AKTS - Acil Tıp III

Acil Tıp III (MED614) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Acil Tıp III MED614 0 5 0 4 5
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Erişkin dönemde görülen acil sorunlar ve hastalıkların ayrıcı tanısını yapabilme ve ön tanısını ya da tanısını koyabilme, gerekli hallerde ilk müdahaleyi yapabilme, tedavi uygulayabilme ya da uygun bir biçimde sevk edebilme yeterliğinin kazanılması.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Etkin bir iletişim kurarak acil hastasının anamnezini alır ve sistemik fizik muayenesini yapar.
  • Anamnez ve fizik muayene bulguları doğrultusunda tanı için uygun ve gerekli tetkikleri ister.
  • Anamnez ve fizik muayene bulgularını tetkik sonuçlarıyla birlikte değerlendirerek acil durumun/hastalığın ayırıcı tanısını yapar ve ön tanı ya da tanısını koyar.
  • Acil durumun/hastalığın tanısına uygun gerekli ilk müdahaleyi yapar, tedaviyi planlayıp uygular ve gerekli hallerde hastayı uygun bir biçimde sevk eder.
  • Sık karşılaşılan acil sorunların/hastalıkların önlenmesine yönelik koruyucu hekimlik bilgi ve becerilerini uygular.
  • Kan örneği alma, idrar örneği alma, venöz-arteriyal girişim, kültür alma, EKG, idrar kateteri yerleştirilmesi, nazogastrik tüp yerleştirilmesi, periferik yayma yapma, sütür atma, enjeksiyon gibi temel tıbbi işlemleri yapar.
  • Afet durumlarında acil sağlık hizmetlerini yürütür.
  • Mesleğiyle ilgili güncellenen konuları, yenilenen ve değişen tanı ve tedavi yaklaşımlarını takip ederek mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
  • Yazılı ve elektronik kayıtları uygun şekilde tutar, gerekli raporlama ve bildirimleri yapar.
  • Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve sağlık personeli ile iletişiminde etik değerlere uygun davranır.
  • Sağlık sistemini ve uygulamaları bilir.
Dersin İçeriği Şok; anafilaksi; asit-baz/sıvı-elektrolit dengesi bozuklukları; kardiyovasküler aciller; akut solunum sistemi hastalıkları; kardiyopulmoner resüsitasyon; inme; endokrinolojik aciller; hematolojik ve onkolojik aciller; akut gastrointestinal hastalıklar; akut üriner hastalıklar; sepsis; travma; yaralanmalar; sokmalar-ısırmalar; zehirlenmeler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Afetler ve afet yönetimi Kardiyopulmoner arrest Şok Allerji, anjiyoödem, anafilaksi Asit-baz ve sıvı-elektrolit dengesi bozuklukları Göğüs ağrısı Akut koroner sendrom Kardiyojenik şok Akut kalp yetmezliği Ritim bozukluları Senkop Kardiyomiyopatiler ve perikard hastalıkları Acil kapak hastalıkları -
2 Endokardit Defibrilasyon ve kardiyoversiyon Kardiyopulmoner resüsitasyon Sistemik ve pulmoner hipertansiyon Arter tıkanıklıkları ve anevrizma Kardiyak ve vasküler girişimler, perikardiyosentez Solunum sıkıntısı Pulmoner ödem Hemoptizi Pnömotoraks Akut astım Akciğer ve solunum yolları enfeksiyonları Havayolu yönetimi ve mekanik ventilasyon -
3 Baş ağrısı İskemik ve hemorajik inme Bilinç bozuklukları Baş dönmesi ve vertigo Ataksi Akut periferik nörolojik bozukluklar Sinir sistemi enfeksiyonları Akut diyabetik komplikasyonlar Hipotiroidizm ve hipertiroidizm Adrenal yetmezlik Kanama ve pıhtılaşma bozuklukları Hemolitik anemiler Transfüzyon Onkolojik aciller -
4 Akut karın ağrısı Bulantı, kusma, ishal ve kabızlık Gastrointestinal kanamalar İleus Akut pankreatit ve kolesistit Akut apendisit ve divertikülit Peptik ülser ve gastrit Akut böbrek hasarı ve yetmezliği Akut idrar retansiyonu Üriner taş hastalıkları ve enfeksiyonlar Sepsis Organ ve ekstremite travmaları Yaralanmalar Sokmalar-Isırmalar Zehirlenmeler -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice, 2-Volume Set, 9th Edition Ron Walls Robert Hockberger Marianne Gausche-Hill
2. Tintinalli’s Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide, 8th Edition Judith E. Tintinalli, J. Stephan Stapczynski, O. John Ma, Donald M. Yealy, Garth D. Meckler, David M. Cline

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 20
Laboratuar - -
Uygulama 15 60
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer 1 20
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 31 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler.
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama 20 5 100
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 4 20
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125