AKTS - Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi
Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi (HUM103) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Karşılaştırmalı Türk ve Dünya Tarihi | HUM103 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilere, coğrafi keşiflerden günümüze kadar dünyada ve Türkiye’de yaşanan olayları, aralarındaki etkileşimi öğretmek. Bu bilgiler ışığında, günümüzde yaşanan olayları anlayacak yetenek kazandırmak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Coğrafi keşiflerden günümüze kadar, dünyada yaşanan gelişmeler ile Osmanlı İmparatorluğuna ve Türkiye?ye etkileri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | -Coğrafi keşifler. (Nedenleri, ekonomik ve siyasi sonuçları) -Coğrafi keşiflerin Osmanlı ekonomisine ve idari yapısına etkileri. (Osmanlı para sisteminin çöküşü, devalüasyonlar, dirlik sisteminde bozulmalar.) -Batı Avrupa ekonomisinin gelişmesi ve Osmanlı ekonomisine etkileri. | Rönesans Avrupa’sı, s. 127-139. İktisat Tarihi, s. 4-7, 81-100, 101-112, 113-120. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, s. 36-63. |
| 2 | -Reform, Rönesans ve Avrupa’nın Yeniçağı. -Osmanlı İmparatorluğunda Rönesans Girişimleri. (Lale Devri, Osmanlı diplomasisindeki gelişmeler.) | Avrupa Tarihinden Kesitler, s. 9-56, 109-131. Avrupa Tarihi, 509-723. Siyasi Tarih Cilt-1, s. 70-148, 195-203. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 50-66. Rönesans Avrupa’sı, s. 3-8, 157-222. |
| 3 | -Fransız Devrimi ve Avrupa’daki etkileri. -Viyana Kongresi Dönemi (1815-1848). -Avrupa’da 1830 ve 1948 Devrimleri. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 161-194. Siyasal Tarih, s. 95-160, 211-240. |
| 4 | Fransız Devriminin Osmanlı Modernleşmesine etkisi. (3. Selim ve 2. Mahmut Dönemi yenilikleri, Sened-i İttifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları.) | Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 75-149. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 91-295. |
| 5 | Fransız Devriminin Osmanlı Modernleşmesine etkisi. (1. ve 2. Meşrutiyet Dönemi yenilikleri.) | Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 149-237. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, s. 323-328. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 296-429. |
| 6 | -Sanayi Devrimi ve sonuçları. (19. ve 20. Yüzyıldaki ekonomik gelişmeler.) -Sanayi Devriminin Osmanlı İmparatorluğu üzerindeki etkisi. (Osmanlı İmparatorluğunun 19. ve 20. Yüzyıllarda Avrupa’nın yarı sömürgesi haline gelişi. Osmanlı İmparatorluğunun yarı sömürge ve azgelişmişliğinin iktisadi, siyasi ve sosyal sonuçları.) | İktisat Tarihi, s. 121-171. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, s. 63-96. |
| 7 | Ara sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
| 8 | -1. Dünya Savaşının nedenleri ve sonuçları. -Osmanlı Devleti açısından savaşın gelişimi ve sonuçları. -Sevr ve Lozan Barış Anlaşmaları. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 343-414. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 99-150. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 48-59. |
| 9 | -1929 dünya ekonomi krizi ve Türkiye’ye etkileri. (Devletçi politikaların başlayışı ve gelişimi (1932-1939), çok partili hayata geçiş (Serbest Cumhuriyet Fırkası) girişimi.) | Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), s. 59-81. Türkiye’de Devletçilik, s. 49-61, 84-89, 137-166. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 328-335. |
| 10 | -1923-1930 Dönemi Türk Dış Politikası. (Lozan Anlaşmasından kalan sorunların çözümü, Türkiye’nin Yunanistan, İtalya ve Sovyetler Birliği ile ilişkileri.) -1931-1939 Dönemi Türk Dış Politikası. (Balkan ve Sadabat Paktı, Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Türkiye’nin İtalya ve Almanya ile ilişkileri, Hatay meselesi, 2. Dünya Savaşı öncesinde Türkiye.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 321-360. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 63-79. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 59-126. Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi, s. 190-224, 258-314. Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası, s. 419-439. |
| 11 | -2. Dünya Savaşının nedenleri ve sonuçları. -İkinci Dünya Savaşı Döneminde Türkiye. -İkinci Dünya Savaşının Türkiye’ye etkileri. (2. Dünya Savaşının iç politikaya etkileri: iktisat politikaları, Türkiye’de çok partili hayata geçiş.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 361-418. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 144-160. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 137-190. Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), s. 81-93. |
| 12 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960). (Avrupa’da Sovyet tehdidine karşı Truman Doktrini, Marshall Yardımı ve NATO’nun kuruluşu) - Marshall Planının Türkiye’deki uygulanışı. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 419-452. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 191-237, 439-471. |
| 13 | -Soğuk Savaş Döneminde (1945-1960) Doğu Bloğundaki gelişmeler. -1945-1960 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler (1948-1949 Arap-İsrail Savaşı, Süveyş Buhranı, 1957 Suriye Buhranı, 1958 Irak İhtilali.) -Soğuk Savaş Döneminin (1945-1960) Türkiye’nin dış politikasına etkileri: Sovyet tehdidi karşısında Batı Bloğunda yer alışı (Kore Savaşı, Türkiye’nin NATO’ya girişi, Balkan ve Bağdat Paktı, Türk-Sovyet ilişkileri, Kıbrıs meselesi.) | |
| 14 | -1960-1980 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları, 1973 petrol krizi, İsrail-Mısır barışı, İran Devrimi.) -1960-1980 Dönemi Türk Dış Politikası. (Kıbrıs sorunu, Türkiye-Amerika, Türkiye-Sovyetler Birliği, Türkiye-Yunanistan ve Türkiye Ortadoğu ilişkileri.) | |
| 15 | -Doğu Bloğunun Yıkılması. -1980-1990 Dönemi Türk Dış Politikası. (Türkiye- Amerika, Türkiye-Yunanistan ve Türkiye-Avrupa Topluluğu ilişkileri.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 110-236, 253-321. Olaylarla Türk Dış Politikası, s. 598-607. |
| 16 | Genel Sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular. |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Avrupa Tarihi, Norman Davies, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. |
|---|---|
| 2. Avrupa Tarihinden Kesitler, Stephen J. Lee, Dost Kitapevi, Ankara, 2004. | |
| 3. Rönesans Avrupa’sı, Halil İnalcık, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 2011. | |
| 4. Modern Türkiye’nin Doğuşu, Bernard Lewis, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2007. | |
| 5. Türkiye’de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Kemal H. Karpat, İmge Kitapevi, Ankara, 2006. | |
| 6. Siyasi Tarih Cilt-1, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. | |
| 7. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1 (1914-1980), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1992. | |
| 8. Türkiye İktisat Tarihi (1908-2005), Korkut Boratav, İmge Kitapevi, Ankara, 2007. | |
| 9. Türkiye’de Devletçilik, Korkut Boratav, İmge Kitapevi, Ankara, 2006. | |
| Diğer Kaynaklar | 10. İktisat Tarihi, Tevfik Güran, Damla Ofset, İstanbul, 1990. |
| 11. Cumhuriyet Döneminin İktisadi Tarihi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2002. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 50 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olur. | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütür/yönetir. | |||||
| 3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olur. | |||||
| 4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde eder, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürür. | |||||
| 5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade eder. | |||||
| 6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olur. | |||||
| 7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlar. | |||||
| 8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirir/mekân yaratır. | |||||
| 9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirir. | |||||
| 10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
| 11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapar. | |||||
| 12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur. | |||||
| 13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
