AKTS - İktisat Tarihi

İktisat Tarihi (IKT125) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İktisat Tarihi IKT125 3 0 0 3 6
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. M. Gürsan Şenalp
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Endüstri Devrimini hazırlayan koşullar, sanayi üretimiyle ortaya çıkan yeni ekonomik düzenin temel çizgileri, gelişme ritmi ve insanlık tarihinin en köklü dönüşümünün irdelenmesi. Feodal ekonominin sanayi üretimi temelli kapitalizme dönüşümünde geçirilen evreler. Dersin temel yaklaşımını Kapitalist Dünya sisteminin oluşumunun tartışılması oluşturur.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Analitik yöntemleri kullanarak feudal ekonomiden sanayi üretimine geçiş dönemini anlamak, yorumlamak ve günümüzle ilişkilendirmek
  • Ekonomik sistemlerin karşılaştırmalı analizi
  • Günümüzü anlayıp değerlendirmeye yardımcı olacak biçimde sanayi üretimi ve capitalist ekonomik sisteme geçiş evrelerini tartışmak
Dersin İçeriği Endüstri devrimini hazırlayan koşullar, sanayi üretimiyle ortaya çıkan yeni ekonomik düzenin temel çizgileri, gelişme ritmi ve insanlık tarihinin en köklü dönüşümünün irdelenmesi; feodal ekonominin sanayi üretimi temelli kapitalizme dönüşümünde geçirilen evreler; kapitalist dünya sisteminin oluşumunun tartışılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 1750'lerde Britanya Hobsbawn, 1. Bölüm
2 Sanayi Devriminin Kökenleri Hobsbawm, 2. Bölüm
3 Sanayi Devrimi 1780-1840 Hobsbawm, 3. Bölüm
4 Sanayi Devriminin Beşeri Sonuçları Hobsbawm, 4. Bölüm
5 Tarım 1780-1850 Hobsbawm, 5. Bölüm
6 Sanayi Devrimi İkinci Aşama: 1840-1895 Hobsbawm, 6. Bölüm
7 Arasınav
8 Dünya Ekonomisinde Britanya'nın Yeri Hobsbawm, 7. Bölüm
9 Hayat Standartları 1850-1914 Hobsbawm, 8. Bölüm
10 Bağımlılık ve Büyüme: Küreselleşme Çağında Osmanlı Ekonomisi Pamuk, 1. Bölüm
11 19. Yüzyılda Dünya Ticaretinde Ortadoğu'nun Yeri Pamuk, 2. Bölüm
12 Hukuk Sistemi Özkan,15-17
13 Loncalar Özkan,17-19
14 Teknolojik Birikim Özkan,20-22
15 Emeğin dönüşümü Özkan 22,23
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Hobsbawm,Eric,(1999),Industry and Empire, Penguin Books, England.
2. 2. Chris Harman, A People’s History of the World, Verso (2009 [1999]).
5. Özkan, Yılmaz, (2004), From Feudalism to Industrial Revolution, Lecture Notes,Atilim University,
Diğer Kaynaklar 3. Karl Polanyi (2001) [1944]. The Great Transformation, Beacon Press
4. David S. Landes, The Unbound Prometheus. Cambridge University Press, 1969.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İktisadın temel kavram ve yöntemlerini anlama, açıklama ve kullanma becerilerini edinmek X
2 Makro ekonomik çözümleme becerisi edinmek X
3 Mikro ekonomik çözümleme becerisi edinmek X
4 Yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde iktisat politikalarının oluşturulması ve uygulanmasını anlamak X
5 Ekonomi ve ekonomiyle ilgili konularda farklı yaklaşımları öğrenmek X
6 Ekonomik çözümlemelerde nitel ve nicel araştırma tekniklerini öğrenmek X
7 Modern yazılım, donanım ve/veya diğer teknolojik araçları kullanma becerisini geliştirmek X
8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması becerisini geliştirmek X
9 Eleştirel çözümleme, tartışma ve/veya yaşam boyu öğrenmeyi teşvik ederek açık fikirli olmaya katkıda bulunmak X
10 Çalışma ahlakı ve toplumsal sorumluluk duygusunu geliştirmek X
11 İletişim becerisini geliştirmek X
12 Aşağıda belirtilen alanlardan en az birinde bilgi ve becerileri etkin bir biçimde uygulama yetisini geliştirmek: İktisat politikası, kamu politikası, uluslararası iktisadi ilişkiler, endüstriyel ilişkiler, parasal ve finansal ilişkiler X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 4 64
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 152