AKTS - Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları III

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları III (MED610) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları III MED610 0 5 0 4 5
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Çocukluk çağında görülen sorunlar ve hastalıklar konusunda koruyucu hekimlik yapabilme, sık görülen çocukluk çağı hastalıklarının ayrıcı tanısını yapabilme ve ön tanısını ya da tanısını koyabilme, gerekli hallerde ilk müdahaleyi yapabilme, tedavi uygulayabilme ya da uygun bir biçimde sevk edebilme, sağlıklı ve hasta çocukların takibini yapabilme yeterliğinin kazanılması.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yenidoğan dönemiyle başlayıp adölesan dönemin sonuna kadar devam eden süreçte normal çocuk gelişimini bilir, sağlıklı çocuğun büyüme ve gelişimini takip eder.
  • Çocukluk çağı aşı programını bilir ve etkin bir biçimde uygular.
  • Sık karşılaşılan çocukluk çağı hastalıklarının önlenmesine ve erken tanısına yönelik koruyucu hekimlik bilgi ve becerilerini uygular.
  • Etkin bir iletişim kurarak çocuk hastanın genel ve soruna yönelik anamnezini alır ve sistemik fizik muayenesini yapar.
  • Anamnez ve fizik muayene bulguları doğrultusunda tanı için uygun ve gerekli tetkikleri ister.
  • Anamnez ve fizik muayene bulgularını tetkik sonuçlarıyla birlikte değerlendirerek çocukluk çağı hastalığının ayırıcı tanısını yapar ve ön tanı ya da tanısını koyar.
  • Hastalığın tanısına uygun tedaviyi planlayıp uygular ve gerekli hallerde hastayı uygun bir biçimde sevk eder.
  • Çocukluk çağında karşılaşılabilecek acil durumları/hastalıkları bilir, hastayı değerlendirerek gerekli ilk müdahaleyi yapar ve uygun bir biçimde sevk eder.
  • Kan örneği alma, idrar örneği alma, topuk kanı alma, kültür alma, EKG, periferik yayma yapma, enjeksiyon gibi temel tıbbi işlemleri yapar.
  • Mesleğiyle ilgili güncellenen konuları, yenilenen ve değişen tanı ve tedavi yaklaşımlarını takip ederek mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
  • Birinci basamak düzeyindeki yazılı ve elektronik kayıtları uygun şekilde tutar, gerekli raporlama ve bildirimleri yapar.
  • Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve sağlık personeli ile iletişiminde etik değerlere uygun davranır.
  • Sağlık sistemini ve uygulamaları bilir.
Dersin İçeriği Büyümenin değerlendirilmesi; çocukluk aşıları; çocuklarda solunum sistemi hastalıkları; çocuklarda üriner hastalıklar; çocuklarda gastrointestinal hastalıklar; çocuklarda nörolojik bozukluklar; çocuklarda endokrin hastalıklar; çocuklarda romatolojik hastalıklar; çocukluk çağında kardiyovasküler hastalıklar; çocukluk çağı onkolojik hastalıkları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Büyümenin değerlendirilmesi ve büyüme geriliği Çocuk hastada fizik muayene Antropometrik ölçümler Yenidoğanın değerlendirilmesi ve yenidoğan acilleri Çocukluk çağı aşıları Çocukluk çağı hematolojik hastalıkları Anemiye yaklaşım Çocuklarda solunum sistemi hastalıkları Solunum sıkıntısı olan çocuğa yaklaşım -
2 Astım, akut allerjiler ve anafilaksi Primer immün yetmezlikler Ateş ve tedavisi Döküntülü hastalıklar Menenjit Üst ve alt solunum yolu enfeksiyonları Çocuklarda nefrolojik hastalıklar Vezikoüreteral reflü İdrar yolu enfeksiyonları -
3 Çocuklarda gastrointestinal sistem hastalıkları Gastroenteritler Sıvı elektrolit dengesi bozuklukları Asit baz dengesi bozuklukları Çocuklarda nörolojik bozukluklar ve konvülsiyonlar Çocukluk dönemi endokrin hastalıkları ve endokrin aciller -
4 Metabolik hastalıklar Çocukluk çağı romatolojik hastalıkları Akut karın ağrısı Çocukluk çağında kardiyovasküler hastalıklar, senkop ve göğüs ağrısı Çocukluk çağı onkolojik hastalıkları Travma Şok İhmal ve istismar -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Nelson Textbook of Pediatrics, 19th Edition Robert M. Kliegman, Bonita F. Stanton, Joseph W. St. Geme, Nina F. Schor
2. Fleisher & Ludwig's Textbook of Pediatric Emergency Medicine, 7th Edition Richard G Bachur, Kathy N. Shaw
3. Pediatric Physical Examination: An Illustrated Handbook, 3rd Edition Karen Duderstadt
4. Zitelli and Davis' Atlas of Pediatric Physical Diagnosis, 7th Edition Basil J. Zitelli, Sara McIntire, Andrew J. Nowalk
5. The 5-Minute Pediatric Consult, 8th Edition Cabana, Michael D.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 20
Laboratuar - -
Uygulama 15 60
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer 1 20
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 31 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler.
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama 20 5 100
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 4 20
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125