AKTS - Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon I

Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon I (MED507) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon I MED507 10 20 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
MED192, MED292, MED392
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Fikriye Figen AYHAN
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kas-iskelet sistemi ve nörolojik sistem ile ilgili sorunların birinci basamak düzeyinde tanısını koymak ve tedavilerini planlamak. Planlanan tedaviler doğrultusunda; ihtiyaç duyulan durumlarda rehabilitasyon yönünden bilgi, beceri ve tutumlar kazandırmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kas-iskelet sistemi ile nörolojik sistemin normal yapı ve fonksiyonlarını açıklar.
  • Toplumda sık görülen kas-iskelet sistemi ile nörolojik sistem hastalıklarının epidemiyolojisini açıklar. İlgili hastalıkların sıklığının azaltılmasına yönelik yaklaşımları açıklar.
  • Toplumda sık görülen kas-iskelet sistemi ile nörolojik sistem hastalıklarının klinik, radyolojik ve patolojik bulgularını hasta bazında değerlendirir.
  • Toplumda sık görülen kas-iskelet sistemi hastalıklarının tanısını koyar, tedavisini planlar ve bu hastalıkların rehabilitasyonunda ihtiyaç duyulan yöntemleri açıklar.
  • Kas-iskelet sistemi ve nörolojik sisteme yönelik detaylı anamnez alır.
  • Kas-iskelet sistemi ve nörolojik sistemin ayrıntılı olarak fizik muayenesini yapar.
  • Kas-iskelet sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan temel laboratuvar testlerini bilir ve tanısal test sonuçlarını birinci basamak düzeyinde yorumlar.
  • Ağrılı hastaya uygulanacak tedaviyi detaylı olarak anlatır ve hasta ile etkili iletişim kurar.
  • Kronik hastaya uygulanacak tedaviyi detaylı olarak anlatır ve hasta ile etkili iletişim kurar.
  • Yaşlı hasta ile etkili iletişim kurar ve tedavi planı hakkında veya yaşam tarzı hakkında hastaya detaylı bilgiler aktarır.
Dersin İçeriği Artritler ve ayırıcı tanısı; spondiloarthropatiler; ankilozan spondilit; romatoid artrit ve tedavi yaklaşımları; sırt ağrısı; fibromyalji; myofascial ağrılar; osteoartritler; medulla spinalis hasarlı olgularda rehabilitasyon; eklem ağrısı ve ayırıcı tanı; omurganın klinik anatomisi; boyun ağrısı; bel ağrısı; yaşlı hastalarda ağrı tipleri ve tedavi prensipleri.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Genel eklem anatomisi ve omurganın klinik anatomisi; eklem ağrıları; artritlere genel yaklaşım ve ayırıcı tanısı; spondiloartropatiler ve ankilozan spondilit; işlevsellik, özürlülük ve sağlığın uluslararası (ICF) sınıflandırılması ve hastaların değerlendirilmesi; bel ağrıları; sağlıkta ve rehabilitasyonda egzersizin yeri; eklem ağrıları (pratik uygulama), romatoid artrit; Ayırıcı tanı ve tedavisi -
2 Fibromyalji; myofasial ağrı; osteoartrit; inme, serebral palsi ve travmatik beyin yaralanmaları; boyun ağrıları; medulla spinalis hasarında rehabilitasyon yaklaşımı; İnflamatuvar bel ağrılı hastaya yaklaşım; osteoartritli hastaya yaklaşım; omurga muayenesi SINAV -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Musculoskeletal Examination (4th Edition); Jeffrey Gross, Joseph Fetto, Elaine Rosen; Wiley-Blackwell, 2015.
2. Braddom's Physical Medicine and Rehabilitation (5th Edition); David X. Cifu MD; Elsevier, Philadelphia, 2016.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 2 20
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 80
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 20
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 80
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 2 10 20
Laboratuar
Uygulama 2 20 40
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 80