AKTS - Dünyada Su ve Besin Kaynakları
Dünyada Su ve Besin Kaynakları (NUT309) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dünyada Su ve Besin Kaynakları | NUT309 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Dünyada gün geçtikçe tükenen besin ve su kaynakları, mevsimsel değişikliklerin ve kirliliğin besin ve su kaynaklarına etkileri, mevcut besin ve su kaynaklarını korumak için alınması gereken önlemler konusunda ulusal ve uluslararası çerçevede bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Dünyada açlık, su ve besin kaynakları, ekosistemler ve biyoçeşitlilik, toprak kirliliği-tarım, güvenilir tarım besin kaynakları, genetiği değiştirilmiş besinler, su kirliliği-balıkçılık, hava kirliliği ve güvenilir su ve besin kaynakları, hayvancılık, mevsim değişiklikleri, dünyada ve ülkemizde geliştirilen plan ve politikalar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Açlık, Malnütrisyon ve Gıda Güvenliği | FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. 2025. The State of Food Security and Nutrition in the World 2025 – Addressing high food price inflation for food security and nutrition. Rome. https://doi.org/10.4060/cd6008en - European Commission. (2020). A Farm to Fork Strategy for a fair, healthy and environmentally-friendly food system. Brussels: European Commission. https://food.ec.europa.eu/system/files/2020-05/f2f_action-plan_2020_strategy-info_en.pdf |
3 | Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri | United Nations Department of Economic and Social Affairs (2025). The Sustainable Development Goals Report 2025. New York. (revision August 2025) https://www.un.org/sustainabledevelopment/ |
4 | Sürdürülebilir Gıda Sistemleri | Food and Agriculture Organization of the United Nations. (2018). Sustainable food systems: Concept and framework. FAO. |
5 | Su ve Ekosistemler | United Nations Environment Programme (2023). Measuring Progress: Water-related ecosystems and the SDGs. |
6 | Toprak Kirliliği ve Ekosistemler | FAO and UNEP. 2021. Global Assessment of Soil Pollution: Report. Rome. https://doi.org/10.4060/cb4894en |
7 | Hava Kirliliği ve Ekosistemler | Bell, J. N. B., Power, S. A., Jarraud, N., Agrawal, M., & Davies, C. (2011). The effects of air pollution on urban ecosystems and agriculture. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 18(3), 226–235. https://doi.org/10.1080/13504509.2011.570803 |
8 | Ara Sınav | |
9 | İklim Değişiklikleri ve Gıda ve Su Kaynakları Üzerindeki Etkileri | S1: Chapter 5- Climate Change, Soil Carbon Dynamics, and Global Food Security. Page 113-143 - Myers SS, Smith MR, Guth S, Golden CD, Vaitla B, Mueller ND, Dangour AD, Huybers P. Climate Change and Global Food Systems: Potential Impacts on Food Security and Undernutrition. Annu Rev Public Health. 2017 Mar 20;38:259-277. doi: 10.1146/annurev-publhealth-031816-044356. |
10 | Sürdürülebilir Gıda ve Su Kaynaklarının Sağlanması | FAO and WHO. 2019. Sustainable healthy diets – Guiding principles. Rome. - Willett W. et al (2019), ‘Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems’, in Lancet, Vol. 393, pp. 447–92. |
11 | Ülkemizde ve Dünyada Sürdürülebilir Gıda ve Su Kaynaklarına Yönelik Plan ve Politikalar | Burgaz, C., Gorasso, V., Achten, W.M.J. et al. The effectiveness of food system policies to improve nutrition, nutrition-related inequalities and environmental sustainability: a scoping review. Food Sec. 15, 1313–1344 (2023). https://doi.org/10.1007/s12571-023-01385-1 |
12 | Gıda ve Suyun Geleceği: Yenilikler ve Teknolojiler | Habib M, Singh S, Jan S, Jan K, Bashir K. The future of the future foods: understandings from the past towards SDG-2. NPJ Sci Food. 2025 Jul 12;9(1):138. doi: 10.1038/s41538-025-00484-x. - Hefferon KL, De Steur H, Perez-Cueto FJA and Herring R (2023) Alternative protein innovations and challenges for industry and consumer: an initial overview. Front. Sustain. Food Syst. 7:1038286. doi: 10.3389/fsufs.2023.1038286 |
13 | Dönem Projesi | |
14 | Dönem Projesi | |
15 | Genel Tartışma | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Boca Raton, 2005. Climate Change and Global Food Security, Taylor & Francis |
---|---|
2. Claudia Ringler, Asit K. Biswas,Sarah Cline, 2010. Global Change: Impacts on Water and Food Security, Springer, New York. | |
3. Çepel, N. 2003. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 180, Ankara. | |
Diğer Kaynaklar | 4. United Nations Department of Economic and Social Affairs (2025). The Sustainable Development Goals Report 2025. New York. |
5. United Nations Environment Programme (2023). Measuring Progress: Water-related ecosystems and the SDGs. | |
6. FAO and UNEP. 2021. Global Assessment of Soil Pollution: Report. Rome. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 1 | 10 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Beslenme ve Diyetetik alanında güncel literatüre dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinir ve kullanır. | |||||
2 | Bireysel ve toplumsal düzeydeki beslenme sorunlarını tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm üretir. | X | ||||
3 | Bilimsel araştırmalarda veri toplar, analiz eder, yorumlar ve raporlar; ulusal/uluslararası, disipliner ve multidisipliner ekiplerde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
4 | Bireylerin ve toplumun yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik ve sağlık durumlarını dikkate alarak uygun beslenme müdahaleleri ile eğitimleri planlar, uygular ve politikalar geliştirir. | X | ||||
5 | Alana özgü teknolojik ekipmanları ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
6 | Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili konularda Türkçe ve ikinci bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurma becerisi kazanır. | X | ||||
7 | Öğrenim sırasında ve sonrasında yaşam boyu öğrenme, bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye erişebilme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | X | ||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile hareket eder, diyetisyenlik mesleğinin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık gösterir. | X | ||||
9 | Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir. | |||||
10 | Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir. | |||||
11 | Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | 1 | 10 | 10 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |