AKTS - Erken Okuryazarlık

Erken Okuryazarlık (CHL411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Erken Okuryazarlık CHL411 Alan Seçmeli 2 0 0 2 2
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, erken okuryazarlık becerilerine ilişkin özelliklerin öğrenilmesine yardımcı olmaktır
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Erken okuryazarlık becerilerini tanımlar.
  • Erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini açıklar
  • Erken okuryazarlık becerilerinin önemini açıklar
  • Erken okuryazarlık becerileri ile okuma-yazma ve akademik başarılar
  • Erken okuryazarlık becerileri üzerinde etkisi olan etmenleri sıralar
  • Erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılan formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar
  • Tipik gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocukların okuryazarlık becerileri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tanımlar
  • Erken okuryazarlık becerilerini ev ve okul ortamında destekleyici stratejiler geliştirir
Dersin İçeriği Erken okuryazarlık becerileri ile ilgili temel kavramlarının tanımlanması, erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi, okuma ve yazmayı yordayıcı beceriler, yaşa uygun kitap seçme ölçütleri, erken okuryazarlık becerilerinin sonraki akademik başarıya etkisi, erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini destekleyici stratejiler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Erken okuryazarlık becerilerine ilişkin temel kavramlar
2 Erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi
3 Konuşma diline ilişkin sistemler
4 Konuşma diline ilişkin sistemler
5 Yazı diline ilişkin sistemler
6 Yazı diline ilişkin sistemler
7 Okuryazarlığın başlangıcı
8 Arasınav
9 Üç yaştan beş yaşa kadar olan süreçte erken okuryazarlık becerileri
10 Beş yaştan yedi yaşa kadar olan süreçte erken okuryazarlık becerileri
11 Erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini etkileyen etmenler
12 Erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini etkileyen etmenler
13 Erken okuryazarlığın bileşenleri
14 Erken okuryazarlığı destekleme stratejileri
15 Genel tekrar
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Neuman, S.B., & Dickinson, K. D. (2011). Handbook of Early Literacy Research. The Guilford Press
2. Soderman, A.K., & Farrell, P. (2008) Creating Literacy-Rich Preschools and Kindergartens. Pearson Pub
3. Turan, F., & Akoğlu, G. (2011). Okul öncesi dönemde sesbilgisel farkındalık eğitimi, Eğitim ve Bilim.36 (161). 64-75
4. İşlek, S. & Turan, F. (2023). Erken Okuryazarlık Müdahalesinde Yazıyı Referans Gösterme Stratejisinin Kullanımı. Trakya Eğitim Dergisi. 13 (1).128-140

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanır. X
2 Çocuk gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri kazanır, bilgilerin güncel yaşantılarla, ulusal ve uluslararası gelişmeler ile ilişkilendirmesini yapar. X
3 Çocuk gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazanır. X
4 Çocuk gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanır. X
5 Çocuk gelişimi eğitimi ile ilgili okulöncesi eğitim kurumu, özel eğitim kurumu ve sağlık kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak gerekli çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluk alabilme becerisi kazanır. X
6 Çocuk gelişimi eğitimi ile ilgili okulöncesi eğitim kurumu, özel eğitim kurumu ve sağlık kuruluşlarındaki uygulamalar için gerekli temel bilgileri kazanır. X
7 Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirleyerek gerekli yönlendirmeleri yapar. X
8 Mesleğe ait tüm alan uygulamalarında ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun şekilde davranışlarda bulunma becerisi kazanır. X
9 Çocuk gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. X
10 Evrensel bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile iletişim kurma becerisi kazanır. X
11 Bilgiye erişme maksatlı kaynak araştırması yapabilme ile veri tabanları, sayısal değerleri ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. X
12 Çocuk gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurabilme ve işbirliği içinde çalışabilme becerisi kazanır. X
13 Çocuk gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranabilme becerisi kazanır. X
14 Çocuk gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterme becerisi kazanır. X
15 Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (eğitici oyuncak, eğitici kitap ve broşürler, oyun materyali) değerlendirme, hazırlama ve eğitim amaçları doğrultusunda kullanma becerisi kazanır. X
16 0-18 yaş çocuklarının gelişimsel farklılıklarını erken dönemde belirleme, uygun eğitim programlarını hazırlama ve uygulama becerisi kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 6 6
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 6 6
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 7 7
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 9 9
Toplam İş Yükü 60