AKTS - Kaza Kırımları Analizleri
Kaza Kırımları Analizleri (PLT421) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kaza Kırımları Analizleri | PLT421 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | 1. Öğrencilere uçak kazası soruşturmasının temel kavram ve metodolojilerini tanıtmak. 2. Havacılık kazalarının insan faktörleri, mühendislik ve organizasyonel yönleri hakkında bilgi sağlamak. 3. HFACS ve ilgili modelleri kullanarak nedensel faktörleri belirleme konusunda analitik beceriler geliştirmek. 4. Hata sınıflandırması, güvenli olmayan eylemler ve havacılık güvenliği üzerindeki sistemik etkiler konusunda anlayışı geliştirmek. 5. Öğrencileri kaza soruşturmasındaki uluslararası standartlar (ICAO Ek 13) ve en iyi uygulamalarla tanıştırmak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Kaza incelemesinin temelleri, incelemenin başlatılması, olay mahallinin dokümante edilmesi, etkili sorgulama yapmak, olay analizi, sebep analizi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Havacılık Kazası Soruşturması ve Güvenlik Trendlerine Giriş | The Global Airline Industry Chapter 1: Introduction and Overview |
| 2 | Mühendislik ve İnsan Faktörleri Yönleri | The Global Airline Industry Chapter 7: The Airline Planning Process |
| 3 | İnsan Hatasına İlişkin Bilişsel ve Ergonomik Perspektifler | The Global Airline Industry Chapter 3: Overview of Airline Economics, Markets, and Demand |
| 4 | Davranışsal ve Havacılık Tıbbı Perspektifleri | The Global Airline Industry Chapter 8: Airline Schedule Optimization |
| 5 | Psikososyal ve Örgütsel Perspektifler | The Global Airline Industry Chapter 9: Airline Flight Operations |
| 6 | İnsan Faktörleri Analizi ve Sınıflandırma Sistemi (HFACS): Temeller | Chapter 3: Reason’s Model, Productive System, Swiss Cheese Model |
| 7 | Güvenli Olmayan Eylemler, Ön Koşullar ve Çevresel Faktörler | Chapter 3: Unsafe Acts (Errors, Violations), Preconditions (Operators, Personnel, Environment) |
| 8 | Vize Sınavı | |
| 9 | Güvensiz Denetim ve Örgütsel Etkiler | Chapter 3: Unsafe Supervision, Organizational Influences |
| 10 | Vaka Çalışması I – “Bazen Deneyim Önemlidir” | Chapter 4: Human Factors Analysis using HFACS (Case 1) |
| 11 | Vaka Çalışması II – “Asla İzleyemeyecekleri Bir Dünya Kupası Futbol Maçı” | Chapter 4: Human Factors Analysis using HFACS (Case 2) |
| 12 | Vaka Çalışması III – “Volkan Özel” | Chapter 4: Human Factors Analysis using HFACS (Case 3) |
| 13 | CRM Eğitimi, Yeterlilik ve İnsan Hatası Ölçümü | Chapter 5: Quantifying Proficiency, CRM Training Success or Failure |
| 14 | Çerçeve Geçerliliği ve Güvenilirliği Etkileyen Faktörler | Chapter 6: Validity of a Framework, Reliability, Comprehensiveness |
| 15 | Kaza Soruşturmasında İleri Konular ve Gelecekteki Yönlendirmeler | Chapter 6 & 7: Diagnosticity, Usability, What About...? |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Wiegmann, D. A., & Shappell, S. A. (2003). A Human Error Approach to Aviation Accident Analysis: The Human Factors Analysis and Classification System. Ashgate. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. ICAO (2016). Manual of Aircraft Accident and Incident Investigation, Part I–IV. International Civil Aviation Organization. Krause, S. S. (2003). Aircraft Safety: Accident Investigations, Analyses, & Applications. McGraw-Hill. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 30 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 3 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 1 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 99 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Havacılık Yönetimi alanında problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
| 2 | İşletme, Yönetim ve Havacılık Yönetimi konularında yeterli bilgi birikimi kazanır ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, hava ulaştırma işletmeciliği alanında karşılaşılan problemleri tanımlama ve çözme için uygulayabilme becerisi edinir. | |||||
| 3 | Havacılık yönetimine ilişkin karmaşık bir sistemi veya süreci, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi edinir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar, tasarımın niteliğine göre; ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi öğeleri içerir). | X | ||||
| 4 | Havacılık yönetiminde ihtiyaç duyulan uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi edinir; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |||||
| 5 | Havacılık yönetimi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi elde eder; ek olarak bireysel çalışma becerisi kazanır. | |||||
| 7 | İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır; alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izleyebilecek ve diğer insanlarla paylaşabilecek Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci geliştirir; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
| 9 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık kazanır. | |||||
| 10 | Havacılık yönetimi uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri konusunda bilgi edinir ve yapılacak uygulamaların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |||||
| 11 | Havacılık yönetimi sektöründeki işletmelerin yönetimi ve işyeri uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği üzerine etkileri konularında bilince sahip olur ve bu alanlardaki uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | |||||
| 12 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 3 | 9 | 27 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | 1 | 10 | 10 |
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
