AKTS - Tarihi Yapılarda Röleve
Tarihi Yapılarda Röleve (ICM471) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihi Yapılarda Röleve | ICM471 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Alan Gezi, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Tarihi yapılarda araştırma, belgeleme, ölçme tekniklerinin; analiz yöntemlerinin; çağdaş restorasyon ilkeleri doğrultusunda metodolojinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Tarihi yapıların o?lc?u?lmesi ile ilgili geleneksel ve optik o?lc?me teknikleri; sec?ilen tarihi bir yapının ro?lo?ve projesinin hazırlanması kapsamında o?n aras?tırma ve belgeleme c?alıs?maları; çizim tekniklerinin ac?ıklanması, hazırlanan 1/50, 1/20, 1/10 o?lc?ekli ro?lo?veler u?zerine hasarların, farklı do?nem izlerinin belirtilmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kuramsal Ders: Ölçme ve belgelemeye giriş; rölöve teknikleri | Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi. |
| 2 | Tarihi yapılarda malzeme türlerinin tanıtılması | Konu ile ilgili ön araştırmanın yapılması. |
| 3 | Tarihi yapılarda hasar türlerinin ve analizlerinin tanıtılması ve çalışma konusu olan yapının seçimi | Konu ile ilgili ön araştırmanın yapılması. |
| 4 | Uygulama: seçilen yapının plan, cephe,kesit ve detay krokilerini çizme, çizilen eskizler üzerinde malzeme ve bozulma analizlerinin yapılması | Konu ile ilgili ön araştırmanın yapılması. |
| 5 | Uygulama: seçilen yapının plan, cephe,kesit ve detay krokilerini çizme, çizilen eskizler üzerinde malzeme ve bozulma analizlerinin yapılması | Konu ile ilgili ön araştırmanın yapılması. |
| 6 | Alınan ölçüleri ölçekli çizimlere dönüştürme | Rölöve çizimi ile ilgili ön araştırmanın yapılması. |
| 7 | Alınan ölçüleri ölçekli çizimlere dönüştürme | Rölöve çizimlerinin tamamlanması |
| 8 | Alınan ölçüleri ölçekli çizimlere dönüştürme | Rölöve çizimlerinin tamamlanması |
| 9 | Tarihi araştırmalar ve rölöve kritiği | Seçilen yapı ve benzer yapı örnekleri ile ilgili tarihi araştırmanın yapılması |
| 10 | Tarihi araştırmalar ve rölöve kritiği | Seçilen yapı ve benzer yapı örnekleri ile ilgili tarihi araştırmanın yapılması |
| 11 | Ara Teslim ve Juri | Rölövelerin tamamlanması |
| 12 | Malzeme ve bozulma türlerinin tespiti ve lejant oluşturulması | Malzeme ve bozulma analizlerinin araştırılması |
| 13 | Malzeme ve bozulma analizlerinin ölçekli çizimlerin üzerinde gösterimi. | Malzeme ve bozulma analizlerinin araştırılması |
| 14 | Yapının strüktürel bozulma analizlerinin yapılması ve lejant oluşturulması, bozulmaların ölçekli çizimlerin üzerinde gösterimi. | Rölöve Projesinin ve analizlerin eksiklerinin tamamlanması |
| 15 | Rölöve projesi ve analizlerin kritiği | Rölöve Projesinin ve analizlerin eksiklerinin tamamlanması |
| 16 | Final Jüri | Final jüriye hazırlık |
Kaynaklar
| Diğer Kaynaklar | 1. Anon, Preserving and Restoring Monuments and Historic Buildings, UNESCO, Paris, 1972. |
|---|---|
| 2. Burns, J.A.(ed), Recording Historic Structures, Washington, 1989. | |
| 3. Carbonnell,M., Photogrametry Applied to Surveys of Monuments and Historic Centers, ICCROM, Roma, 1989. | |
| 4. Chitham, R., Measured Drawing for Architects, London 1980. | |
| 5. Feiffer, C., II Pregetto di Conservazione, Milano, 1989. | |
| 6. Grossmann, G.U., Einführung in die historische Bauforschung, Darmstadt, 1993. | |
| 7. Watt, D. Ve Swallow, P., Surveying Historic Buildings, Donhead Publishing, Trowbridge 1996. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 1 | 10 |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | 2 | 20 |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olur. | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütür/yönetir. | |||||
| 3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olur. | |||||
| 4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde eder, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürür. | |||||
| 5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade eder. | |||||
| 6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olur. | |||||
| 7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlar. | |||||
| 8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirir/mekân yaratır. | |||||
| 9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirir. | |||||
| 10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olur. | |||||
| 11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapar. | |||||
| 12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olur. | |||||
| 13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olur. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | 2 | 6 | 12 |
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 1 | 10 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
