AKTS - Opera Tarihi
Opera Tarihi (ART227) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opera Tarihi | ART227 | Güz ve Bahar | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | XVI. ıncı yüzyılın sonunda Batı Avrupa’da doğan, güzel sanatlar bütünü olarak kabul edilen opera sanatını ve günümüze kadar tarihi gelişimini incelemektir. Opera sanatı ortaya çıktığı andan itibaren yazıldığı ve sahnelendiği yüzyılın kültürünü, değerlerini müzik, libretto, dans, oyunculuk, kostüm, dekorlar aracılığı ile canlı olarak sahnede halka sunmuştur. Bu derste güçlü bir medya aracı olarak halkı eğitme ya da bilgilendirme işlevi gören opera sanatının yüzyıllar içindeki gelişimi ve değişimi ele alınacaktır. Bestecinin müzik, enstrümana yaklaşımı şarkı söyleme tekniği ve yoruma getirdiği yenilikler üzerinde durulacaktır. Günümüzde tiyatroların repertuarında yer etmiş ünlü operaların önemi kültürel, sosyal, siyasi açıdan eleştirel bir yaklaşımla irdelenecektir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Belli başlı operaların bestecilerinin müzik yazım dilindeki benzer ve farklı özellikleri; operaların coğrafi, kültürel, dinsel, sosyal, iktisadi ve siyasi etmenler bağlamında yazılış amacı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Operanın tanımı ve diğer sahne sanat dalları arasındaki yeri ve önemi | |
2 | İtalya’nın Floransa şehrinde opera sanatının doğuşu ve “Drama per musica” janrı | |
3 | Batı Avrupa’da Napoli “bel canto” mektebi , “opera seria” janrının ortaya çıkışı ve özellikleri -C.W.Gluck’un “Orfeo” operası | |
4 | Batı Avrupa’da “opera buffa” janrlarının ortaya çıkışı ve özellikleri. -W. A. Mozart’ın “Figaro’nun Düğünü” operası. -G. Rossini “Sevil Berberi” operası. | |
5 | W.A Mozart’ın opera sanatı ve “opera giaccoso” janrının ortaya çıkışı -W.A.Mozart’ın “Don Juan” operası | |
6 | W.A.Mozart ve C.W.Gluck’un opera reformları ile bu reformlar arasındaki farklılıklar | |
7 | Fransa’da “grand opera” ve “lirik” opera janrları ve özellikleri F. C. Gounod’un “Faust” operası J.Bizet’in “Carmen” operası | |
8 | R.Wagner’in opera sanatı “Lohengrin” operası “Tristan ve İzolde” operası | |
9 | İtalya’da G.Rossini, V. Bellini G.Donizetti’nin operaları ve “bel canto” tekniği | |
10 | İtalyan Operasında “verismo” akımı G.Puccini’nin “Tosca” operası ve “La Boheme” operası | |
11 | G.Verdi ve Opera Sanatındaki Yeri ve Önemi -“La Traviata” operası -“Aida” Operası operası | |
12 | 20. yüzyılda Yeni Viyana Mektebinde ve “Fransız altıları”nın eserlerinde opera sanatı -A. Berg’in “Lulu” operası -A.Schonberg “Pelleas und Melissande” operası -A.Honegger “Antigone” operası | |
13 | Osmanlı Devleti'nde opera sanatının durumu | |
14 | Türkiye’de opera sanatının gelişimi ve “Türk Beşleri’ nin eserlerinde opera sanatı. | |
15 | Dönem Konularının Genel Değerlendirmesi | |
16 | Final Değerlendirmesi |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Allardyce, N. (1963). The World of Harlequin: A Critical Study of the Commedia Dell’arte. New York: Cambridge University Press. |
---|---|
2. Altar, C. M. (1989). Opera Tarihi (Cilt I-II-III-IV). İstanbul: Gençlik Basımevi. | |
3. Aracı, E. (2010). Naum Tiyatrosu 19.Yüzyılda İstanbul’un İtalyan Operası. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | |
4. Cohen, M. (2017). The Politics of Opera: A History from Monteverdi to Mozart. New Jersey: Princeton University Press. | |
5. Neimetzade, E. (2002). Opera Sanatı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. | |
6. Peattie, A. (1997). Kobbe’ s Opera Book (Ed. The Earl of Harewood and Antony Peattie). New York: G.P. Purnam’s Sons. | |
7. Sadie, S. (ed.) (1992). The Grove Dictionary of Opera. London: MacMillan Press Limited. | |
8. Şener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. | |
9. Taruskin, R. (2010). Music in The Seventeenth and Eighteenth Centuries. New York: Oxford Üniversith Press. | |
10. Warrack, J., & West, E. (1992). The Oxford Dictionary of Opera. New York: Oxford University Press. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 30 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 19 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerir.) | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma yeteneğini geliştirir. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur; etkin rapor yazar, yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık kazanır; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | ||||
9 | Etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk sahibi olur ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinir. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkilerini bilir; çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları anlar ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 3 | 36 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 7 | 7 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 125 |