AKTS - Yazılım Mühendisliği Etiği

Yazılım Mühendisliği Etiği (SE450) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Yazılım Mühendisliği Etiği SE450 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Teknik Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, bilgisayar ve bilgi etiğinin teori ve pratiğini tanıtmaktır. Aynı zamanda, etik karar verme temellerini içermekte ve grup çalışması ve sunumlarına ağırlık vermektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkisini, etik ve teknoloji arasındaki bağlantıyı, bilgi toplumunda güncel ve artan etik sorunları analiz etmek
  • Etik prensipleri, profesyonel sorumlulukları ve davranış kurallarını algılamak
  • BT sistemlerini geliştirir ve sürdürürken karşılaşılan problemli durumların öne çıkan ahlaki özelliklerini tanımlamak
  • Etik anlaşmazlıkların çözümü için teori veya prensip seçmek (ve seçimi savunmak)
  • Global yazılım geliştirme ortamında etik davranışı tartışmak
Dersin İçeriği Kurumsal sorumluluk, mühendislik sorumlulukları, kişisel haklar, yolsuzlukların ortaya çıkması, çıkar çatışması, profesyonel öz yönetim, risk değerlendirmesi, sürdürülebilir gelişme ve mühendislik ahlak kurallarının yeri ve amacı, yazılım mühendisliğinde ve diğer bilgi sistemlerinde etik, kurallar ve prensipler, alanda etik çalışma ve etik karar ve

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Bölüm 1 (ana kaynak)
2 Davranış kuralları Bölüm 2-3, Ek
3 Etiğin temelleri Bölüm 2-3
4 Karar verme ve profesyonellik Bölüm 3, 8
5 Karar verme ve profesyonellik Bölüm 3, 8
6 Bilgisayar suçları ve bilgi savaşı Bölüm 4-6
7 Bilgisayar suçları ve bilgi savaşı Bölüm 4-6
8 Bilgi, gizlilik ve yasalar Bölüm 4-7
9 Bilgi, gizlilik ve yasalar Bölüm 4-7
10 Risk, güvenirlik, yapay zeka ve gelecek Bölüm 7
11 e-Ticaret ve e-İş etiği Bölüm 7-8
12 e-Ticaret ve e-İş etiği Bölüm 7-8
13 Sosyal Sorunlar Bölüm 8
14 Sosyal Sorunlar Bölüm 8
15 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem için konuların tekrarı
16 Dönem Sonu Sınav çalışmaları Dönem için konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Johnson, D. G., Computer Ethics, Prentice Hall, 2009
Diğer Kaynaklar 2. Schultz, R. A., Contemporary Issues in Ethics and Information Technology, IRM Press, 2005
3. Anderson J. G., Goodman, K., Ethics and Information Technology, Springer, 2002
4. Reynolds, G., Ethics in Information Technology, Course Technology, 2006
5. H. Tavani, Ethics & Technology, John-Wiley, 2004

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 20
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 65
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 35
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisini kazanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisini edinir. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisini kazanır. X
4 Yazılım mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini gösterir. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya yazılım mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisini geliştirir. X
6 Yazlım mühendisliği ile ilgili alanlarda disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi gösterir. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi gösterir.
8 En az bir yabancı dil bilgisi alır; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği knousnda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini edinir. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahip olur. X
11 Yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
12 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. X
13 Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır.
14 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
15 Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur. X
16 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
17 Yazılım alternatiflerini irdeleyerek bilgisayar tabanlı sistemlerin modellenmesi ve tasarımında, algoritma prensiplerini, matematiksel temelleri ve bilgisayar bilimleri teorisini uygulama becerisini uygular. X
18 Yazılım sistemlerinin analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesinde mühendislik yaklaşımlarını uygulama becerisi kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 100