AKTS - Kalp Damar Cerrahisi

Kalp Damar Cerrahisi (MED415) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kalp Damar Cerrahisi MED415 2 1 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
MED192, MED292, MED392
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. M. F. Tolga Soyal
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kardiyovasküler hastalığı olan hastaya yaklaşmak, öykü almak, fizik muayene yapmak, uygun tıbbi tetkikleri istemek ve yorumlamak, sık görülen dolaşım sistemi hastalıkları ön tanı/tanıları, birinci basamak tedavi, önleyici tedbirlerin alınması, hastaların takibi. Dersin amacı, kardiyovasküler cerrahi hastalarının dolaşım sistemi sorunları ile ilgili acil durumları anlamak, ilk müdahale ve ileri sağlık birimine uygun ulaşım için gerekli klinik bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak ve güncel yaklaşımlar hakkında bilgi vermektir. ve tedavi yöntemleri.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Dolaşım sisteminin anatomisi ve fizyolojisi ile ilgili temel kavramları hatırlar.
  • Dolaşım sistemi bozukluklarının nedenlerini (genetik, gelişimsel, çevresel, otoimmün, neoplastik vb.) ve fizyopatolojisini açıklar.
  • Dolaşım sistemi bozukluklarının (göğüs ağrısı, nefes darlığı, çarpıntı, senkop, ödem) sık görülen belirti ve bulgularını öğrenir ve ayırıcı tanı yapar.
  • Dolaşım sistemi şikayetleri ile başvuran hastanın öyküsünü etkili iletişim becerilerini kullanarak alır ve uygun fizik muayene (muayene, temel oskültasyon, palpasyon ve nabız değerlendirmesi, tansiyon ölçme tekniği ve değerlendirmesi, sistemik muayene) yapar.
  • Dolaşım sistemi hastalıklarının tanı ve takibinde kullanılan testleri (elektrokardiyografi, egzersiz elektrokardiyografisi, miyokard perfüzyon sintigrafisi raporu, akciğer grafisi, ekokardiyografi raporu, bilgisayarlı tomografi, ayak bileği-kol indeksi ölçümü, damar doppler ultrason raporu, konvansiyonel anjiyografi raporları, elektrofizyolojik çalışma, tam kan, biyokimyasal testler) uygun sırayla ve sonuçları yorumlar.
  • Fizik muayeneyi anamnez ve tanısal testler ile değerlendirerek dolaşım sistemi hastalıklarının ön tanı/tanısına karar verir.
  • Birinci basamakta arteriyel hipertansiyon ve hipertansif acilleri teşhis eder, önleyici tedbirleri uygular, acil ve temel tedavileri yapar ve takibini yapar.
  • Angina pektoris ve miyokard enfarktüsü tanısını kesinleştirir, önleyici tedbirleri uygular, acil tedaviyi yapar ve hastayı uygun şekilde ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Koroner arter hastalığının girişimsel, cerrahi tedavi yöntemleri ve takip sürecini tanır.
  • Kardiyovasküler riski hesaplar, yorumları ve korunma yöntemlerini uygular (temel risk faktörleri ve korunma, metabolik sendromu ve diğer yeni risk faktörlerini tanır).
  • Kalp kapak hastalıkları ve doğumsal kalp hastalıkları ön tanısını alır, koruyucu önlemleri uygular ve hastayı ileri sağlık birimine yönlendirir (tanı, tedavi, sonradan edinilmiş ve izole doğumsal aort, mitral, triküspit, pulmoner kapak fizyopatolojisi ve takibi).
  • Kalp kapak hastalıkları ve doğumsal dolaşım sistemi hastalıklarının girişimsel, cerrahi tedavileri ve takip süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Endokardit, perikardit, miyokardit/kardiyomiyopati ön tanılarını alır ve hastayı uygun şekilde (semptom, muayene, tanı, tedavi, takip, korunma) ileri sağlık birimine yönlendirir.
  • Endokardit profilaksisini öğrenir ve uygular.
  • Kalp kapak hastalığı olan hastaların takipleri sırasında acil klinik durumlarını teşhis eder, temel tedavileri uygular ve hastaları uygun şekilde ileri sağlık birimlerine sevk eder.
  • Perikardiyal efüzyon, kardiyak tamponad, konstriktif perikardit hakkında bilgi sahibi olur; bu durumların ilaç tedavisi ve girişimsel/cerrahi yöntemleri.
  • Kalp yetmezliğini teşhis eder, önleyici tedbirleri uygular, acil tedaviyi yapar, uygun sevk prosedürlerini bilir ve birinci basamak sağlık düzeyinde takibini (tanı, sınıflandırma, tedavi, takip) yapar.
  • Kalp yetmezliğinde girişimsel (ICD vb.), cerrahi tedaviler (dolaşım destek cihazları, kalp nakli vb.) ve takip süreçlerini öğrenir.
  • Kalp ritim bozukluklarını teşhis eder, acil tedaviyi yapar ve hastayı uygun şekilde (sınıflandırma, semptom, muayene, tanı, tedavi ve takip) ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Kalp ritim bozukluklarının girişimsel, cerrahi tedavileri ve takip süreçlerini öğrenir.
  • Aort anevrizması ve aort diseksiyonu durumlarını önceden teşhis eder ve hastayı uygun şekilde ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Aort anevrizması ve diseksiyonunun girişimsel, cerrahi tedavileri ve takip süreçlerini öğrenir.
  • Periferik arter hastalığını teşhis eder, önleyici tedbirler alır, temel tedaviyi uygular ve uygun şekilde hastayı ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Kronik ve akut periferik arter hastalıklarında yapılacak müdahaleleri, cerrahi tedavilerini ve takip süreçlerini öğrenir.
  • Karotis arter hastalığı ve mezenterik arter hastalığı hakkında bilgi sahibi olur, tanı ve girişimsel/cerrahi yöntemler kavramını öğrenir.
  • Kronik venöz hastalık, vasküler malformasyon ve lenfödem ön tanısını koyar ve hastayı ileri sağlık birimine sevk eder.
  • Kronik venöz hastalık, vasküler malformasyon ve lenfödem hastalıklarının girişimsel işlemleri, cerrahi tedavileri ve takip süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Akut ven trombozu, kronik ven trombozu ve pulmoner tromboemboli ön tanısını koyar, temel tedavi sürecini düzenler, hastanın sevkini sağlar. Tıp hakkında bilgi edinir
Dersin İçeriği Kardiyovasküler anatomi, fizyoloji, anamnez, fizik muayene, hastaya yaklaşım; cerrahi hazırlık, miyokardiyal koruma, aterosklerotik kardiyovasküler hastalık, koroner arter hastalığı, miyokard enfarktüsü, endokardit, travmatik kapak ve aort hastalığı, kalp aritmiler, pulmoner hipertansiyon, pulmoner tromboembolizm.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kalp Damar Cerrahisi stajyerliğinin amacı Kardiyopulmoner baypas, miyokardiyal koruma ve kalp cerrahisi teknikleri Kalp damar cerrahisi süreci ve yoğun bakım Koroner arter baypas ameliyatı Karotis arter ve mezenterik arter darlığı, tıkanıklığı ve tedavi yöntemleri Kalp kapakçığı ameliyatı Vaka Tartışması: Kalp kapak cerrahisi sonrası acil durumlar Travma hastalarında perikard hastalıkları, kalp ve damar sorunlarına cerrahi yaklaşım -
2 Aort hastalıkları Aort cerrahisi Doğuştan kalp hastalıklarının cerrahi tedavisi Mekanik dolaşım destek sistemleri ve kalp nakli Damar hastalıklarının cerrahi tedavisi Venöz ve lenfatik hastalıklar ve cerrahi tedavi yöntemleri Pulmoner tromboembolizm ve tedavisi Kalp ve damar cerrahisi uygulamalarında yaklaşan ufuk Kardiyovasküler muayene -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Braunwald's Heart Disease: A Textbook of Cardiovascular Medicine (10th Edition)
2. Marino’s The ICU Book (4th Edition); Paul L. Marino; Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2014
3. Rutherford's Vascular Surgery (8th Edition); Jack L. Cronenwett,‎ K. Wayne Johnston; Elsevier Saunders, Philadelphia, 2014.
4. Kirklin/Barratt-Boyes Cardiac Surgery: Morphology, Diagnostic Criteria, Natural History, Techniques, Results, and Indications (Cardiac Surgery) Fourth Edition, 2013
Diğer Kaynaklar 5. Up-to-date online resources provided by the instructor.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 60
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 2 18 36
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 2 10 20
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 1 2
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 2 9 18
Toplam İş Yükü 76