AKTS - Bilim Tarihi
Bilim Tarihi (HUM360) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Tarihi | HUM360 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilere; antik dönemde bilimsel faaliyetlerin ana hatlarını öğretmek, bilim-felsefe, bilim-toplum, bilim-iktidar ilişkilerini ve sosyal-ekonomik yapının tarihi dönemlere göre bilimsel faaliyetlere etkisini kavratmak; Orta Çağ’da Doğu ve Batı uygarlıklarında bilimin gelişimini ve karşılıklı etkileşimleri vurgulamak; modern bilimde yöntemin anlaşılmasını sağlamak, bilimin çağımızdaki önemini göstermek ve sahte bilimlerden farkını ortaya koymak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Modern bilimin ve bilimsel düşüncenin tarihsel temelleri ve gelişim süreci; Dünyayı tanımanın farklı toplumlar ve kültürler üzerindeki etkisi; bilimin gelişiminin sanat ve dinler gibi farklı alanlarla ilişkisi ve etkileri; eski çağlardan günümüze bilimsel ilerlemenin ana konuları ve kazanımları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim Tarihine Giriş ve Temel Kavramlar -Bilim Tarihi Disiplinin Doğuşu (George Sarton, Aydın Sayılı, Salih Zeki Bey, Adnan Adıvar) | Colin Ronan, Bilim Tarihi s. 1-66 . Yavuz Unat- Hüseyin Gazi Topdemir, Bilim Tarihi Disiplini ve Bilim Tarihine Farklı Yaklaşımlar, George Sarton, Bilim Tarihi (çev: Remzi Demir) |
| 2 | Antik Dönemde Bilim -Mısır, Mezopotamya, Hindistan, Çin, Antik Yunan Uygarlıkları - Helenistik Dönem ve Roma Uygarlığı | Kaynak kitapların ilgili bölümü (özellikle Tobby Huf’ın Erken Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi adlı eseri.) |
| 3 | Orta Çağ’da Bilim -Antik Yunan Felsefesinin Hristiyanlaştırılması ve İslamileştirilmesi -Skolastik Düşüncenin Yükselişi -Antik Yunan Metinlerinin Arapçadan Latinceye çevrilmesi | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 4 | İslam Uygarlığında Bilim ve Türklerin Bilimsel Faaliyetlerinin İslam Uygarlığındaki Yeri -Emeviler Dönemi -Abbasiler Dönemi -Karahanlılar Dönemi -Gazneliler Dönemi -Selçuklular Dönemi | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 5 | Rönesans/Modern Bilimin Doğuşu -Sanat -Mühendislik -Bilim | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 6 | Bilimsel Devrimler/Modern Bilimin Doğuşu -Galileo -Kepler -Copernicus -Newton | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 7 | Aydınlanma Döneminde Bilim -Bilim Akademileri -Bilimsel Yöntem -Francis Bacon -Rene Descartes | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 8 | Ara Sınav | Sözlü Sunum |
| 9 | Endüstri Devrimi, Bilim ve Teknolojinin Üretime Etkisi (XVIII. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 10 | Modern Çağda Bilim (XIX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 11 | Bilim ve Felsefe Arasındaki Ayrım | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 12 | Modern Bilimlerin Türkiye’ye Girişi ve Osmanlı Döneminde Bilim (XIX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 13 | Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilimsel Gelişmeler -Üniversite Reformu -Yurt dışına gönderilen öğrenciler ve Türkiye’ye döndükten sonraki çalışmaları -Eğitim, bilim ve teknoloji alanlarında kurumsal gelişmeler | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 14 | Modern Çağda Bilim (XX. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 15 | Modern Çağda Bilim (XXI. Yüzyıl) | Kaynak kitapların ilgili bölümü |
| 16 | Final | Sözlü Sunum |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Ronan, Colin A., The Cambridge Illustrated History of The World Science, Cambridge University Press, London, 1983. |
|---|---|
| 2. 2- Tekeli, Sevim vd., Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayıncılık, Ankara 2021. | |
| 3. 3- Mason, Stephen F., Bilimler Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2019. | |
| 4. 4- Huff, Toby E., Erken Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi- İslam Dünyası, Çin ve Batı |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 60 |
| Sunum | 1 | 40 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
| Genel Sınav/Final Juri | - | - |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |||||
| 2 | Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. | |||||
| 3 | Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. | |||||
| 4 | Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. | |||||
| 5 | Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |||||
| 6 | Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. | |||||
| 7 | Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. | |||||
| 8 | Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |||||
| 9 | Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. | |||||
| 10 | Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |||||
| 11 | Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. | |||||
| 12 | Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. | |||||
| 13 | Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. | |||||
| 14 | Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. | |||||
| 15 | Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. | |||||
| 16 | Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |||||
| 17 | Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. | |||||
| 18 | Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
| 19 | Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. | |||||
| 20 | Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 10 | 10 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
