ECTS - Contemporary Debates in Political Philosophy
Contemporary Debates in Political Philosophy (KAM504) Course Detail
Course Name | Course Code | Season | Lecture Hours | Application Hours | Lab Hours | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Contemporary Debates in Political Philosophy | KAM504 | Area Elective | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Pre-requisite Course(s) |
---|
N/A |
Course Language | Turkish |
---|---|
Course Type | Elective Courses |
Course Level | Ph.D. |
Mode of Delivery | Face To Face |
Learning and Teaching Strategies | Lecture, Discussion, Question and Answer. |
Course Lecturer(s) |
|
Course Objectives | The aim of this course is to reveal what are the main issues on which recent debates in political philosophy have focused, and to link these debates both with each other and with older and even ancient debates in political philosophy. |
Course Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Content | The concept of freedom; the concept of equality; political power; violence; revolution; transformation; genocide; democracy; civil society. |
Weekly Subjects and Releated Preparation Studies
Week | Subjects | Preparation |
---|---|---|
1 | Course Introduction | - |
2 | 19th Century Accumulation | o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler. |
3 | 19th Century Accumulation | o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler. |
4 | Foucault | o Newman, IV. Bölüm o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011. |
5 | Foucault | o Newman, IV. Bölüm o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011. |
6 | Habermas | Three Normative Models of Democracy, http://www.sze.hu/~smuk/Nyilvanossag_torvenyek_CEE/Szakirodalom/Deliberat%C3%ADv%20demokrácia/habermas_3_normative_models_of_democracy.pdf Buradan erişilebilir. |
7 | Habermas and Rawls Debate | o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. |
8 | Habermas and Rawls Debate | o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. |
9 | Poststructuralism and Agonistic Politics | Newman, VII. Bölüm Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı) Mouffe, Demokratik Paradoks |
10 | Poststructuralism and Agonistic Politics | Newman, VII. Bölüm Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı) Mouffe, Demokratik Paradoks |
11 | The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? | o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882. |
12 | The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? | o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882. |
13 | The Left/Socialism/Marxism/Communism Debate: Game Over? | o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882. |
14 | General Evaluation | - |
Sources
Other Sources | 1. o Newman S. Bakunin’den Lacan’a Anti-Otoriteryanizm ve İktidarın Altüst Oluşu. Ayrıntı, 2006. Giriş, I, II, ve III. Bölümler. |
---|---|
3. o Philip, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 | |
4. o Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 | |
5. o Foucault, Özne ve İktidar. Ayrıntı, 2011. | |
6. Habermas, Three Normative Models of Democracy, http://www.sze.hu/~smuk/Nyilvanossag_torvenyek_CEE/Szakirodalom/Deliberat%C3%ADv%20demokrácia/habermas_3_normative_models_of_democracy.pdf Buradan erişilebilir. | |
7. o Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. | |
8. o Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. | |
9. o Özbank, Murat (2013) “Jürgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. | |
10. o Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. | |
11. Laclau ve Mouffe, Hegemonya ve Sosyalist Strateji. İletişim, 2012. Seçili bölümler | |
12. Mouffe, Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. İletişim, 2017 (2. Baskı) | |
13. Mouffe, Demokratik Paradoks | |
14. o Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, 7. Basım. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. 4. Bölüm | |
15. o Eagleton, Marx Neden Haklıydı? Yordam, 2014. | |
16. o Zizek, Adını Söylemeye Cesaret Eden Bir Sol. Ayrıntı 2020 | |
17. o Elgür, E.V. “Zizek” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 867-882. | |
Course Book | 2. o Newman, IV. Bölüm |
Evaluation System
Requirements | Number | Percentage of Grade |
---|---|---|
Attendance/Participation | 1 | 10 |
Laboratory | - | - |
Application | - | - |
Field Work | - | - |
Special Course Internship | - | - |
Quizzes/Studio Critics | 4 | 40 |
Homework Assignments | 1 | 25 |
Presentation | - | - |
Project | - | - |
Report | - | - |
Seminar | - | - |
Midterms Exams/Midterms Jury | - | - |
Final Exam/Final Jury | 1 | 25 |
Toplam | 7 | 100 |
Percentage of Semester Work | |
---|---|
Percentage of Final Work | 100 |
Total | 100 |
Course Category
Core Courses | X |
---|---|
Major Area Courses | |
Supportive Courses | |
Media and Managment Skills Courses | |
Transferable Skill Courses |
The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications
# | Program Qualifications / Competencies | Level of Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | It ensures that conceptual and theoretical knowledge and understanding of political science and public administration disciplines and methodological capacity are developed to produce new information in these disciplines. | |||||
2 | Develops an interdisciplinary perspective by mastering comprehensive knowledge and understanding in disciplines such as sociology, anthropology, history, etc. parallel to the disciplines of political science and public administration. | |||||
3 | It provides knowledge of qualitative and quantitative research methodologies and methods and the development of a capacity to use this knowledge in thesis writing and other research. | |||||
4 | Develops a critical understanding of the acquired theoretical, methodological and interdisciplinary knowledge to follow and interpret debates in the field and to identify and eliminate existing problems and deficiencies in the literature. | |||||
5 | It enables the development of academic writing principles and skills required to write and publish a thesis that will contribute to the literature. |
ECTS/Workload Table
Activities | Number | Duration (Hours) | Total Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) | 14 | 3 | 42 |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 13 | 3 | 39 |
Presentation/Seminar Prepration | |||
Project | |||
Report | |||
Homework Assignments | 1 | 12 | 12 |
Quizzes/Studio Critics | 4 | 3 | 12 |
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury | |||
Prepration of Final Exams/Final Jury | 1 | 20 | 20 |
Total Workload | 125 |