AKTS - Mekan Analizi

Mekan Analizi (ICM475) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Mekan Analizi ICM475 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Bölüm Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin herhangi bir mekanın, Göstergebilim’in verileri ışığında, analizini yapmak için ihtiyaç duyacakları teorik temeli sağlamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Boşlukla mekanı birbirinden ayırt eder.
  • Farklı mekan tiplerini ayrıştırır.
  • Bir mekanın farklı analiz biçimlerini inceler.
  • Bir mekanın sosyal ve kültürel yönünün öneminin içselleştirilmesini sağlar.
  • Bir mekanın Göstergebilimsel analizinin uygulanabilmesini sağlar.
Dersin İçeriği Farklı alanlar ve kültürlerdeki mekanların biçimsel, sosyal ve kültürel açıdan çözümlemeleri; tasarımın üretildiği çağın toplumsal, kültürel ve ekonomik gelişmelerine tanıklık etmesinden yola çıkılarak nasıl üretildiği ve toplumsal tüketimi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı, Tanışma, Genel Konuşma, Tasarımda Anlam Dersine Neden İhtiyaç Duyulmuştur? İlgili okumaların hazırlanması.
2 Hacim ve Mekan Arasındaki Fark Nedir? Mekanın Nitelikleri ve Türleri Nelerdir? İlgili okumanın yapılması.
3 Analiz Nedir? Mimari Bağlamında Analiz Türleri Nelerdir? İlgili okumanın yapılması.
4 Göstergebilim Nedir? Tarihçesi, Çıkış Noktası, Farklı Bakış Açıları Nelerdir? İlgili okumanın yapılması.
5 Duyular ve Göstergelerle İlişkisi İlgili okumanın yapılması.
6 Tasarım ve Gösterge İlişkisi İlgili okumanın yapılması.
7 Mimari Akımlarda Kullanılan Göstergeler Okuma Parçası: “Yaşanan Mimari.”,Giriş,pp.1-10.
8 Ara Sınav Ara Sınava hazırlanılması.
9 Mimari Bağlamda Kulanılan Gösterge Türleri İlgili okumanın yapılması.
10 Gösterge ve Konsept Arasındaki İlişki İlgili okumanın yapılması.
11 Gösterge ve Tasarım Arasındaki İlişki İlgili okumanın yapılması.
12 Bir İçmekanın Göstergebilimsel Analizi Nasıl Yapılır? İlgili okumanın yapılması.
13 Öğrencilerin Bir İçmekanın Göstergebilimsel Analizini Yerinde Yapması ve Bundan Yola Çıkarak Hazırlayacakları Bir Sunum -1 Saha Araştırması Yapılması ve Sunum Hazırlanması.
14 Öğrencilerin Bir İçmekanın Göstergebilimsel Analizini Yerinde Yapması ve Bundan Yola Çıkarak Hazırlayacakları Bir Sunum -2 Saha Araştırması Yapılması ve Sunum Hazırlanması.
15 Öğrencilerin Bir İçmekanın Göstergebilimsel Analizini Yerinde Yapması ve Bundan Yola Çıkarak Hazırlayacakları Bir Sunum -3 Saha Araştırması Yapılması ve Sunum Hazırlanması.
16 Genel Sınav Genel Sınava hazırlanılması.

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Norberg-Schulz, Christian. Architecture:Meaning and Place. New York: Rizzoli, 1986. Print.
2. Prak, Niels Luning. The Language of Architecture. Paris:Mouton&Co., 1968. Print
3. Preziosi , Donald. Architecture, Language and Meaning: The Origins of the Built World and Its Semiotic Organization. Berlin: Mouton De Gruyter, 1979. Print.
4. Rasmussen, Steen Eiler. Yaşanan Mimari. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2010. Baskı.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 İçmimarlık alanında ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İçmimarlık alanıyla ilgili ilkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 İçmimarlık alanında gerekli veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 İçmimari tasarım sürecinde verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme.
6 İçmimari tasarım sürecinde temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 İçmimari tasarım sürecinde bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 İçmimarlık alanında estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle mekân yaratma.
9 İçmimari tasarım sürecinde insan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimari tasarım sürecinde mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 İçmimari tasarım sürecinde aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 İçmimari tasarım sürecinde doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 13 2 26
Sunum/Seminer Hazırlama 2 5 10
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 5 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 2 3 6
Toplam İş Yükü 100