AKTS - Toplumsal Cinsiyet Psikolojisi

Toplumsal Cinsiyet Psikolojisi (PSY326) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Toplumsal Cinsiyet Psikolojisi PSY326 4 0 0 4 8
Ön Koşul Ders(ler)i
PSY102 ve PSY313
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Gülçin Akbaş Uslu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilere iş yaşamında toplumsal cinsiyete yönelik araştırma ve kuramlar hakkında aşinalık kazandırmak ve öğrencilerin kurumlarda toplumsal cinsiyetin etkileri konusunda bir kavrayışa sahip olmalarını sağlamak
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Toplumsal cinsiyet kalıp yargılarının etkisi, kurumlarda cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet ve kariyer meseleleri, liderlik, güç ve ilişkiler, cinsel taciz ve kurumlarda toplumsal cinsiyet sorunlarının bireysel ve kurumsal sonuçları gibi kurumsal yaşamın toplumsal cinsiyet boyutundaki araştırma ve kuramlara aşina hale gelmek
  • Toplumsal cinsiyetin çalışan, işveren ve diğer kişilerin algı, tutum ve davranışları üzerindeki etkilerini anlamak
  • Kalıpyargıların işyerlerindeki yansımasını anlamak
  • Toplumsal cinsiyetin bireysel etkilerini anlamak
  • Çeşitliliği yönetebilme konusunda bir çerçeve sunabilmek
Dersin İçeriği Toplumsal cinsiyeti anlama, toplumsal cinsiyet araştırmaları, toplumsal cinsiyet açıklamaları ve inşası, toplumsal cinsiyet roller, toplumsal cinsiyetin temsilleri ve dil, toplumsal cinsiyetin şiddet içeren sonuçları ve feminizm.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş ve Temel Kavramlar Helgeson, V. S. (2017). Introduction. Psychology of gender (5th ed.) (26-66). Routledge.
2 Toplumsal Cinsiyet Araştırmalarının Yöntemleri ve Tarihçesi Helgeson, V. S. (2017). Methods and history of gender research. Psychology of gender (5th ed.) (67-131). Routledge.
3 Cinsiyet Rolü Tutumları Helgeson, V. S. (2017). Gender-role attitudes. Psychology of gender (5th ed.) (132-193). Routledge.
4 Cinsiyetle İlgili Karşılaştırmalar: Gözlem Helgeson, V. S. (2017). Sex-Related Comparisons: Observation. Psychology of gender (5th ed.) (194-250). Routledge.
5 Cinsiyetle İlgili Karşılaştırmalar: Gözlem Helgeson, V. S. (2017). Sex-Related Comparisons: Observation. Psychology of gender (5th ed.) (194-250). Routledge.
6 Cinsiyetle İlgili Karşılaştırmalar: Kuram Helgeson, V. S. (2017). Sex-Related Comparisons: Theory. Psychology of gender (5th ed.) (251-342). Routledge.
7 Cinsiyetle İlgili Karşılaştırmalar: Kuram Helgeson, V. S. (2017). Sex-Related Comparisons: Theory. Psychology of gender (5th ed.) (251-342). Routledge.
8 Cinsiyete Dayalı Şiddet World Health Organization (2009). Violence prevention: The evidence. https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/gender.pdf 10 myths about violence against women and girls (2019). In UN Women.
9 Cinsiyete Dayalı Şiddet Boyacıoğlu, İ. (2016). Dünden bugüne Türkiye’de kadına yönelik şiddet ve ulusal kadın çalışmaları: Psikolojik araştırmalara davet. Türk Psikoloji Yazıları, 19, 127-146.
10 Erkeklik ve Eril İdeoloji Vandello, J. A. ve Bosson, J. K. (2013). Hard won and easily lost: A review and synthesis of theory and research on precarious manhood. Psychology of Men & Masculinity, 14(2), 101-113. Sakallı, N. ve Türkoğlu, B. (2019). “Erkek” olmak ya da olmamak: sosyal psikolojik açıdan erkeksilik/erkeklik çalışmaları. Türk Psikoloji Yazıları, 22(44), 52-76
11 Feminizm Stainton Rogers, W., & Stainton Rogers, R. (2001). Feminist challenges. The psychology of gender and sexuality: An introduction (120-157). McGraw-Hill Education.
12 Feminizm Stainton Rogers, W., & Stainton Rogers, R. (2001). Feminist challenges. The psychology of gender and sexuality: An introduction (120-157). McGraw-Hill Education.
13 Genel Tekrar
14 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları Dönem İçi Konuların Tekrarı
15 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları Dönem İçi Konuların Tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Helgeson, V. S. (2017). Psychology of gender (5th ed.). Routledge.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 5 10
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 30
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 25
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel disiplin içinde incelenmesi ve temel psikoloji perspektifleri hakkında genel kavrayışa sahip olur X
2 Psikoloji biliminin tarihsel ve felsefi gelişimi, temel kavram, kuram ve uygulama ekolleri, klinik, deneysel, sosyal, gelişim, endüstri, sağlık, trafik, eğitim psikolojisi gibi alt dallarının temel kuram ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur X
3 İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi edinir X
4 Soyut kavramları kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı bakış açısıyla yeni fikirler geliştirmesi ve farklı psikoloji fenomenlerini değerlendirebilme becerisi edinir X
5 Kuramsal bilgisini, psikolojinin farklı alanlarında uygulamaya dönüştürme bilgi ve becerisi edinir X
6 Bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur X
7 Psikolojik değerlendirmenin temel ilkeleri ile çeşitli niteliksel, niceliksel ve deneysel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olması, bu yöntemleri kullanarak araştırma tasarlayabilme, yürütebilme, araştırma sonuçlarını analiz edebilme, raporlama ve sunabilme becerisine sahip olur X
8 Kişilerarası duyarlılığa, toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olur X
9 Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü etkin iletişim becerisine sahip olur X
10 Yaşamboyu öğrenme bilinci ile alanındaki gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisi edinir X
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olur X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 4 64
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama 1 15 15
Projeler 1 25 25
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 5 2 10
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 30 30
Toplam İş Yükü 192