YDB’de İngilizce Öğrenimini Desteklemek İçin Ders Dışı Ek Okuma Çalışması 

2011-2012 eğitim yılı bahar dönemi itibariyle bölümümüzde ‘Ders Dışı Ek Okuma Çalışması’ adı altında yeni bir uygulama başlatılmıştır. Yabancı Dil/İkinci dil öğreniminde ek okuma çalışmasının öncüsü olan Palmer, ek okuma çalışmasını “metinlerin… açıkça yabancı dil çalışması amacıyla okunduğu, ancak dikkat… dilde değil, içerikte olduğu için metinlerin aynı zamanda keyif alma ve bilgi edinme gibi gerçek hayattaki amaçlar doğrultusunda okunduğu” bir uygulama olarak tanımlar (Day and Bamford, 1998, s. 5). Bunun anlamı, söz konusu uygulamada öğrencilerin ders malzemeleri dışında, kendi ilgi alanlarına giren kısaltılmış ya da kısaltılmamış kitaplar, gazete makaleleri ve online kaynaklar gibi bazı materyalleri seçebilme ve bunları sınıf dışında okuyarak gönüllü olarak yaptıkları bu çalışmadan yaratıcı sonuçlar çıkarabilme imkanına sahip olmalarıdır.

Ek Okuma Çalışması’nda amacımız hazırlık okumamış ve özel amaçlı İngilizce (ESP) gruplarının yanı sıra, hazırlık okulundan gelmiş öğrenciler için de daha farklı ve eğlenceli bir ortam yaratmaktır. Esasında bu, öğrencileri sınıf dışında da İngilizce’ye maruz bırakarak onların İngilizce becerilerini geliştirmenin bir yoludur. Açıkça görülüyor ki ek okuma çalışması öğrencilerin İngilizce’yi kullanma konusundaki motivasyonlarını arttırma yolunda bir girişim olarak değerlendirilebilir, çünkü bu uygulama onlara bir dönem boyunca serbestlik sağlayacaktır.

Öğrencilerden alınan uzun süreli eğitimsel geribildirimlerin değerlendirilmesi neticesinde öğrencilerin gerek zorunlu çalışmalar olması, gerekse kişisel beğenilerine hitap etmemesi nedeniyle sınıf içi etkinlikler kapsamında hazırlanmaları beklenen okuma parçalarından çok çabuk sıkıldıkları anlaşılmıştır. Öğrenciler bu yoğun okuma faaliyetinin yaratıcı düşünmelerini ve yenilikçi uygulamalar yapabilme yetilerini bir biçimde kısıtladığına inanıyorlar. Bundan ötürü, öğrencilere ders kapsamındaki okumalarına ilaveten ders kitapları dışında bir şeylerle meşgul olabilecekleri Ek Okuma Çalışması adı verilen alternatif bir okuma etkinliği sunulmasına karar verilmiştir.

Bu uygulama ile öğrenciler kendileri seçebilecekleri okuma malzemeleri üzerinde çalışmanın özgürlüğünü ve eğlencesini yaşayacaklar. Ayrıca, bireysel okumalar ile (kitaplar ve CD’ler) okuma becerilerinin yanı sıra, telaffuzlarını da geliştirme şansı bulacaklar. Bunların dışında söz konusu uygulama öğrencilere grup halinde ya da bireysel olarak posterler, resimli hikayeler veya tiyatro temsili gibi kendi malzemelerini yaratma olanağı sağlayacaktır. Film çekmekle ilgilenen kimi gruplarda öğrencilere okudukları kitaptan bir sahneyi ya da kitabın tanıtım filmini çekme imkanı verilmesine karar verilmiştir. 

Öğrencilerin bireysel ya da grup çalışması sonucunda bu kapsamda ortaya koydukları ürünler Yabancı Diller Bölümü nezaretinde sergileneceğinden, hem öğrencileri kendileriyle ve yaratıcılıklarıyla gurur duyabilecekleri motive edici bir ortam yaratacak, hem de onları bu uygulamadaki başarılarının bilincine varırken daha yüksek bir özsaygı geliştirmeye teşvik edecektir.

Bu uygulama birçok farklı grupta ve derste yürütüleceği için öğrencileri kitap ya da metin seçimi konusunda yönlendirme, okuma öncesi, sonrası ve okuma sürecindeki adımlar ve etkinlikler ve öğrencilerin ilgi çekici buldukları yaratıcı bir sonla okumalarını tamamlamaları hususlarında önceden planlanmış bir ek okuma çalışması kılavuzu okutmanlarla paylaşılmıştır.

Böylelikle ek okuma çalışması ile öğrencilerimizi kendi İngilizce becerilerini geliştirme konusuna daha ilgili ve bundan daha derinlemesine sorumlu kılmayı ve onları ömür boyu devam edecek öğrenme sürecine yönlendirebilmeyi umuyoruz.

Ladan AMIR SAFAEI
 
Kaynaklar:
Day, Richard, R., Bamford, Julian (eds.). (1998). Extensive Reading in the Second Language 
Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.