AKTS - Teknik Resim ve Perspektif
Teknik Resim ve Perspektif (GRT113) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Teknik Resim ve Perspektif | GRT113 | 1. Dönem | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Uygulama-Alıştırma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Objelerin iki boyutlu ve üç boyutlu olarak teknik çizim teknikleri ile ifade edilmesinin sağlanması. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Çizim aletleri, kullanma esasları, yazı ve çizim teknikleri; standart yazı ve harf uygulamalar; iki boyutlu geometrik çizimler, düzgün çokgen, spiral ve ovallerin çizimleri; paralel dik izdüşüm yöntemiyle tasarlanan her objenin gerçek görünüşlerinin temel izdüşüm düzlemlerinde elde edilmesi, bu görünüşlerin ölçümlendirme ilkeleri ve simgeleri; para |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ön test(tanım ve uygulama),dersin tanımı, teknik resim ve perspektif nedir? niçin gereklidir? | |
| 2 | Perspektifin tarihsel gelişimi | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 3 | KONİK PERSPEKTİF (merkezi veya açısal ışın düzlemleri):bir kaçma noktalı perspektif(paralel düzlem),örnekleri inceleme, çizim ve uygulama. İki kaçma noktalı perspektif(açılı düzlem),örnekleri inceleme, çizim ve uygulama. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 4 | Üç kaçma noktalı perspektif(eğik düzlem) örnekleri inceleme, çizim ve uygulama. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 5 | Yatay ve düşey yüzeylerin bölünmesi, tek kaçışlı perspektifte alan bölünmesi, iki kaçışlı perspektifte alan bölünmesi ve dairenin perspektifi, örnekleri inceleme, çizim ve uygulama. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 6 | ATMOSFER PERSPEKTİF: Renklerde derinlik, Ön-Orta-Arka Mekân, Üç Boyutlu Yanılsama, Manzara resminde; Çizgisel ve Atmosferik Perspektifin kullanılması uygulamaları. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Kuşbakışı Manzara, Kılavuz Çizgiler, Eğik Düzlemler, Kent Manzaraları, çizim ve uygulamalar. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 9 | Suyu resmetmek, suyun perspektifi, dalga perspektifi, sudaki yansımalar, bot, sandal, gemi, vb. çizimleri. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 10 | Gökyüzü perspektifi, açık gökyüzü ve bulut biçimlerinin çizimi, renkli kompozisyonda uygulanması. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 11 | Perspektifin incelikleri: Kemerler, Sütunlar, Merdivenler, Natürmort ve iç mekan perspektifi. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 12 | Figür Çizimi: Kalem ile ölçme, kısaltım ve oranla ilgili çizim ve uygulamalar. | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 13 | 12. Hafta uygulamalarına devam | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması |
| 14 | Son test (tanıtım ve uygulama). | Örneklerin gösterimi, gerekli araç ve gerecin sağlanması. |
| 15 | Final Değerlendirmesi | |
| 16 | Genel sınav |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. GAIR, A Perspective For Artists, New York,1990 |
|---|---|
| 2. Perspective.Dorling Kindersley Limited,London,1992 | |
| 3. O.KIRIŞOĞLU, Ortaöğretim Sanat Eğitim, Ankara 1997 | |
| 4. S. ÇAĞLARCA, Perspektif Resim ve Gölge çizimi, İstanbul 1973 | |
| 5. E.H. GOMBRICH, Sanatın öyküsü, İstanbul. 1992 | |
| 6. Foresth,K. Graphics for Architecture, Van Nostrand, New York. 1980 |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 3 | 20 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 70 |
| Genel Sınav/Final Juri | - | - |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sanat ve Tasarım kültürüne ve estetik bilgisine, alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
| 2 | Sanat ve Tasarım alanıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve işlemleri bilir. | |||||
| 3 | İlgili sanat ve Tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. | X | ||||
| 4 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri betimler,çok boyutlu olarak algılar, tasarlar ve uygular. | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili alt disiplinlerle etkileşimleri değerlendirir, bilgileri yaratıcı olarak kullanır. | X | ||||
| 6 | Bireysel ve grup üyesi olarak proje süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. | |||||
| 7 | Alana dair öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini toplumsal sorumluluk bilinci içinde yaşam boyu yönlendirir. | |||||
| 8 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
| 9 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). | |||||
| 10 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek projeler üretir; uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |||||
| 11 | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür, alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla çözümler. | |||||
| 12 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
| 13 | Alanında başarıyla iş yürütebilecek, sanat kültürü ve tarihi konusunda bilgi, donanım ve estetik farkındalığa sahiptir. | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 3 | 5 | 15 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 13 | 13 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
