AKTS - Farmakoloji

Farmakoloji (MED281) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Farmakoloji MED281 2 0 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör. Dr. Dr. Öğr. Üyesi Gökşen Öz
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilerin farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkilerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Farmakoloji ile ilgili temel kavramları, farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını tanımlar.
  • Farmakokinetik ve farmakodinamik ilaç etkileşimlerini karşılaştırır.
  • Organlar üzerinde etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkilerini açıklar.
  • İlaç (madde) bağımlılığını tanımlar ve bağımlılık tiplerini bilir.
  • Kemoterapötik ilaçların etki mekanizmalarını, bu ilaçların endikasyonlarını ve yan etkilerini bilir.
Dersin İçeriği Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, farmakokinetik, farmakodinami, ilaçların toksik etkileri, otonom sinir sistemi ilaçları, kardiyovasküler sistem ilaçları, santral sinir sistemi ilaçları, analjezikler ve anestezikler, ilaç suistimali ve bağımlılığı, solunum sistemi ilaçları, gastrointestinal sistem ilaçları, endokrin sistemi ilaçları ve otokoidler, antibiyotik, antifungal, antiviral ve antiparaziter ilaçlar, kemoterapötikler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanımlar ve genel kavramlar Kaynaklardan konunun okunması
2 Farmakokinetik Kaynaklardan konunun okunması
3 Farmakodinami, ilaçların toksik etkileri Kaynaklardan konunun okunması
4 Otonom sinir sistemi ilaçları Kaynaklardan konunun okunması
5 Kardiyovasküler sistem ilaçları Kaynaklardan konunun okunması
6 Santral sinir sistemi ilaçları Kaynaklardan konunun okunması
7 Analjezikler ve anestezikler Kaynaklardan konunun okunması
8 Ara Sınav
9 İlaç suistimali ve bağımlılığı Kaynaklardan konunun okunması
10 Solunum sistemi ilaçları Kaynaklardan konunun okunması
11 Gastrointestinal sistem ilaçları Kaynaklardan konunun okunması
12 Endokrin sistem ilaçları ve Otakoidler Kaynaklardan konunun okunması
13 Antibiyotik, Antifungal, Antiviral, Antiparaziter ilaçlar Kaynaklardan konunun okunması
14 Kemoterapötikler Kaynaklardan konunun okunması
15 Konuların tekrar edilmesi ve tartışma Kaynaklardan konunun okunması
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kizior, R. J., & Hodgson, B. B. (2014). Saunders Nursing Drug Handbook 2015. Elsevier Health Sciences.
2. Hacker, M., Messer ,W., Bachmann, K.(2009). Pharmacology: Principles and practice. Cascina: AP Publishing.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 50
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Diyetisyenlik eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde, sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve gerektiğinde tedavisi için kullanabilir.
2 Beslenme ve diyetetik alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, bu alana özgü bilgisayar programlarını ilgili teknoloji ve eğitim araçlarını kullanarak değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşabilir.
3 Beslenmeye dayalı sağlık sorunlarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirleyebilir, sorunların çözümü için mesleki ve etik değerleri gözeterek ve toplum katılımını sağlayarak çözümü için stratejiler plan ve programlar geliştirebilir.
4 Bireylerin besin tüketim durumlarını analiz edebilir, yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık, kişisel özellikler ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak bireye özgü beslenme planları oluşturabilir ve onları bu yönde eğitebilir.
5 Besinlerin içerdiği tüm ögeleri tanımlayıp bu ögelerin sağlık ve hastalıklarla ilişkilerini kurabilir ve bireylere besin seçiminde yardımcı olabilir.
6 Edindiği bilgiler yardımıyla çalışmalarını bağımsız olarak yürütebilir, uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel sorumluluk alabilir ve sağlık ekibinin diğer üyeleri ile işbirliği yapabilir.
7 Ailesel ve kurumsal besin hazırlama ve pişirme sırasında oluşabilecek besin kayıplarını en aza indirecek yöntemleri açıklayabilir.
8 Özel beslenme gerektiren durumlarda kullanılabilecek diyet düzenlemeleri yapabilir.
9 Beslenme politikalarını, gıda mevzuatını tartışabilir, dünya ve ülke deneyimlerini karşılaştırabilir.
10 Bireylerin ve grupların yeterli, dengeli ve sağlıklı beslenmelerini sağlamak üzere eğitim programları düzenleyebilir ve eğitim için gerekli iletişim yöntemlerini etkin bir biçimde kullanabilir.
11 Ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 16 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 24 24
Toplam İş Yükü 100