ECTS - Intellectual History of Modern Turkey

Intellectual History of Modern Turkey (KAM417) Course Detail

Course Name Course Code Season Lecture Hours Application Hours Lab Hours Credit ECTS
Intellectual History of Modern Turkey KAM417 3 0 0 3 5
Pre-requisite Course(s)
NONE
Course Language Turkish
Course Type N/A
Course Level Bachelor’s Degree (First Cycle)
Mode of Delivery Face To Face
Learning and Teaching Strategies Lecture, Discussion, Question and Answer, Drill and Practice.
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
  • Dr. Korhan Mühürcüoğlu
Course Assistants
Course Objectives KAM 417 Contemporary Turkish Intellectual History elective undergraduate course examines Turkish political thought not only as a practice carried out by the intellectual class or political actors, but also as a formation of all cultural and social structures and processes. In this context, Kemalism, Islam and secularism, conservatism, nationalism, human and minority rights and gender debates, which determine the general lines of political thought in Turkey, are examined within the scope of the course.
Course Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Have enough knowledge to follow current debates about contemporary Turkish political thought.
  • Increases the level of knowledge about Turkey's cultural and social structure.
  • Conducts research on Turkey's current problems with a critical approach and conveys its findings in an analytical framework.
Course Content The heritage of the Ottoman Empire; Kemalism; nationalism; political Islam; left; liberalism.

Weekly Subjects and Releated Preparation Studies

Week Subjects Preparation
1 Introduction Syllabus
2 Kemalism/Ataturkism Metin Heper, “Kemalizm/Atatürkçülük,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 185-196. İlker Aytürk, “Post-Post-Kemalizm: Yeni Bir Paradigmayı Beklerken,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 323-346.
3 Religion, Secularism and Politics Elisabeth Özdalga, “Sekülerizm,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 267-280. Binnaz Toprak, “Din ve Siyaset,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 281-292.
4 Turkish Nationalism, Ethnic Identities and Minority Rights Baskın Oran, “‘Türk’ Teriminin Öyküsü,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 249-272. Tanıl Bora, “Muhafazakâr ve İslamcı Söylemde Beyaz Türk Hıncı: Beyaz Türk’e Kahretmek,” 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset içinde (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016), s. 273-292. İoannis N. Grigoriadis, “Azınlıklar,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 363-376.
5 Debates on Kurdish Identity 1.) Andrew Mango, “Kürtler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 317-328. 2.) Metin Heper, “Osmanlı-Cumhuriyet Geleneği ve Kürt Sorunu,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 333-356. 3.) Zehra F. Kabasakal Arat, “İnsan Hakları ve Türkiye,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 373-398.
6 Turkish Political Culture 1.) Ersin Kalaycıoğlu, “Siyasal Kültür,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 225-238. 2.) Aydın Uğur ve Itır Akdoğan, “Türkiye’deki Sivil Toplumun Gelişimi: Bıçak Sırtında Bir Sergüzeşt,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-271.
7 Midterm
8 Constitutions and Political Systems 1.) Ergun Özbudun, “Anayasalar ve Siyasal Sistem,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 253-265. 2.) Nur Uluşahin, “Kuvvetler Ayrılığı ve Yasama-Yürütme İlişkileri,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 39-66. 3.) Serap Yazıcı, “Hukuk Devleti ve Yargının Bağımsızlığı,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 67-98.
9 Political Parties and Voter Behavior 1.) Sabri Sayarı, “Siyasi Partiler,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 239-252. 2.) Ali Çarkoğlu, “Oy Verme Davranışı,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 211-224. 3.) İlter Turan, “Türkiye’de Parlamento ve Seçimler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 99-125.
10 Status of Women and Gender Equality 1.) Yeşim Arat, “1980 Sonrası Kadın Sorunları ve Kadın Hareketi,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 357-372. 2.) Zehra F. Kabasakal Arat, “Kadınların Toplumsal Konumu ve Hakları,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 331-347
11 Media and Politics 1.) Ayşe Öncü, “Televizyon ve Medya,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 169-182. 2.) Haluk Şahin, “Medya ve Siyaset: Karışık İlişkiler,” Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 273-297. 3.) Orhan Tekelioğlu ve Savaş Arslan, “Sinema,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 89-101.
12 Outlook on Youth in Turkish Politics Ayşe Saktanber ve F. Umut Beşpınar, “Gençlik,” Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür içinde (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), s. 349-362.
13 Presentations
14 Presentations
15 Presentations

Sources

Course Book 1. Metin Heper ve Sabri Sayarı, ed., Dünden Bugüne Türkiye: Tarih, Politika, Toplum ve Kültür (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016).
2. Mehmet Kabasakal, der., Türkiye’de Siyasal Yaşam: Dün, Bugün, Yarın (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016).
3. Elçin Aktoprak ve A. Celil Kaya, der., 21. Yüzyılda Milliyetçilik: Teori ve Siyaset (İstanbul: İletişim Yayınları, 2016)

Evaluation System

Requirements Number Percentage of Grade
Attendance/Participation - -
Laboratory - -
Application - -
Field Work - -
Special Course Internship - -
Quizzes/Studio Critics - -
Homework Assignments - -
Presentation 1 20
Project - -
Report - -
Seminar - -
Midterms Exams/Midterms Jury 1 40
Final Exam/Final Jury 1 40
Toplam 3 100
Percentage of Semester Work 60
Percentage of Final Work 40
Total 100

Course Category

Core Courses
Major Area Courses
Supportive Courses X
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications

# Program Qualifications / Competencies Level of Contribution
1 2 3 4 5
1 Have an advanced level of basic theoretical knowledge on the field of public finance in order to obtain the practical gains. X
2 Identify the issues related to the field of public finance by dealing with it within the framework of the methodological approach, and report and evaluate it from an analytical point of view. X
3 Understand, interpret and analyse economic and financial events, equipped with knowledge of certain disciplines, especially economics, business and law. X
4 Develop policies and strategies for solving the problems by establishing the cause-effect relationship related to fiscal and economic issues through theoretical information and the discussions. X
5 Establish the relationship of public financial management and budget theory with public policies, he/she makes strong budget analysis, develop analysis on public finance and makes a link with the policy implementation X
6 Understand the tax theory, learning the legal structure, following the legal and financial developments and gaining a professional competence in tax matters effectively develop it. X
7 Have knowledge of accounting systems in private and public institutions and businesses, analyze and interpret the financial and financial structure of institutions with the knowledge and competence gained. X
8 Gain knowledge of macroeconomic framework and growth theory, including theoretical and country examples, evaluates economic developments from a theoretical perspective. X
9 Use foreign language in financial and economic fields, follow international literature, communicate on professional issues. X
10 Benefit from technological developments in studies specific to its field by using information technologies, digital developments and common software. X
11 Use qualitative and quantitative methods for the analysis of economic, financial, social and institutional events. X
12 While fulfilling its academic and professional responsibilities, develop an approach that respects s United Nations sustainable development goals, freedoms, rights of the disadvantaged groups, environment, cultural and moral values. X

ECTS/Workload Table

Activities Number Duration (Hours) Total Workload
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) 14 3 42
Laboratory
Application
Special Course Internship
Field Work
Study Hours Out of Class 14 2 28
Presentation/Seminar Prepration 1 10 10
Project
Report
Homework Assignments
Quizzes/Studio Critics
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury 1 15 15
Prepration of Final Exams/Final Jury 1 30 30
Total Workload 125