AKTSKarar Verme Analizi

Karar Verme Analizi (MDES654) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Karar Verme Analizi MDES654 Seçmeli Dersler 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Diğer Bölümlerden Alınan Seçmeli Ders
Dersin Seviyesi Doktora
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Course Assistants
Dersin Amacı Bu derste öğrencilere yüksek lisans veya doktora araştırmalarında yardımcı olmak üzere karar verme disiplini teorisi ve Pratik yöntemler öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Öğrenci karar verme analizi literatürü ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olacaktır. 2. Öğrenci karar verme problemlerini karar analizi için geliştirilmiş analitik yöntemlerle çözebilecektir. 3. Öğrenci fayda teorisi ile ilgili bir bakış açısı geliştirecektir. 4. Öğrenci çelişkili hedefler içeren bir gerçek hayat problemini karar verme problem olarak formüle edebiliecektir. 5. Öğrenci matematiksel bir makaleyi dinleyici karşısında özetleyerek anlatma becerisi kazanacaktır.
Dersin İçeriği Karar verme ve çelişkili hedefler; kesinlik halinde karar verme problemleri; karar analizinde tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler için fayda teorisi; tek kişi ve grup kararları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Karar vermeye giriş ve tarihçe. Örnek vakalar. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
2 Temel kavramlar. Karar ağaçları. Kesinlik ve belirsizlik durumundaki örnek vakalar. Tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler. Karar vericiler: tek kişi ve grup halinde karar alma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
3 Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
4 Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
5 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
6 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
7 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
8 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
9 Arasınav -
10 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
11 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
12 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
13 Karar verme uygulamalarına bir bakış. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
14 Makale özet sunumları. -
15 Genel gözden geçirme -
16 Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. [1] R.L. Keeney and H. Raiffa, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993.
Diğer Kaynaklar 2. [2] D.E. Bell, H. Raiffa, and A. Tversky, Decision Making: Descriptive, Normative, and Prescriptive Interactions, Cambridge University Press, 1988.
3. [3] R.L. Keeney, Value-Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making, Harvard University Press, 1996.
4. [4] H. Raiffa, Decision Analysis: Introductory Lectures on Choices under Uncertainty, Addison-Wesley, 1968.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 25
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen ve temel bilimler alanlarındaki bilgileri uzmanlık seviyesinde anlama ve uygulama becerisi kazanır.
2 Mühendislik alanında güncel teknik ve yöntemlerle bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşma, kazanılan bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır.
3 Alanıyla ilgili en son gelişmelerin de farkında olarak problemleri tanımlar, formüle eder ve çözümlerde yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler gelistirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı arastırmaları tasarlar ve uygular, çalışma sonuçlarını ve elde ettiği verileri uzmanlık seviyesinde analiz eder ve yorumlar.
5 Alanındaki uygulamaları, teknikleri, modern araç ve gereçleri uzmanlık seviyesinde kullanma becerisi kazanır.
6 Bağımsız olarak özgün bir çalışma sürecini tasarlar, yürütür ve sonuçlandırır.
7 Disiplinler arası ve disiplin içi takımlarda çalışabilir, liderlik yapabilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir ve çözüm yaklaşımları geliştirebilir.
8 Mesleki tüm etkinliklerde bilimsel, toplumsal, etik değerleri gözetir ve sorumluluk bilincini uzmanlık seviyesinde kazanır.
9 Yaptığı akademik çalışmaların süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslar arası akademik ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktararak literatüre katkı sağlar, uzmanlık alanında çalışan topluluklar ve bilimsel çalışanlarla etkin iletişim kurar.
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği becerisini uzmanlık seviyesinde kazanır.
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletisim kurar.
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama 1 24 24
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 4 12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 134