AKTS - Hesaplama Teorisinin Temelleri
Hesaplama Teorisinin Temelleri (CMPE572) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hesaplama Teorisinin Temelleri | CMPE572 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Hesaplama ve karmaşıklık teorileri bağlamında temel bilgisayar bilimi teorik kavramlarına ilişkin bakış açısı kazanmak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Hesaplama modelleri, Church-Turing tezi, karar verilebilirlik, karar verilemezlik, özyinelemeli numaralandırılabilme, zaman karmaşıklığı, P ve NP sınıfları, yer karmaşıklığı, LOGSPACE, PSPACE-tamlığı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | Ders Kitabı Bölüm 0 |
| 2 | Turing Makinaları: Tanım, Alternatif Tanımlar, Hilbert'in Onuncu Problemi, Church-Turing Tezi | Ders Kitabı Bölüm 3 |
| 3 | Turing Makinaları: Tanım, Alternatif Tanımlar, Hilbert'in Onuncu Problemi, Church-Turing Tezi | Ders Kitabı Bölüm 3 |
| 4 | Karar Verilebilirlik: Karar Verilebilir Diller, Durma Problemi | Ders Kitabı Bölüm 4 |
| 5 | Karar Verilebilirlik: Karar Verilebilir Diller, Durma Problemi | Ders Kitabı Bölüm 4 |
| 6 | İndirgenebilirlik: Karar Verilemez Problemler, Haritalama İndirgenebilirliği | Ders Kitabı Bölüm 5 |
| 7 | VİZE I | |
| 8 | Özyineleme Teoremi | Ders Kitabı Bölüm 6 |
| 9 | Zaman Karmaşıklığı: Karmaşıklık Ölçümü, P Sınıfı, NP Sınıfı | Ders Kitabı Bölüm 7 |
| 10 | Zaman Karmaşıklığı: Karmaşıklık Ölçümü, P Sınıfı, NP Sınıfı | Ders Kitabı Bölüm 7 |
| 11 | VİZE II | |
| 12 | Zaman Karmaşıklığı: NP-Tamlık | Ders Kitabı Bölüm 7 |
| 13 | Yer Karmaşıklığı: Savitch Teoremi, P-Space Sınıfı | Ders Kitabı Bölüm 8 |
| 14 | MAKALE SUNUMU ve TARTIŞMALAR |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. M. Sipser, “Introduction to the Theory of Computation”, (2nd Edition), Thomson Course Technology, 2006, ISBN-13:978-0-619-21764-8. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. E. Rich, “Automata, Computability and Complexity: Theory and Applications”, (1st Edition), Pearson/Prentice Hall, 2007, ISBN-13: 978-0132288064. |
| 3. J.E. Hopcroft, R. Motwani and J.D. Ullman, "Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation", (2nd Edition), Addison Wesley, 2001, ISBN 0-201-44124-1. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | 1 | 10 |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ileri düzey sistemlerde uygulama becerisi kazanır. | |||||
| 2 | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği'nin temel alanlarında uzun soluklu araştırma ve geliştirme çalışmaları yapar. | |||||
| 3 | Tasarım ve diğer mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, teknikleri ve yetenekleri kullanır. | X | ||||
| 4 | Girişimcilik ve yenilikçilik açısından aktif araştırmalar yapar. | |||||
| 5 | Araştırma sonuçlarını etkin bir şekilde raporlama ve sunma yeteneği kazanır. | |||||
| 6 | Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izler ve bilgiye erişir. | |||||
| 7 | Profesyonel iş yaşamı ve meslek etiği konularında sorumluluk sahibi olur. | |||||
| 8 | Türkçe ve İngilizce olarak etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |||||
| 9 | Proje yönetimi becerisi edinir. | |||||
| 10 | Disiplinlerarası alanlarda, ortak proje takımlarında başarıyla çalışma yeteneği kazanır. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
