Page 76 - iz_dergisi_sayi_38_haziran_2018
P. 76

TARIHTE ATILIM        Öğr. Gör. Dr. Günseli Gümüşel                         gunseli.gumusel@atilim.edu.tr
                                      Sosyal Bilimler Ortak Dersler Bölümü












                                                                                            Darülfünun nedir?

                                                                                            Osmanlı Devletinde XIX.
                                                                                            yüzyılda kurulan yüksek
                                                                                            öğretim müessesesi.









                           “Yaşasın Üniversite!”




                                  Cumhuriyet ilan edilir edilmez Türk toplumunu
                             çağdaşlaştıracak devrimler birbirini kovalamaya başladı.
                             Bu geniş çaplı yenileşme hareketlerine politik güçlerden
                             çok bilimin katkı sağlaması gerekirdi ancak öyle olmadı.


          Genç  Cumhuriyetin  elinde  geçmişten  o  Kemal  Atatürk  Kurtuluş  Savaşımızın  ilk  huriyet  döneminin  ilerleme  süreci  içinde
          güne  varlığını  sürdüren  tek  yükseköğretim  günlerinden itibaren, fonksiyonunu yitirmiş  Darülfünun aldığı mesafe nedir?”
          kurumu  Darülfünun’du.  Ama  Darülfünun  ve  mutlaka  yenilenmesi  gereken  kurumlar   Kısa bir sessizlik oldu. Refik Şevket Bey söz
          reformalara  katkıda  bulunmak  bir  yana  gi-  arasına  Darülfünun’u  da  koymuştu.  Ancak   aldı ve Türkiye’de dış ülkelerin, dış ülkelerde
          dişata  bile  ayak  uyduramıyordu.  Türk  top-  eğitim  sorunu  sadece  Darülfünun'la  çözü-  de Türkiye’nin kaç tane öğrencisi olduğunu
          lumunun yapısını çok iyi kavrayan Mustafa  lecek gibi değildi. Halkın büyük çoğunluğu   sordu. Darülfünun öğretim üyelerinin maaş
                                             okuma yazma bilmiyordu. Yeni ve sağlam bir   meselesinin çözümlenemeyişini eleştirdi.
                                             toplum yeşertmek için ilk adım olarak med-  Konuyu tekrar Darülfünun reformuna getir-
                                             reseler kapatıldı. İlk-orta-lise eğitimi başladı.   mek ve gerçekçi bir değerlendirme yapmak
                                             Ülke  çapında  hızlı  bir  seferberliğe  girişildi.   bütçe encümeni, mazbata muharriri Konya
                                             Bu  sırada  Darülfünun’un  kendisine  verilen   Milletvekili  Kemal  Zaim  Beye  düşmüştü:
                                             bilimsel özgürlük alanını en iyi şekilde kul-  “Darülfünun’da  reform  yapılması  söz  konusu
                                             lanması beklendi. Bunlara rağmen beklenen   olduğunda,  bu  mesele  bir  iki  yılda  sonuçlan-
                                             sonuç alınamıyordu. Darülfünun memleket-  dırılıp,  Darülfünun’u  başka  memleketlerdeki
                                             te yapılan yönetimsel ve sosyal atılımlardan   benzerleriyle karşılaştırılabilir bir hale gelebi-
                                             habersiz gibiydi. Gittikçe içine kapandı, ge-  leceğini ümit etmemek gerekir. Çünkü nihayet
                                             lişen çevresinden elini ayağını çekti. Öyle ki   Darülfünun’u  yapan  içindeki  şahsiyetlerdir.
                                             Harf İnkılabı bile kuruma uğramadı.   Şahısların, müderrislerin, yüksek nitelikte bu-
                                             Konu TBMM’de 1932 yılı bütçesi görüşülür-  lunan kişilerin yetişmesi uzun yıllara bağlıdır...
                                             ken gündeme geldi. Maarif Vekili Reşit Galip   Esaslı tedbirler alındıktan sonradır ki belki ku-
                                             Bey Darülfünun’un kayıtsız ve donmuş du-  rum 20, 25, 30 yıl sonra başka memleketlerdeki
                                             rumundan duyduğu üzüntüyü dile getirerek   benzerleriyle karşılaştırılabilecek, gerek bilim-
                                             sözlerine başladı ve şu soruyu sordu:   sel araştırma ve gerek öğretim bakımından on-
                                             “Darülfünun’un  gidişi  nasıldır?  Yani  Cum-  ların yanında yer alabilecektir.”
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81