AKTS - İleri Bilgisayar Mimarileri

İleri Bilgisayar Mimarileri (CMPE532) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İleri Bilgisayar Mimarileri CMPE532 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
Öğretim üyesinin kararı
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı bilgisayar mimarileri konusunda ileri seviyedeki kavramları tanıtmaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yüksek performanslı hesaplama konusundaki temel teknikleri açıklama.
  • Farklı hafıza tekniklerini değerlendirme.
  • Bilgisayar mimarisi ve mikroişlemciler konusundaki en son gelişmeleri gözden geçirme.
  • Tasarım kavramlarında farklı ISA kullanımının etkilerini kavramak.
Dersin İçeriği Bilgisayar tasarımının temel prensipleri, komut kümelerinin prensipleri ve örnekler, ileri seviyede ardışık hesaplamalar ve paralelleştirme, hafıza hiyerarşisi yapısı, depolama sistemleri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve genel kavramlar Bölüm 1 & 2 (Ders Kitabı)
2 Bilgisayarda maliyet ve performans Bölüm 1 & 2 (Ders Kitabı)
3 Performans Özeti Bölüm 3 (Ders Kitabı) and Kaynak #1
4 Komut kümesi yapısı Bölüm 3 (Ders Kitabı) and Kaynak #1
5 Ardışık hesaplamalara giriş Bölüm 3 (Ders Kitabı) and Kaynak #1
6 Ardışık hesaplamalarda hazard kavramı Bölüm 4 (Ders Kitabı) and Kaynak #2
7 Kontrol Hazardları ve İstisnai durumlar Bölüm 4 (Ders Kitabı) and Kaynak #2
8 Ardışık hesaplamaların gerçekleştirilmesi Bölüm 5 (Ders Kitabı) and Kaynak #3
9 Komut düzeyinde paralelleştirme Bölüm 5 (Ders Kitabı) and Kaynak #3
10 Dinamik ardışık hesaplamalar Bölüm 5 (Ders Kitabı)
11 Tomasulo Dinamik komut düzenleme algoritması Bölüm 5 (Ders Kitabı)
12 Çoklu komut ile ILP Bölüm 6 (Ders Kitabı)
13 Hafıza yapısı ve Cache kavramı Bölüm 6 (Ders Kitabı)
14 Cache performansının optimizasyonu Bölüm 6 (Ders Kitabı)
15 Gözden geçirme
16 Gözden geçirme

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Computer Architecture: A Quantitative Approach, 5th Edition John L. Hennessy and David A. Patterson Morgan Kaufmann Publishers, ISBN 978-0-12-383872-8
Diğer Kaynaklar 2. William Stallings, “Computer Organization and Architecture: Designing for Performance”, 7/E, Prentice Hall, 2010, ISBN-10: 0135064171, ISBN-13: 9780135064177
3. David A. Patterson , John L. Hennessy, Computer organization and design (2nd ed.): the hardware/software interface, Morgan Kaufmann Publishers Inc., San Francisco, CA, 1998
4. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5/E, Prentice Hall, 2006, ISBN-10: 0131485210, ISBN-13: 9780131485211
5. Douglas E. Comer, Essentials of Computer Architecture: International Edition, Pearson Higher Education, 2005, ISBN-10: 0131964267, ISBN-13: 9780131964266

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 20
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri düzey hesaplama ve/veya bilişim bilgilerini yazılım mühendisliği problemlerini çözmede uygulama becerisi.
2 Farklı teknolojiler, yazılım mimarileri ve yaşam-döngüsü yaklaşımları kullanarak çözümler geliştirmek. X
3 Bir yazılım sistemini, bileşenini, sürecini veya programını, modern teknikler ve yazılım mühendisliği uygulamalarına yönelik mühendislik araçlarını kullanarak, tasarlama, gerçekleştirme ve değerlendirme becerisi.
4 Yazılım gereksinimlerini anlamak için, veri toplama, analiz etme ve yorumlama becerisi.
5 Yazılım projeleri üzerindeki çalışmalar kapsamında ortaya çıkan problemler üzerinde etkin sözlü ve yazılı iletişim ve kritik düşünme becerileri.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izlemede bilgiye erişim becerisi ve yazılım mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapmak ve bir projeyi gerçekleştirmek.
7 Yazılım Mühendisliği ile ilgili profesyonel, hukuksal, sosyal ve sorumluluklar konularında anlayış.
8 Proje ve risk yönetim becerisi; girişimciliğin, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınmanın önemi hakkında farkındalık; uluslararası standartların ve yöntemlerin bilinmesi.
9 Yazılım Mühendisliği çözümlerinin, karar verme boyutunda, küresel, sosyal ve hukuki boyutları üzerindeki etkisini anlamak.
10 Yazılım Mühendisliği uygulamaları için mükemmellik standartlarının geliştirilmesi, benimsenmesi ve sürekli kullanımının desteklenmesi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 3 48
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 5 5
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 126