AKTS - İlk ve Acil Yardım Uygulamaları I
İlk ve Acil Yardım Uygulamaları I (ACL103) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İlk ve Acil Yardım Uygulamaları I | ACL103 | 1. Dönem | 0 | 4 | 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin hastane öncesi acil müdahale ve bakım uygulamalarını eksiksiz olarak öğrenmesi hedeflenenmiş, sahada daha fazla insan hayatı kurtarabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Hastane öncesi acil bakım uygulamaları, invazif girişim uygulamaları; intradermal, subkutan, intramusküler, intravenöz ve diğer damaryolu girişimleri, ilaç uygulama yöntemleri, oksijen tedavisinde kullanılan ekipmanların kulllanımı, aspirasyon, üriner kateterizasyon uygulaması, nazogastrik kateterizasyon, lavaj, gavaj, pansuman, sütur atma, sargı, bandaj uygulamaları, vital bulgular; ateş, ?nabız, solunum, tansiyon, saturasyon ölçme ve değerlendirme, ilk inceleme (primer muayene), ikinci incelem |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastane öncesi acil bakım, vital bulgular; değerlendirme Ateş, nabız, solunum, tansiyon, saturasyon ölçme ve değerlendirme İlk inceleme (primer muayene), ikinci inceleme (seconder muayene) Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi, asepsi, el yıkama teknikleri, cerrahi usule uygun eldiven ve önlük giyme, steril bohça açma Sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi, asepsi, el yıkama teknikleri, cerrahi usule uygun eldiven ve önlük giyme, steril bohça açma İnvazif girişim uygulamaları; intradermal, subkutan, intramusküler, intravenöz ve diğer damaryolu girişimleri İnvazif girişim uygulamaları; intradermal, subkutan, intramusküler, intravenöz ve diğer damaryolu girişimleri Ara Sınav Teorik İlaç uygulama yöntemleri Oksijen tedavisinde kullanılan ekipmanlar ve aspirasyon uygulaması Üriner kateterizasyon uygulaması, nazogastrik kateterizasyon, lavaj, gavaj uygulaması Üriner kateterizasyon uygulaması, nazogastrik kateterizasyon, lavaj, gavaj uygulaması Pansuman, sütur atma, sütur çeşitleri, sargı, bandaj uygulamaları |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. -ETİ ASLAN, F., (2014), Erişkinlerde Acil Bakım, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara EKŞİ, A. (2015) |
---|
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İlk ve Acil Yardım alanında, temel düzeyde teorik bilgiye sahiptir. | X | ||||
2 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olabilmelidir. | X | ||||
3 | İlk ve Acil Yardım alanında temel düzeyde araç ve gereçlerinin kullanımı hakkında bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | İlk ve Acil Yardım ile ilgili konularda sahip olduğu teknolojik bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | ||||
5 | Hasta/yaralıyı değerlendirebilir ve sorununu saptayabilir. | X | ||||
6 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilir. | X | ||||
7 | Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alabilme ve uygulayabilir. | X | ||||
8 | Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygulayabilir. | X | ||||
9 | Birey ve halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | ||||
10 | Diğer sağlık disiplinleri ile ortak çalışabilir. | X | ||||
11 | Alan terminolojisini etkin kullanabilir. | X | ||||
12 | İlk ve Acil Yardım alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar. | X | ||||
13 | Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilir. | X | ||||
14 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | X | ||||
15 | İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili teknolojileri kullanır. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 4 | 56 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 6 | 2 | 12 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 6 | 2 | 12 |
Toplam İş Yükü | 144 |