AKTS - İleri Bilgisayar Ağları
İleri Bilgisayar Ağları (CMPE538) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İleri Bilgisayar Ağları | CMPE538 | 1. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; TCP/IP bilgisayar ağlarının ileri ve detaylı çalışma prensiplerini günümüz İnternet uygulamalarına odaklanarak öğretmektir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | TCP/IP bilgisayar ağlarında ileri teknik konular, yönlendirme prensipleri ve mekanizmaları, kablosuz bilgisayar ağları, çoklu ortam ağları, ağ güvenliği, ağ yönetimi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel ağ terminolojisi. Sayısal iletişimin temelleri. Katmalı ağ yapısı ve protokoller. Ağ güvenliği ve saldırı tipleri. Intenetin kısa tarihçesi. | Bölüm 1 |
| 2 | Uygulama katmanı prensipleri. Çok bilinen uygulama protokolleri (http, FTP, SMTP, POP3, DNS, DHCP). Gönderim katmanı ve prensipleri. UDP ve TCP iletişim prensipleri. Kesimler ve kesim formatı. | Bölüm 2-3 |
| 3 | Ağ katmanı prensipleri (yönlendirme ve aktarma). IP adresleme, alt ağlar, yönlendirme protokolleri. VPN’ler. Bağlantı katmanı prensipleri. HUB ve Anahtar çalışma prensipleri. Çerçeve formatı. VLAN’lar. Fiziksel katman standartları ve prensipleri. | Bölüm 4-5 |
| 4 | Yönlendirme algoritmaları. Bağlantı-durumu ve Uzaklık-vektörü yönlendirme algoritmaları. Hiyerarşik yönlendirme. İç alan yönlendirmesi: OSPF, RIP. Ağlar arası yönlendirme: BGP. Yayım ve çoklu gönderim. | Bölüm 4.5-4.7 |
| 5 | Kablosuz ağ çalışma prensipleri ve protocol özeti (WiFi, BlueTooth, WiMAX). IEEE 802.xx standard ve kablosuz servisler. Hücresel ağlar. | Bölüm 6.1-6.4 |
| 6 | Kablosuz tasarsız ağlar. Kablosuz ağlarda dolaşabilirlik. Mobil IP. | Bölüm 6.5-6.7 |
| 7 | Genl tekrar ve ara sınav. | Ders notları. |
| 8 | Çoklu ortam ağ uygulamaları. Video özellikleri. Çoklu ortam uygulama tipleri. Duraksız depolanmış video (UDP, http, DASH). İçerik dağıtım ağları. Uygulama örnekleri. | Bölüm 7.1-7.2 |
| 9 | Ip üzerinden ses iletimi. En-yüksek-çaba ağların kısıtlamaları. Ses iletişimde alıcı tarafında seğirmenin kaldırılması. Kayıp paketlerden etkilenmeme. Gerçek zamanlı etkileşimli uygulamalar için protokoller. RTP, SIP. | Bölüm 7.3-7..4 |
| 10 | Çoklu ortam uygulamalarında ağ desteği. En-yüksek-çaba ağlarda boyutlandırma. Çoklu servis sınıfları oluşturma Diffserv. Bağlantı servis kalite garantisi (QoS). | Bölüm 7.5-7.6 |
| 11 | Kriptolojinin temelleri (Simetrik, asimetrik ve açık anaktar kriptolama). Mesaj bütünlüğü ve sayısal imzalar (kriptografik özet algoritmaları, mesaj onay kodu, sayısal imza). Son kullanıcı onayı ve yetkilendirme. | Bölüm 8.1-8.3 |
| 12 | E-postalarda güvenlik (güvenli e-posta, SMIME, PGP). TCP bağlantılarda güvenlik (TLS/SSL). Ağ katmanında güvenlik (IPsec ve sanal özel ağlar). Kablosuz ağlarda güvenlik (802.11i). Uygulama/işletme güvenliği: Ateş duvarları, saldırı tespit sistemleri. | Bölüm 8.4-8.8 |
| 13 | Ağ yönetim altyapısı. İnternet-standart-yönetim-çerçevesi. Yönetim bilgi yapısı. | Bölüm 9.1-9.3 |
| 14 | Yönetim bilgi tabanı (MIB). SNMP protokolü uygulamaları ve gönderim eşlemesi. Güvenlik yönetimi. ASN.1 | Bölüm 9.4-9.5 |
| 15 | Gözden geçirme | |
| 16 | Gözden geçirme |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Computer Networking: A Top-Down Approach Featuring the Internet, 5/E, James F. Kurose, Keith W. Ross, Addison-Wesley, 2010, ISBN: 978-0-13-136548-3. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Computer Networks 4/E, Andrew S. Tanenbaum, Pearson Education Inc., 2006 |
| 3. Cryptography and network security, William Stallings, Pearson, 2011, ISBN-13: 978-0-13-705632-3 | |
| 4. Introduction to Data Networks, Lawrence Harte, ALTHOS Publishing, 2005 | |
| 5. Computer Networking First-Step, Wendell Odom, Cisco Press, 2004 | |
| 6. Bilgisayar Ağları, Nazife Baykal, Sas Bilişim, 2005 | |
| 7. TCP/IP Tutorial and Technical Overview, On-line book available at “http://www.redbooks.ibm.com/” Redbooks, published 19 December 2006, Last accessed May 14, 2009 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 3 | 20 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilgisi ve mühendislik bilgilerini uygular. | X | ||||
| 2 | Deney tasarlar, deney yapar, deney sonuçlarını analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
| 3 | Belirlenen gereksinimlere göre bir sistemi, bileşeni veya süreci tasarlar. | X | ||||
| 4 | Disiplinler arası alanlarda etkin biçimde çalışır. | X | ||||
| 5 | Mühendislik problemlerini belirler, formüle eder ve çözer. | X | ||||
| 6 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | X | ||||
| 7 | Etkili iletişim kurar. | X | ||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanır ve bu sürece katılır. | X | ||||
| 9 | Çağdaş konular hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
| 10 | Mühendislik uygulamaları için gerekli modern araç, teknik ve becerileri kullanır. | X | ||||
| 11 | Proje yönetimi becerilerine ve uluslararası standartlar ile metodolojilere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | ||||
| 12 | Gerçek dünya problemleri için mühendislik ürünleri ve prototipleri geliştirir. | X | ||||
| 13 | Mesleki bilgiye katkı sağlar. | X | ||||
| 14 | Yöntemsel ve bilimsel araştırma yapar. | X | ||||
| 15 | Orijinal ya da mevcut bilgi kümesi çerçevesinde bilimsel bir yapıt üretir, raporlar ve sunar. | X | ||||
| 16 | Ürettiği özgün fikri savunur. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 3 | 48 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 3 | 4 | 12 |
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 128 | ||
