AKTS - Uluslararası Ekonomi Politik
Uluslararası Ekonomi Politik (IR502) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uluslararası Ekonomi Politik | IR502 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı uluslararası politik ekonomisinin ( IPE ) akademik çalışmasını tanıtmaktır . Başlıca amaçları IPE'ye giden kuramsal yaklaşımları öğrenmek; küresel politik ekonominin tarihsel gelişimini incelemek; Küresel politik ekonominin temel yapısal özelliklerini özetlemek ; ve güncel seçilmiş olayları keşfetmektir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Küresel politik ekonominin disiplin olarak tarihi ve onun önde gelen kuramsal yaklaşımları, küresel politik ekonominin temel yapısal özellikleri ve bunların nasıl değiştirileceği. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ekonomi politik yapısı: ekonomi politik konular; Pazarın önemi; Bir piyasanın ekonomik sonuçları ; Piyasa etkileri ve siyasi tepkiler | Gilpin, Ünite 1 |
| 2 | Ekonomi politiğin Üç ideolojiler : Liberal perspektif; Milliyetçi bakış açısı ; Marksist perspektif; Bakış açılarının bir eleştirisi ; Dünya Pazarı Ekonomisine Üç Zorluk; Refah içermeyen Uluslararası kapitalist dünyada Refah kapitalizmi | Gilpin, Ünite 2 |
| 3 | Uluslararası politik ekonomi dinamikleri : Uluslararası Çağdaş Ekonomi Politik teorileri; Yapısal değişimin politik ekonomisi; Yapısal değişim mekanizmaları; Yapısal değişim ve ekonomik çatışma | Gilpin, Ünite 3 |
| 4 | Uluslararası Paranın Önemi : Specie para dönemi ; Siyasi para dönemi ; Klasik altın standart (1870-1914) | Gilpin, Ünite 4 |
| 5 | İngiliz ve Amerikan liderliği arasındaki rekabet (1914-1944) | Gilpin, Ünite 4 |
| 6 | Bretton Woods sistemi (1944-1976) ; Dolar ve Amerikan hegemonyası ; Esnek oran olmayan sistem ; Politika koordinasyon sorunu | Gilpin, Ünite 4 |
| 7 | Reagan yönetimi ve politika koordinasyonu; Politika koordinasyonu için mevzuat | Gilpin, Ünite 4 |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Uluslararası ticaretin siyaseti : ticaretin önemi ; Uluslararası ticaretin liberal kuramı ; Uluslararası ticaretin Milliyetçi teorisi; Ekonomik korumacılığa karşı Serbest ticaret; GATT sistemi | Gilpin, Ünite 5 |
| 10 | Acil ticaret konuları; Yeni ticaret şekilleri; Liberal ve Milliyetçi teorileri arasında Yakınlaşma ; Liberal ticaret rejimi için yeni umutlar | Gilpin, Ünite 5 |
| 11 | Çokuluslu şirketler ve uluslararası üretim : Çokuluslu yapısı ; Amerikan Çokuluslu dönemi ; Çokuluslu şirketler ve ev sahibi ülkeler ; Çokuluslu şirketler ve misafir ülkeler ; Yeni çokulusluluk | Gilpin, Ünite 6 |
| 12 | Bağımlılık ve ekonomik kalkınma sorunu: Ekonomik kalkınma Liberal perspektif; Ekonomik kalkınma üzerindeki klasik Marksist perspektif ; Az gelişmişlik pozisyonu ; LDC stratejilerinin değerlendirilmesi ; Düzensiz büyüme süreci | Gilpin, Ünite 7 |
| 13 | Uluslararası Finans Ekonomi Politiği : Uluslararası Finans Üç dönem, ; Eurodollar piyasası; 1980'lerde borç problemi ; Amerikan hegemonyasının Japon sübvansiyonu ; Nichibei ekonomisi ve umutları | Gilpin, Ünite 8 |
| 14 | Küresel ekonomi politik dönüşümü : Uluslararası Politik Ekonomisinde Yapısal değişiklikler; Geçiş sorunu | Gilpin, Ünite 9 |
| 15 | Ortaya çıkmakta olan Uluslararası Ekonomik Düzen : Siyasi Liderliğin Sorunu ; Uyum sorunu ; Yerli özerkliğe karşı Uluslararası normlar ; Karışık sistem , merkantilist rekabet, ekonomik bölgecilik ve sektörel korumacılık | Gilpin, Ünite 10 |
| 16 | Genel Tekrar |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Gilpin, R. and Gilpin J, The Political Economy of International Relations, Princeton, N.J. : Princeton University Press, 1987 |
|---|
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Uluslararası ilişkileri anlama, açıklama, temel kavramlarını ve metodolojisini kullanma becerisi kazanır | X | ||||
| 2 | Uluslararası ilişkileri teorik bir düzeyde analiz etme becerisi kazanır | X | ||||
| 3 | Güncel küresel ve ulusal siyasi meseleler konusunda mantıklı yorumlar yapma becerisi kazanır | X | ||||
| 4 | Uluslararası ilişkiler konusunda farklı perspektiflere sahip olur | X | ||||
| 5 | Küresel ve bölgesel aktörlerin mevcut ve geleceğe ilişkin pozisyonlarına ilişkin analiz yapma yeteneği kazanır | X | ||||
| 6 | Siyasi konularda akademik ve uygulamalı araştırma becerilerini geliştirir | X | ||||
| 7 | Alanla ilgili akademik yazım becerilerini geliştirir | X | ||||
| 8 | Alanla ilgili akademik sunum becerilerini geliştirir | X | ||||
| 9 | Analitik düşünme ve bağımsız araştırma yeteneklerini geliştirir | X | ||||
| 10 | Eleştirel analiz, yorum ve tartışma becerilerini geliştirerek açık fikirli bir öğrenme yaklaşımını benimser | X | ||||
| 11 | Argüman geliştirme yeteneğini kazanır | X | ||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
