AKTS - Bilimsel Oyuncak Tasarımı

Bilimsel Oyuncak Tasarımı (GTM103) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Bilimsel Oyuncak Tasarımı GTM103 1 2 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Hacer Erar
  • Öğr. Gör. F. Filiz Özsuca
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Oyuncak tasarımı yapımında bilimsel kavramların kullanılması, çocukların oynayarak bilimsel farkındalığa ulaşmasının sağlanması, bilimsel oyuncak tasarımı için gerekli alet kullanma el becerisinin geliştirilmesi, bilimsel oyuncak türlerinin tanıtımı
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bilimsel kavramların oyuncak tasarımına katkıda bulunacak dönüşüm sürecini deneyimler, bilimsel oyuncak tasarımı için gerekli alet kullanma el becerisini kazanır, bilimsel oyuncak türlerinin tanır
Dersin İçeriği Öğrencilere bilimsel kavramlar ile ilgili teorik bilgiler verilecek. Optik, akustik ve elektirik atölyelerinde alet kullanma el becerileri geliştirilecek. Ankara’daki bilim müzesi ve bilim merkezlerini ziyaret ederek büyük boyutlardaki bilimsel oyuncakları gözlemleyecekler. Gerekli teorik ve pratik donanıma sahip olduktan sonra, grup olarak yeni bir ürün – bilimsel oyuncak tasarlayacaklar. Tasarlanan ve üretilen tüm bilimsel oyuncakları sergileyecekler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin tanıtımı, grupların oluşturulması, grup projesinin tespiti. Ankara’daki bilim merkezlerinin paylaşımı.
2 Bilimsel oyuncak nedir? Nerelerde kullanılır? Neden yapılması ve oynanması gerekir? Eğitim sistemindeki yeri nedir? Bilimsel oyuncaklar sadece çocuklar için midir? Bilimin gelişmesine ve toplumların geleceğine bir katkısı var mıdır? İnteraktif bir tartışma ortamında sunum yapılacak. Eğlenceli Bilim Merkezinde bulunan bilimsel oyuncaklar incelenecek. Atölyeler için gerekli malzeme listesi verilecek. Toplu temin için öğrenciler görevlendirilecek. Ders saati dışında bütün öğrencilerle Ankara Çocuk Müzesi ve Bilim Merkezi ziyareti Sunum Hazırlama
3 Optik Atölyesi • Elektromanyetik Dalga Spektrumunun tanıtımı. Görünen ışık bölgesinin gösterilmesi. Işığı geçirmeyen, yarı geçiren ve tam geçiren malzemlerin tanımı. Cam ve aynanın tarihçesi. Ayna tipleri. Aynaların kullanım yerleri. • Periskop yapımı Sunum Hazırlama Periskop malzemelerinin temini
4 • Kaleydeskop yapımı • Kaleydograf yapımı Kaleydeskop ve kaleydograf malzemelerinin temini Ders saati dışında bir grup öğrenci MTA Tabiat Tarihi Müzesini gezecek
5 • MTA Tabiat Tarihi Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Sonsuz görüntü oluşturan mumluk yapımı • Hışır naylon ve yapraklardan doku oluşturma. • Oluşturulan yarı saydam malzemeden bir ürün tasarlanması Sunum hazırlama Sonsuz görüntü oluşturan mum ve hışır naylondan doku oluşturulması malzemelerinin temini
6 Akustik Atölyesi • Ses nedir? Özellikleri nelerdir? Konuşurken hangi frekanstaki sesleri kullanırız? İnsan kulağına zararlı sesler. Farklı malzemelerde ses nasıl yayılır? Ses izolasyonu nasıl yapılır? Mikrofon ve hoparlörün özellikleri nelerdir? • Yağmur çubuğu yapımı Sunum hazırlama Yağmur çubuğu malzemelerinin temini
7 • Vuvuzela yapımı • Taraftar düdüğü yapımı Vuvuzela ve taraftar düdüğü malzemelerinin temini Ders saati dışında bir grup öğrenci Feza Gürsey Bilim ve Teknoloji Müzesini gezecek
8 • Feza Gürsey Bilim ve Teknoloji Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Grup projeleriyle ilgili neler yapıldığının anlatılması Sunum hazırlanması Grupların hazırlık yapması
9 Elektirik Atölyesi • Elektirikte güvenlik. Elektirik enerji kaynakları nelerdir? Alternatif akım ve doğru akımın avantaj ve dezavantajları. Temiz enerji kaynakaları. Pil voltajı ölçmeyi öğrenme. • Lehim yapmayı öğrenme. Kablolardan zincir yapma. Topraklama kablosu ile dekoratif objeler tasarlama. • Topraklı ve topraksız fiş yapmayı öğrenme Sunum hazırlanması Çeşitli tipte pil temini, voltmetre, montaj ve topraklama kablosu, havya, lehim teli, çekiç, topraklı ve topraksız fişler, ikili ve topraklı kablo temini Ders saati dışında bir grup öğrenci Çengelhan Rahmi Koç Bilim ve Teknoloji Müzesini gezecek
10 • Çengelhan Rahmi Koç Bilim ve Teknoloji Müzesi; müzeyi gezen grup anlatacak (15 dakika) • Basit devre kurma (LED ve Buzzer ile) • Işıklı kartpostal tasarımı Sunu hazırlanması Kartpostalı tasarlayıp gelecekler Malzeme temini
11 • Yatakta okuma gözlüğü yapımı • Çok renkli gece lambası yapımı Gece lambasını tasarlayıp gelecekler Malzeme temini
12 • Motor kullanarak devre kurulması • Fan yapılması • Mini süpürge yapılması Malzeme temini
13 Teorik ve uygulamalı ara sınav
14 Grup projelerine çalışılması Proje geliştirme
15 Grup projelerine çalışılması Proje geliştirme
16 Grup projeleri ve ders boyunca yapılan projeler sergilenir Sergi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Alan Bartholomew, Electric Gadgets and Gizmos, Kids Can Press.
2. Neil Ardley, 101 Great Science Experiments, DK Publishing, inc.
3. Ed Sobey, Inventing Toys Kids Having Fun Learning Science, Zephyr Press.
4. Ed Sobey, The Way Toys Work, Chicago Review Press.
5. Georgina Andrews ve Kate Knighton, 100 Bilimsel Deney,TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
6. Domenico Laurenza, Leonardo’nun Makineleri, Pegasus Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 10
Laboratuar 3 3
Uygulama 5 5
Alan Çalışması 3 5
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 7
Projeler 15 15
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 44 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanıyla ilgili edindiği çok boyutlu bilgiyi akademik ortamlara yansıtabilme becerisine sahiptir. X
2 Alanı için düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal, tarihsel ve kültürel gerekli altyapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
3 Endüstri Ürünleri Tasarımı alanında ekonomik, çevresel, toplumsal alanlarda ve sürdürülebilirlik ilkeleri ve standartları konularında bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
4 Alanıyla ilgili yasal çerçeve ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
5 Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
6 Alanında kavram geliştirme ve teoriyi pratiğe yansıtabilme, alternatif tasarım çözümleri geliştirebilme ve proje aşamasını kavramsal boyuttan uygulama aşamasına kadar bağımsız olarak yürütebilme becerisine sahiptir.
7 Alanında gerekli araştırmayı saptama, doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanma ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir. X
8 Alanında yaptığı çalışmalarda etkili çizimi, yazılı ve görsel sunum teknik ve araçlarını kullanma becerisine sahiptir.
9 Disiplinlerarası çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alabilecek özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
10 Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
11 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. Bunun için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur.
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
13 En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. X
14 Bilgi ve becerilerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki kural ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır.
15 İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı gösterir; toplumsal sorumluluk ve sosyal adalet bilinciyle hareket eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 0