AKTS - Dijital Sinyal İşleme
Dijital Sinyal İşleme (CMPE463) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dijital Sinyal İşleme | CMPE463 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Teknik Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenciyi sinyal işleme temel kavram ve yaklaşımlarıyla tanıştırmaktır. Dersi almak yoluyla öğrenci dijital sinyal işleme algoritma ve filtrelerine ilişkin tecrübe edinecektir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Sinyal ve sistemlerin ayrık-zaman bölgesi ve frekans bölgesi gösterimleri, örnekleme ve tekrar oluşturma, DFT, FFT, z-dönüşüm, filre tasarım teknikleri, sonlu kelime uzunluğu etkileri, 2-boyutlu filtreleme, sayısal sinyal işleme uygulamaları, bazı sayısal sinyal işleme işlemcilerinin programlanması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş : Sinyaller ve Sistemler ve Sinyal İşleme; Ayrık zaman domain’indeki sinyallerin sınflandırılması ve gösterimi; Doğrusal ve zaman-değişimsiz sistemler | Kısım 1-2 (Ders Kitabı) |
| 2 | Fark Eşitlikleri; Frekans cevabı | Kısım 1-2 |
| 3 | Örnekleme ve Tekrar Oluşturma Ayrık Fourier transformasyonu ( DFT ) | Kısım 9 |
| 4 | Örnekleme ve Tekrar Oluşturma Ayrık Fourier transformasyonu ( DFT ) | Kısım 9 |
| 5 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
| 6 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
| 7 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
| 8 | Hızlı Fourier Transformasyonu ( FFT ) z- transformasyonu Filtrelerin frekans ve zaman domain’i cevapları | Kısım 3-8 |
| 9 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
| 10 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
| 11 | Dijital filtre tasarımı, FIR ve IIR filtreleri Dijital Filtre Yapıları Sonlu kelime uzunluğu etkileri | Kısım 8-9-10 (Kaynak 1) |
| 12 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
| 13 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
| 14 | 2- Boyutlu Filtreleme Dijital Sinyal İşleme uygulamaları Dijital Sinyal İşleme işlemcileri | Kısım 15 (Kaynak 1) |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. John G. Prokis and Dimitris G. Manolakis, “Digital Signal Processing : Principle, Algorithms and Applications” Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, NJ (USA), 3rd Ed., 1996. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. 1. S. K. Mitra, “Digital Signal Processing : A Computer-Based Approach” Mc Graw Hill Co. Inc., NY (USA), 1998. |
| 3. 2. P. Lapsley, J. Bier and E.A. Lee ‘’ DSP Processor Fundamentals : Architectures and Features ‘’ IEEE Press, New York( USA ), 1997 | |
| 4. 3. Lawrence R. Rabiner and Bernard Gold “Theory and Application of Digital Signal Processing” Prentice Hall, NJ (USA), 1975. | |
| 5. 4. C. Sidney Burrus, Computer-Based Exercises for Signal Processing Using Matlab, Prentice Hall, 1994. Matlab for Students, Prentice Hall, 1994. (for various formats). | |
| 6. 5. R.G.Lyons, “Understanding Digital Signal Processing (2nd Edition)”, Prentice-Hall, 2004. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 2 | 20 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisini kazanır. | X | ||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisini edinir. | X | ||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisini kazanır. | |||||
| 4 | Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini gösterir. | X | ||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini geliştirir. | |||||
| 6 | Yazlım mühendisliği ile ilgili alanlarda disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi gösterir. | |||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi gösterir. | |||||
| 8 | En az bir yabancı dil bilgisi alır; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır. | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği knousnda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini edinir. | |||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahip olur. | |||||
| 11 | Yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
| 13 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır. | |||||
| 14 | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
| 15 | Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
| 16 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |||||
| 17 | Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisini uygular. | X | ||||
| 18 | Yazılım sistemlerinin analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesinde mühendislik yaklaşımlarını uygulama becerisi kazanır. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 2 | 5 | 10 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
