AKTS - Nörobilimin Temelleri
Nörobilimin Temelleri (MED203) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Nörobilimin Temelleri | MED203 | 3. Dönem | 5 | 2 | 2 | 10 | 0 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| MED192 |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Endokrin sistemin gelişimi, yapısı ve işlevleri ile bu sistemle ilgili bozuklukların etiyopatogenezi, patolojisi, semptom ve bulguları, önlenmesi, tanısı ve tedavi prensipleri hakkında bilgi kazandırmak; endokrin sisteme yönelik temel tıbbi becerileri kazandırmak |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Merkezi sinir sistemi; medulla spinalis: genel topografi ve iç yapısı; merkezi sinir sistemi: afferent yollar, efferent yollar; medulla oblongata; pons; mezensefalon; serebellum; kraniyal sinirler; sempatik ve parasempatik sinir sistemleri; talamus; hipotalamus; merkezi sinir sitemi organlarının ince yapısı ve gelişimleri; hipofiz anatomisi, histolojisi ve gelişimi; epitalamus, subtalamus. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tiroit, paratiroit ve suprarenal bezlerin anatomisi, histolojisi ve gelişimleri; Klinik anatomi; Tiroit hormonları ve etki mekanizmaları; Tiroid hastalıklarının biyokimyası; Tiroid bezi işlevsel bozuklukları ve tiroidit; Tiroid neoplazileri | - |
| 2 | Hormonların sınıflandırılması ve etki mekanizmaları; Parathormon, vitamin D, kalsitonin, kalsiyum-fosfat homeostazı; Sürrenal korteks hormonları ve etki mekanizmaları; Adrenal medulla hormonları | - |
| 3 | Adrenal bez bozukluklarının biyokimyası; Adrenal bez işlevsel bozuklukları; Adrenal bez neoplazileri; Mutliple endokrin neoplaziler; Gonad hormonları bozukluklarının biyokimyası; Oral kontraseptifler | - |
| 4 | Pankreasın endokrin fonksiyonları ve kan şekerinin regülasyonu; Besin alımının kontrolü; Metabolizma; Metabolizmaya etkili faktörler; Yağ hücresi ve fonksiyonları; Hormonların etki mekanizması; Diyabet ve obezite biyokimyası; Hormonların farmakolojisi; Hipokalsemi ve hiperkalsemide kullanılan ilaçlar; İnsülin ve oral anti diyabetikler | - |
| 5 | Glukokortikoitler; ACTH ve mineralokortikoidler; Hipofiz bezi bozulukları; Büyüme fizyolojisi; Gelişim bozuklukları, Meme bezlerinin ince yapısı; Memenin iyi ve kötü huylu tümörleri; Memenin tümörler harici diğer patolojileri; Biyoistatistiksel örneklem ve regresyon çalışmaları SINAV | - |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Atlas of human anatomy / |c Frank H. Netter, MD; consulting editors Carlos A. Machado; lead editor John T. Hansen, Brion Benninger, Jennifer Brueckner-Collins, Todd M. Hoagland, R. Shane Tubbs. |
|---|---|
| 2. Gray's atlas of anatomy / Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, Richard M. Tibbitts, Paul E. Richardson. | |
| 3. Harper's illustrated biochemistry / Victor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. | |
| 4. Textbook of biochemistry : with clinical correlations / edited by Thomas M. Devlin. | |
| 5. Rang and Dale's pharmacology / H.P. Rang, J.M. Ritter, R.J. Flower, G. Henderson. | |
| 6. Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology / Michael H. Ross, PhD (deceased), Wojciech Pawlina, MD. | |
| 7. Guyton and Hall textbook of medical physiology / John E. Hall, PhD, Arthur C. Guyton. | |
| 8. Robbins and Cotran pathologic basis of disease / [edited by] Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 80 |
| Toplam | 1 | 80 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | ||||
| 2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
| 3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | X | ||||
| 4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | X | ||||
| 5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | X | ||||
| 6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | X | ||||
| 7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | X | ||||
| 8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | X | ||||
| 9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | X | ||||
| 10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | ||||
| 11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | X | ||||
| 12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | X | ||||
| 13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | X | ||||
| 14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | X | ||||
| 15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | X | ||||
| 16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | X | ||||
| 17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | X | ||||
| 18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
| 19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | X | ||||
| 20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 5 | 18 | 90 |
| Laboratuar | 5 | 6 | 30 |
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 4 | 20 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 5 | 7 | 35 |
| Toplam İş Yükü | 175 | ||
