AKTS - Dünyada Su ve Besin Kaynakları

Dünyada Su ve Besin Kaynakları (NUT309) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Dünyada Su ve Besin Kaynakları NUT309 Alan Seçmeli 2 0 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi İrem Çağla Özel
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dünyada gün geçtikçe tükenen besin ve su kaynakları, mevsimsel değişikliklerin ve kirliliğin besin ve su kaynaklarına etkileri, mevcut besin ve su kaynaklarını korumak için alınması gereken önlemler konusunda ulusal ve uluslararası çerçevede bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sürdürülebilir besin ve su kaynaklarını tanımlayabilir,
  • Toprak kirliliği nedeniyle tarımsal kaynaklarda oluşan değişiklikleri bilir ve güvenilir tarım uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur,
  • Hava kirliliği nedeniyle besin ve su kaynaklarında oluşan değişiklikleri bilir,
  • Su kirliliği nedeniyle etkilenen balıkçılık ve tükenen balık türleri hakkında bilgi sahibi olur,
  • Su kirliliği nedeniyle tükenen su kaynakları hakkında bilgi sahibi olur,
  • Ulusal ve uluslararası besin ve su kaynakları sağlama yolları hakkında bilgi sahibi olur,
  • Konu ile ilgili geliştirilen plan ve politikalar hakkında yorum yapabilme ve fikir üretme kabiliyetine sahip olur.
Dersin İçeriği Dünyada açlık, su ve besin kaynakları, ekosistemler ve biyoçeşitlilik, toprak kirliliği-tarım, güvenilir tarım besin kaynakları, genetiği değiştirilmiş besinler, su kirliliği-balıkçılık, hava kirliliği ve güvenilir su ve besin kaynakları, hayvancılık, mevsim değişiklikleri, dünyada ve ülkemizde geliştirilen plan ve politikalar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Açlık, Malnütrisyon ve Gıda Güvenliği FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2025. The State of Food Security and Nutrition in the World 2025 – Addressing high food price inflation for food security and nutrition. Rome. https://doi.org/10.4060/cd6008en - European Commission. (2020). A Farm to Fork Strategy for a fair, healthy and environmentally-friendly food system. Brussels: European Commission. https://food.ec.europa.eu/system/files/2020-05/f2f_action-plan_2020_strategy-info_en.pdf
3 Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri United Nations Department of Economic and Social Affairs (2025). The Sustainable Development Goals Report 2025. New York. (revision August 2025) https://www.un.org/sustainabledevelopment/
4 Sürdürülebilir Gıda Sistemleri Food and Agriculture Organization of the United Nations. (2018). Sustainable food systems: Concept and framework. FAO.
5 Su ve Ekosistemler United Nations Environment Programme (2023). Measuring Progress: Water-related ecosystems and the SDGs.
6 Toprak Kirliliği ve Ekosistemler FAO and UNEP. 2021. Global Assessment of Soil Pollution: Report. Rome. https://doi.org/10.4060/cb4894en
7 Hava Kirliliği ve Ekosistemler Bell, J. N. B., Power, S. A., Jarraud, N., Agrawal, M., & Davies, C. (2011). The effects of air pollution on urban ecosystems and agriculture. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 18(3), 226–235. https://doi.org/10.1080/13504509.2011.570803
8 Ara Sınav
9 İklim Değişiklikleri ve Gıda ve Su Kaynakları Üzerindeki Etkileri S1: Chapter 5- Climate Change, Soil Carbon Dynamics, and Global Food Security. Page 113-143 - Myers SS, Smith MR, Guth S, Golden CD, Vaitla B, Mueller ND, Dangour AD, Huybers P. Climate Change and Global Food Systems: Potential Impacts on Food Security and Undernutrition. Annu Rev Public Health. 2017 Mar 20;38:259-277. doi: 10.1146/annurev-publhealth-031816-044356.
10 Sürdürülebilir Gıda ve Su Kaynaklarının Sağlanması FAO and WHO. 2019. Sustainable healthy diets – Guiding principles. Rome. - Willett W. et al (2019), ‘Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems’, in Lancet, Vol. 393, pp. 447–92.
11 Ülkemizde ve Dünyada Sürdürülebilir Gıda ve Su Kaynaklarına Yönelik Plan ve Politikalar Burgaz, C., Gorasso, V., Achten, W.M.J. et al. The effectiveness of food system policies to improve nutrition, nutrition-related inequalities and environmental sustainability: a scoping review. Food Sec. 15, 1313–1344 (2023). https://doi.org/10.1007/s12571-023-01385-1
12 Gıda ve Suyun Geleceği: Yenilikler ve Teknolojiler Habib M, Singh S, Jan S, Jan K, Bashir K. The future of the future foods: understandings from the past towards SDG-2. NPJ Sci Food. 2025 Jul 12;9(1):138. doi: 10.1038/s41538-025-00484-x. - Hefferon KL, De Steur H, Perez-Cueto FJA and Herring R (2023) Alternative protein innovations and challenges for industry and consumer: an initial overview. Front. Sustain. Food Syst. 7:1038286. doi: 10.3389/fsufs.2023.1038286
13 Dönem Projesi
14 Dönem Projesi
15 Genel Tartışma
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Boca Raton, 2005. Climate Change and Global Food Security, Taylor & Francis
2. Claudia Ringler, Asit K. Biswas,Sarah Cline, 2010. Global Change: Impacts on Water and Food Security, Springer, New York.
3. Çepel, N. 2003. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 180, Ankara.
Diğer Kaynaklar 4. United Nations Department of Economic and Social Affairs (2025). The Sustainable Development Goals Report 2025. New York.
5. United Nations Environment Programme (2023). Measuring Progress: Water-related ecosystems and the SDGs.
6. FAO and UNEP. 2021. Global Assessment of Soil Pollution: Report. Rome.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 10
Projeler 1 10
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır.
2 Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. X
3 Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. X
4 Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. X
5 Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. X
6 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. X
7 Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. X
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. X
9 Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir.
10 Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir.
11 Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 100