AKTS - Kültür Tarihi

Kültür Tarihi (GTM051) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kültür Tarihi GTM051 2 0 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Zühal Özcan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kültür Tarihi dersinin amacı kültür kavramının tanıtmak, insanlığın gelişmesinde uygarlıkların rolünün ve yerinin anlamını açıklamak, tasarım disiplinlerinde kültürel geçmişin yeniyi yaratmak için başlıca bir araç olduğunu kavratmak, kültürel coğrafyada birbirleriyle ilişkili olan uygarlıkların teknoloji, ticaret, bilim, inanç ve sanat /zanaat etkinliklerinin karşılaştırmasını yapmaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kültürel evrimi izlemenin yanısıra, onu oluşturan özü /felsefeyi kavrar.
  • Anadolu uygarlıkları odak noktası olarak ele alınarak ilişkili uygarlıkların gündelik hayat üzerinden gelişimini izler.
  • Kültürün insanlığın ortak mirasının bir sonucu olduğunu anlar.
  • Kültürel gelişimin sebeb –sonuç ilişkisi içerisinde geliştiğini kavrar.
  • Tasarımda yeni fikirlere ulaşabilmenin önceki gelişimleri özümsemekten geçtiğinin bilincine varır.
  • Kültür varlıklarının değerini ve korunmasının nedenlerini/ gerekliliğini anlar.
Dersin İçeriği Anadoludaki ve dünyadaki eski kültürler, kültür ve uygarlık kavramları, farklı üretim ve teknolojik gelişmeler, toplumsal yapıdaki farklılıklar, anlatılır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders içeriği hakkında bilgi. Temel terminolojinin tanıtımı. “Kültür” kelimesi hangi konuları kapsar? Kültürün tanımı ve tarihi altyapısı ile kültür tarihi tartışmaları. Yapılaşmış çevreye, gelenekler- dinler-sanat, ulaşım, mobilya- kostüm- takı, gündelik yaşam açısından kısa bir bakış. Verilen kaynakların okunması
2 “Neanderthal”den “ Neolithic” insana doğru bilginin derlenmesinin hikayesi. Kabileden medeniyete doğru bir macera. Ödev konusunun verilmesi Verilen kaynakların okunması
3 “Bereketli Hilal”; Orta Doğu medeniyetlerin beşiği. Orta Doğu ve Küçük Asya’da Tunç Çağları I Fenikeliler, Hititler Verilen kaynakların okunması
4 Orta Doğu ve Küçük Asya’da Tunç Çağları II Frigler ve komşuları Mısırlılar. Verilen kaynakların okunması
5 Ion dünyasından Romaya bir yolculuk. Mekan kompozisyonunda temel değişim. Verilen kaynakların okunması
6 1. Ara Sınav Ara sınava hazırlık
7 Orta Çağ: Doğu’da aydınlanma, Batı’da karanlık dönem. Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması
8 Batı kültürünün yeniden doğuşu: nedenler ve sonuçlar. Güney Avrupa ile Anadolu karşılaştırması Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması
9 Yeni bir anlayışa doğru; Batı’da ve Doğu’da lüks. Verilen kaynakların okunması. 1.Ödev için hazırlık yapılması
10 Batı’nın Aydınlanma Çağı, Doğu’nun göreceli çöküşü. Kültürün işlevsel, bilimsel ve sosyal dönüşümü. Yapılaşmış çevreye yansıyan karmaşa. 1. Ödevin teslimi . 2. Ödev konusunun verilmesi Verilen kaynakların okunması.
11 Yeni teknoloji ile hızlı ilerleme. Uzak Doğu’nun tanıştırdığı yeni estetik; Demire karşı çiçekler Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması
12 Ara sınav Ara sınava hazırlık
13 Estetik görüşün sadeleşmesi.; mucitler ve taklitçiler. Gündelik hayatın emrindeki teknoloji. Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması
14 “Modernizm”in minimalizminden “Postmodernizm”in kaosuna/ karmaşasına. Gündelik hayata hükmeden teknoloji Verilen kaynakların okunması. 2.Ödev için hazırlık yapılması
15 Op-Art Pop-Art’tan 21. Yüzyıla mekan, sanat ve moda. Ödevlerin teslimi Verilen kaynakların okunması.
16 Final Sınav için Genel Değerlendirme Final sınava hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. S. Kostof, A Concise History of Architecture, London
2. W. H. MacNeill, Dünya Tarihi, İmge Yay., 2004, Ankara
3. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 1980,Istanbul

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanıyla ilgili edindiği çok boyutlu bilgiyi akademik ortamlara yansıtabilme becerisine sahiptir. X
2 Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
3 Endüstri Ürünleri Tasarımı alanında ekonomik, çevresel, toplumsal alanlarda ve sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
4 Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. X
5 Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
6 Alanında kavram geliştirme ve teoriyi pratiğe yansıtabilme, alternatif tasarım çözümleri geliştirebilme ve proje aşamasını kavramsal boyuttan uygulama aşamasına kadar bağımsız olarak yürütebilme becerisine sahiptir. X
7 Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir. X
8 Alanında yaptığı çalışmalarda etkili çizimi, yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanma becerisine sahiptir. X
9 Disiplinlerarası çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alabilecek özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. X
10 Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. X
11 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Bunun için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur. X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
13 En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
14 Bilgi ve becerilerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki kural ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır. X
15 İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı gösterir; toplumsal sorumluluk ve sosyal adalet bilinciyle hareket eder. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 7 14
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Toplam İş Yükü 58