AKTS - Erişkin Sağlığı

Erişkin Sağlığı (MED304) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Erişkin Sağlığı MED304 6 1 1 6 0
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Yenidoğan sağlığı için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sağlıklı çocuğun büyüme ve gelişmesini değerlendirir.
  • Çocuk hastanın fizik muayenesini yapar.
  • Tıbbi öykü ve fizik muayene bulgularını değerlendirir ve ayırıcı tanı yapar.
  • Çocuğun vital bulgularını değerlendirir.
  • Çocuk hastalıklarında kullanılan temel tanı yöntemlerini tanımlar.
  • Anne sütünün önemini ve çocukluk çağı beslenmesinin özelliklerini açıklar.
  • Çocukluk çağı aşılamasını tanımlar ve uygular.
  • Toplumda sık görülen çocuk hastalıklarının sıklığının azaltılmasına yönelik koruyucu önlemleri açıklar.
  • Çocuk ve ebeveyni ile uygun bir iletişim kurar.
  • Meslektaşları ve sağlık çalışanları ile uygun bir iletişim kurar.
  • Bireysel yeterliklerini değerlendirir ve sürekli öğrenme yoluyla bireysel performansını geliştirir.
  • Çocuğun gelişim evrelerine göre temel davranışlarını, bilişsel ve duygusal özelliklerini açıklar.
  • Çocuğu, ailesi ve çevresi ile bütüncül bir yaklaşım içinde değerlendirir ve mental sağlıkla ilgili anormallikleri saptar.
  • Sağlıklı çocuk-ebeveyn etkileşimlerini anlar ve sağlıklı aile ve toplumun ihtiyaçları konusundaki farkındalığını artırır.
  • Sağlıklı biyopsikososyal gelişim ve gereksinimler hakkında bilgi edinir.
  • Çocuk ve adölesanlarda riskli davranışları önlemenin yolları hakkında bilgi edinir.
Dersin İçeriği Sağlık ve hastalığın sosyal ve davranışsal özellikleri; sağlıklı beslenme; erişkinde obezite; sigara içiciliği ve sigarayı bırakmak için danışmanlık; erişkinler için koruyucu hizmetler; periyodik sağlık muayeneleri; yaşlanma mekanizmaları ve yaşlanma ile ortaya çıkan fizyolojik değişiklikler; kapsamlı geriatrik

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Küresel bebek ve çocuk sağlığı; Türkiye'de bebek ve çocuk sağlığı; Özel risk popülasyonları; Çocuk hakları; Dünya Sağlık Örgütü ve UNICEF organizasyonları; Çocukta genel ve soruna yönelik öykü alma; Normal pediatrik vital bulgular; Fiziksel muayene; İletişim becerileri; Çocuğun vital bulgularını değerlendirme -
2 Gebelik; Gebelik izlemi; Doğum; Perinatal risk faktörleri; Fetal yaşamdan neonatal yaşama geçiş; Yenidoğan; Yenidoğanın ve ailenin desteklenmesi; Yenidoğanın değerlendirilmesi; Doğum salonunda rutin bakım; APGAR skorları; -
3 Büyüme; Gelişme; Davranış; Büyümenin değerlendirilmesi -
4 Sağlıklı çocuk takibi; Tarama programları; Emzirme; Tamamlayıcı beslenme; Çocukluk çağı aşı programı; Aşı uygulamaları
5 Genel sınava hazırlık ve Genel sınav -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Basic & Clinical Pharmacology (13th Edition); Bertram G. Katzung,‎ Anthony J. Trevor; McGraw-Hill, 2015.
2. Current Diagnosis & Treatment: Geriatrics (2nd Edition); Brie Williams, Anna Chang, C. Seth Landefeld, Cyrus Ahalt, Rebecca Conant, Helen Chen; McGraw-Hill, New York, 2014.
3. Hazzard’s Geriatric Medicine and Gerontology (6th Edition); Jeffrey B. Halter, Joseph G. Ouslander, Mary E. Tinetti, Stephanie Studenski, Kevin P. High, Sanjay Asthana; McGraw-Hill, New York, 2009.
4. Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry (4th Edition); Andres Martin, Fred R. Volkmar, Melvin Lewis; Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2007.
5. Nelson Textbook of Pediatrics (19th Edition); Robert M. Kliegman, Bonita F. Stanton, Joseph W. St. Geme, Nina F. Schor; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2011.
6. Rutter's Child and Adolescent Psychiatry (6th Edition); Anita Thapar, Daniel S. Pine, James F. Leckman, Stephen Scott, Margaret J. Snowling, Eric A. Taylor; Wiley-Blackwell, 2015.
7. Teaching and Learning Communication Skills in Medicine (2nd Edition); Suzanne Kurtz,‎ Juliet Draper, Jonathan Silverman; Radcliffe Publishing, Abingdon, 2005.
8. The Harriet Lane Handbook (20th Edition); Branden Engorn, Jamie Flerlage; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2015.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 15 20
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 80
Toplam 16 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 5 10 50
Laboratuar
Uygulama 4 5 20
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 4 5 20
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 4 3 12
Raporlar
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 4 5 20
Toplam İş Yükü 124