AKTS - Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi
Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi (HUM102) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi | HUM102 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Öğrencilere, 19. ve 20. Yüzyılda dünyada yaşanan önemli olayları tarihsel bir perspektif içinde öğretmek. Günümüzün olaylarını, bu perspektif çerçevesinde anlayacak yetenek kazandırmak. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | 19. ve 20. Yüzyılda, başta 1. ve 2. Dünya Savaşı ile Soğuk Savaş olmak üzere, dünyada yaşanan önemli olaylar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | -Fransız Devrimi. -1815 Viyana Kongresi. -1830 ve 1948 Devrimleri. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 161-194. Siyasal Tarih, s. 95-160,211-240. |
| 2 | -1. Dünya Savaşı Dönemi. (Almanya ve İtalya’nın milli birliğini kurması, 1. Dünya Savaşının nedenleri, başlaması, gelişimi ve sonuçları, Osmanlı Devletinin savaşa girişi, Paris Konferansı ve Barış Anlaşmaları.) | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 242-268, 343-406. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 99-150. Siyasi Tarih, s.115-142. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 299-323. |
| 3 | -Geçici Barış Dönemi (1919-1929). (Locarno Anlaşmaları, Sovyetlerin saldırmazlık ve tarafsızlık politikası, İtalya’da Faşizmin iktidara gelişi, ABD’nin inzivaya çekilmesi, silahsızlanma girişimleri.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 151-228. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 4-27. |
| 4 | -Buhranlar Dönemi (1929-1939). (Japonya’nın Mançurya’ya ve Çin’e saldırısı, Almanya’da Nasyonal Sosyalistlerin iktidara gelişi, İtalya’nın Habeşistan’a ve Arnavutluk’a saldırısı, İspanya iç savaşı, Almanya’nın Avusturya’yı ilhakı ve Çekoslovakya‘yı işgali.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 229-306. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 28-44. |
| 5 | -İkinci Dünya Savaşı Dönemi. (Savaşın nedenleri, Avrupa’da Alman üstünlüğü, savaşta dengenin sağlanması, Müttefiklerin zaferi, Yalta ve Postdam Konferansları, İkinci Dünya Savaşında Türkiye.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 361-418. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 90-143. Siyasi Tarih, s.175-192. |
| 6 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Avrupa’da Sovyet Üstünlüğü. (Türkiye ve İran üzerinde Sovyet tehdidi, Yunanistan iç savaşı, Kominform’un kuruluşu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 419-440. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. |
| 7 | Ara sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
| 8 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Batı Avrupa’nın denge kurma çabaları. (Truman Doktrini, Marshall Yardımı, NATO’nun kuruluşu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 441-452. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. |
| 9 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): 1955-1960 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (İsrail’in kuruluşu ve 1948-1949 Arap-İsrail Savaşı, Süveyş Buhranı, 1957 Suriye Buhranı, 1958 Irak İhtilali.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 483-516. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-247. |
| 10 | Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): -1950-1954 Dönemde Uzak Doğu’daki gelişmeler. (Kore ve Hindiçini Savaşları, SEATO’nun kuruluşu.) -Doğu Bloğundaki gelişmeler. (Çekoslovakya, Doğu Berlin, Polonya ve Macaristan ayaklanmaları.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 453-482. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-234, 248-256. |
| 11 | -Doğu Bloğundaki değişiklikler. (Sovyet–Çin mücadelesi, Çekoslovakya’nın işgali, Çin İhtilali.) -Batı Bloğundaki değişiklikler. (1958 Berlin Bunalımı, Küba Buhranı, Fransa’nın NATO’dan ayrılması.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 537-622. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 464-486. |
| 12 | Bloklar arası yumuşama. (Bağlantısızlar Örgütü, silahsızlanma anlaşmaları, Avrupa’da güvenlik ve işbirliği, Helsinki Deklerasyonu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 623-656. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 284-288, 311-334, 340-364. |
| 13 | -2. Dünya Savaşı sonrası Asya’daki gelişmeler. -1960-1980 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları, 1973 petrol krizi, İsrail-Mısır barışı, İran Devrimi.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 657-760. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 369-370, 399-416. |
| 14 | -Afganistan’ın işgali. -1980-1990 Dönemi Ortadoğu’daki Gelişmeler. (İran-Irak Savaşı, Arap-İsrail ilişkileri, Körfez Krizi.) -Çin’in Batıya açılma politikası. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 761-782. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 5-110. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 417-419. |
| 15 | -Doğu Bloğunun Yıkılması. (Gorbaçov Dönemi, Sovyet Cumhuriyetlerinde milliyetçilik hareketleri, Avrupa’daki 1989 Devrimleri, Almanya’nın birleşmesi, Orta Asya Cumhuriyetlerinin kurulması.) -Yeni dünya düzeni. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 110-236. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 554-606. |
| 16 | Genel Sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1 (1914-1980), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1992. |
|---|---|
| 2. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2 (1980-1990), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994. | |
| 3. Siyasi Tarih Cilt-1, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. | |
| 4. Siyasi Tarih Cilt-2, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 1989. | |
| 5. Siyasi Tarih, Rıfat Üçok, Der Yayınları, İstanbul, 2015. | |
| 6. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994. | |
| 7. Siyasal Tarih, Toktamış Ateş, Der Yayınları, İstanbul, 2001. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 50 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanır. | |||||
| 2 | Çocuk gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri kazanır, bilgilerin güncel yaşantılarla, ulusal ve uluslararası gelişmeler ile ilişkilendirmesini yapar. | |||||
| 3 | Çocuk gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
| 4 | Çocuk gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri geliştirebilme becerisi kazanır. | |||||
| 5 | Çocuk gelişimi eğitimi ile ilgili okulöncesi eğitim kurumu, özel eğitim kurumu ve sağlık kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak gerekli çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluk alabilme becerisi kazanır. | |||||
| 6 | Çocuk gelişimi eğitimi ile ilgili okulöncesi eğitim kurumu, özel eğitim kurumu ve sağlık kuruluşlarındaki uygulamalar için gerekli temel bilgileri kazanır. | |||||
| 7 | Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirleyerek gerekli yönlendirmeleri yapar. | |||||
| 8 | Mesleğe ait tüm alan uygulamalarında ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun şekilde davranışlarda bulunma becerisi kazanır. | |||||
| 9 | Çocuk gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||
| 10 | Evrensel bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile iletişim kurma becerisi kazanır. | |||||
| 11 | Bilgiye erişme maksatlı kaynak araştırması yapabilme ile veri tabanları, sayısal değerleri ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
| 12 | Çocuk gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurabilme ve işbirliği içinde çalışabilme becerisi kazanır. | |||||
| 13 | Çocuk gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranabilme becerisi kazanır. | |||||
| 14 | Çocuk gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterme becerisi kazanır. | |||||
| 15 | Çocuk gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (eğitici oyuncak, eğitici kitap ve broşürler, oyun materyali) değerlendirme, hazırlama ve eğitim amaçları doğrultusunda kullanma becerisi kazanır. | |||||
| 16 | 0-18 yaş çocuklarının gelişimsel farklılıklarını erken dönemde belirleme, uygun eğitim programlarını hazırlama ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
