SOMDER Sosyoloji Mezunları Derneği Paneli
09.04.2014

 

Gülseli Erdem

Atılım Üniversitesi

Yabancı Diller Bölüm Bşk. Yrd.

SOMDER Sosyoloji Mezunları Derneği Paneli

Üniversitelerde Yabancı Dil Eğitimi Nasıl Olmalıdır?

26 Şubat 2014 günü İstanbul Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde düzenlenen ve Boğaziçi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Yasemin Bayyurt,  Prof. Dr. Sinan Bayraktaroğlu, ODTÜ’den Yar. Doç. Dr. Perihan Savaş ve SOMDER üyeleri Gencer Çakır ve Feyza Tulga’nın konuşmacı olarak katıldığı panelde üniversitelerde dil eğitiminde karşılaşılan sorunlar, Türkiye’de yüksek öğretim kurumlarının karşılaştığı dil çıkmazı, yabancı dil eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı ve sosyal bilimlerde yabancı dil eğitiminin nasıl olması gerektiği ile ilgili konular ele alındı.

Temel sorunlar olarak hemen hemen tüm katılımcıların hemfikir oldukları, hazırlık birimlerinde verilen eğitimin uluslararası standartları yakalamaması, kurumların pek çoğunun gerekli fiziksel ve teknik altyapıya sahip olmaması, üniversite yönetimlerinin dil eğitimi veren birimlere yeterli finansal destek sağlayamaması, öğretim elemanlarının iş yükünün çok fazla olması ve dolayısıyla yeterince verimli olamamaları, verilen yaklaşık 35-40 haftalık dil eğitimin öğrencinin bölüm derslerini İngilizce takip edebilmesi ve başarı olması için yeterli olmaması ve hazırlık geçme sınavlarının ve bu sınavları geçme ölçütlerinin üniversiteden üniversiteye farklılık göstermesi oldu.

Farklı üniversitelerden gelen çok sayıda dil eğitimcisi ve sosyologların da dinleyici olarak katıldığı panel, İngilizce eğitim veren yüksek öğretim kurumlarının ortak sorunlarını ve uluslararası kalite koşullarının sağlanabilmesi adına atılması gereken adımları tartışmak ve uygulanabilir ve uygulanması gerekli çözümler ortaya koymak adına oldukça verimliydi.

Önerilen çözümler arasında;

  • hazırlık eğitiminin her üniversitede standart koşullarda yapılması,
  • hazırlık geçme sınavlarına ve geçme kriterlerine YÖK tarafından standart getirilmesi,
  • hazırlıkta verilen eğitim süresinin arttırılması ve
  • öğrencilere bölümlerde okutulan bölüm ders materyallerinin revize edilmesi vardı.

Yaşanılan sorunlar karşısında yalnız olmadığımız ve çözümler konusunda da YÖK, üniversite yönetimleri, üniversitelerin dil eğitiminden sorumlu birimleri ve bu birimlerde çalışan öğretim elemanları, öğrenciler ve hatta Milli Eğitim Bakanlığı’nın dayanışma ve iş birliği yapmaları gerektiği ve ortak adımlar atılması gerektiği konusunda hem fikir olmamız panelin sonunda ortaya çıkan en önemli ve çarpıcı sonuçtu.      

Gülseli Erdem

Atılım Üniversitesi

Yabancı Diller Böl. Bşk. Yrd.