Final Work | 50 |
Total | 100 |
Course Category
Core Courses | |
---|---|
Major Area Courses | |
Supportive Courses | X |
Media and Managment Skills Courses | |
Transferable Skill Courses |
The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications
# | Program Qualifications / Competencies | Level of Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Have an advanced level of basic theoretical knowledge on the field of public finance in order to obtain the practical gains. | X | ||||
2 | Identify the issues related to the field of public finance by dealing with it within the framework of the methodological approach, and report and evaluate it from an analytical point of view. | X | ||||
3 | Understand, interpret and analyse economic and financial events, equipped with knowledge of certain disciplines, especially economics, business and law. | X | ||||
4 | Develop policies and strategies for solving the problems by establishing the cause-effect relationship related to fiscal and economic issues through theoretical information and the discussions. | X | ||||
5 | Establish the relationship of public financial management and budget theory with public policies, he/she makes strong budget analysis, develop analysis on public finance and makes a link with the policy implementation | X | ||||
6 | Understand the tax theory, learning the legal structure, following the legal and financial developments and gaining a professional competence in tax matters effectively develop it. | X | ||||
7 | Have knowledge of accounting systems in private and public institutions and businesses, analyze and interpret the financial and financial structure of institutions with the knowledge and competence gained. | X | ||||
8 | Gain knowledge of macroeconomic framework and growth theory, including theoretical and country examples, evaluates economic developments from a theoretical perspective. | X | ||||
9 | Use foreign language in financial and economic fields, follow international literature, communicate on professional issues. | X | ||||
10 | Benefit from technological developments in studies specific to its field by using information technologies, digital developments and common software. | X | ||||
11 | Use qualitative and quantitative methods for the analysis of economic, financial, social and institutional events. | X | ||||
12 | While fulfilling its academic and professional responsibilities, develop an approach that respects s United Nations sustainable development goals, freedoms, rights of the disadvantaged groups, environment, cultural and moral values. | X |
ECTS/Workload Table
Activities | Number | Duration (Hours) | Total Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) | 14 | 3 | 42 |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 14 | 3 | 42 |
Presentation/Seminar Prepration | |||
Project | |||
Report | |||
Homework Assignments | |||
Quizzes/Studio Critics | 1 | 5 | 5 |
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury | 1 | 15 | 15 |
Prepration of Final Exams/Final Jury | 1 | 21 | 21 |
Total Workload | 125 |