AKTS - Türk Yönetim Tarihi
Türk Yönetim Tarihi (KAM315) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk Yönetim Tarihi | KAM315 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Türk idaresi yüzyıllar içinde büyük değişimler geçirmiştir. Özellikle son iki yüzyıllık modernleşme sürecinde günümüze kadar gelen modern kurumları ortaya çıkmıştır. Öğrenciler bütün bu süreci ve modern kurumların ortaya çıkış sürecini öğrenmesi sağlanarak Türk idaresini daha iyi tanımaları ve özellikle kamu sektöründe görev yaparken bu bilgi birikimden faydalanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Türk devletlerinin yönetim tarihi; tarihteki önemli kurumlar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar | |
2 | Eski Türklerde Yönetim Yapısı: Türklerin Tarih Sahnesine Çıkışı ve Devlet Teşkilatları | Halil İnalcık, "Kutadgu Bilig'de Türk ve İran Siyaseti Nazariye ve Gelenekleri" Osmanlı'da Devlet, Hukuk, Adalet, İstanbul: Eren Yayıncılık, 2005. |
3 | İlk Türk-İslam Devletlerinde Yönetim Yapısı: Karahanlılar Devleti, Gazneliler Devleti ve Selçuklular | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Ankara: Cedit Neşriyat, 2007. |
4 | Osmanlı Kuruluş Dönemi’nde Yönetim Yapısı: Kuruluş döneminde Osmanlıda Merkez Teşkilatı, Taşra Teşkilatı ve Askeri Teşkilat | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. Halil Cin & S. Gül Akyılmaz, Tarihte Toplum ve Yönetim Tarzı Olarak Feodalite ve Osmanlı Düzeni, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1995. |
5 | Osmanlı Kuruluş Dönemi’nde Yönetim Yapısı: Kuruluş döneminde Osmanlıda Merkez Teşkilatı, Taşra Teşkilatı ve Askeri Teşkilat (Devamı) | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2007. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. Halil Cin & S. Gül Akyılmaz, Tarihte Toplum ve Yönetim Tarzı Olarak Feodalite ve Osmanlı Düzeni, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1995. |
6 | Osmanlı Klasik Dönemi’nde Yönetim Yapısı: Merkez ve Taşra Teşilatı | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. Halil Cin & S. Gül Akyılmaz, Tarihte Toplum ve Yönetim Tarzı Olarak Feodalite ve Osmanlı Düzeni, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1995. |
7 | Tanzimat Dönemi’nde (1839-1876) Yönetim Yapısı | İlber Ortaylı, Batılılaşma Yolunda, İstanbul: Merkez Kitaplar, 2007. Kemal Karpat, Osmanlı'da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Ankara: İmge Kitabevi, 2006. Ali Akyıldız, Tanzimat Döneminde Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1832-1856), İstanbul: Eren Yayınları, 1993 Musa Çadırcı, Tanzimat Sürecinde Türkiye-Ülke Yönetimi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 1993. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Tanzimat Dönemi’nde (1839-1876) Yönetim Yapısı (Devamı) | İlber Ortaylı, Batılılaşma Yolunda, İstanbul: Merkez Kitaplar, 2007. Kemal Karpat, Osmanlı'da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Ankara: İmge Kitabevi, 2006. Ali Akyıldız, Tanzimat Döneminde Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1832-1856), İstanbul: Eren Yayınları, 1993 Musa Çadırcı, Tanzimat Sürecinde Türkiye-Ülke Yönetimi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 1993. |
10 | II. Abdülhamid Dönemi’nde (1876-1908) Yönetim Yapısı | İlber Ortaylı, "Osmanlı İmparatorluğunda Millet Nizamı," Batılılaşma Yolunda, İstanbul: Merkez Kitaplar, 2007. İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2007. |
11 | II. Meşrutiyet Dönemi’nde (1908-1918) Yönetim Yapısı | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2007. İhsan Burak Birecikli, "Yüzüncü Yılında II. Meşrutiyet’in İlanı Üzerine Bir İnceleme," Gazi Akademik Bakış, Cilt 2, Sayı 3, 2008, s.211-226. |
12 | II. Meşrutiyet Dönemi’nde (1908-1918) Yönetim Yapısı (Devamı) | İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2007. İhsan Burak Birecikli, "Yüzüncü Yılında II. Meşrutiyet’in İlanı Üzerine Bir İnceleme," Gazi Akademik Bakış, Cilt 2, Sayı 3, 2008, s.211-226. |
13 | Öğrenci sunumları | |
14 | Türk devlet geleneğinin tarihsel gelişiminin analizi |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Halil İnalcık, "Kutadgu Bilig'de Türk ve İran Siyaseti Nazariye ve Gelenekleri" Osmanlı'da Devlet, Hukuk, Adalet, İstanbul: Eren Yayıncılık, 2005. |
---|---|
2. İlber Ortaylı, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Ankara: Cedit Neşriyat, 2007. | |
3. Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008 | |
4. Halil Cin & S. Gül Akyılmaz, Tarihte Toplum ve Yönetim Tarzı Olarak Feodalite ve Osmanlı Düzeni, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1995. | |
5. İlber Ortaylı, Batılılaşma Yolunda, İstanbul: Merkez Kitaplar, 2007. | |
6. Kemal Karpat, Osmanlı'da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Ankara: İmge Kitabevi, 2006. | |
7. Ali Akyıldız, Tanzimat Döneminde Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1832-1856), İstanbul: Eren Yayınları, 1993 | |
8. Musa Çadırcı, Tanzimat Sürecinde Türkiye-Ülke Yönetimi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 1993. | |
9. İlber Ortaylı, "Osmanlı İmparatorluğunda Millet Nizamı," Batılılaşma Yolunda, İstanbul: Merkez Kitaplar, 2007. | |
10. İhsan Burak Birecikli, "Yüzüncü Yılında II. Meşrutiyet’in İlanı Üzerine Bir İnceleme," Gazi Akademik Bakış, Cilt 2, Sayı 3, 2008, s.211-226. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 30 |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramlarını, kuramlarını ve yöntemlerini öğrenir; bu bilgi birikimini ulusal ve küresel düzeydeki siyasal gelişmelerin neden-sonuç ilişkilerini analiz etmek için kullanır. | |||||
2 | Siyasaların yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde, gerçek yaşamda nasıl oluşturulup uygulandığını kavrar; bu süreçlerde rol oynayan önemli kurumları ve aktörleri tanır ve kamu yönetiminde işleyişi bilir. | |||||
3 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleriyle ilişkili diğer alanlar hakkında (uluslararası ilişkiler, sosyoloji, psikoloji, kültürel çalışmalar, iktisat, hukuk, tarih gibi) temel düzeyde bilgi sahibi olur, ve böylece, yaşamın farklı alanları arasındaki ilişkileri dikkate alıp bağlantıları kuran disiplinler arası bir kavrayışa sahip olur. | |||||
4 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında kullanılabilecek nicel ve nitel araştırma tekniklerini, faydalı olabilecek yazılım, donanım ve/veya teknik araçların kullanımını öğrenir; bunların alanda uygulama becerisinin geliştirilmesine yönelik olarak araştırma/proje tasarlama ve yürütme deneyimlerini kazanır. | |||||
5 | Eleştirel analitik düşüncenin, entelektüel tartışmanın ve yaşam boyu öğrenmenin teşvik edilmesiyle açık fikirli davranma, ayrımcılıktan uzak durma ve farklı bakış açılarına duyarlı ve saygılı olma yetilerini geliştirir, böylece ortaklaşa hareket etmeye yönelik becerilerini güçlendirir. | |||||
6 | Kamu yönetimi, siyaset ve ilgili tüm alanlarda iş etiğinin kavranarak karar verme ve inisiyatif alma, iş tamamlama ve zaman yönetimi yetkinliklerini geliştirir. | X | ||||
7 | İletişim becerilerini, sözlü ve yazılı ifadesini, sunum tekniklerini geliştirir; siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleri üzerine akademik bir yazı yazabilmenin gerektirdiği yazım ilkelerini ve usullerini öğrenir. | |||||
8 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerinde İngilizce terminolojiye hakim olur ve İngilizce yazılmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisinin kazanır, böylece çeşitli ülkelerdeki güncel siyasal gelişmeleri ve olayları karşılaştırmalı olarak analiz eder. | |||||
9 | Hem Türkiye hem dünya siyasi tarihini, dönemleri, önemli dönüm noktaları ve aktörleri bakımından bilir, böylece güncel politik ve yönetimsel meselelerde ülkelerin toplumsal-tarihsel arka planlarının etkisini kavrar. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 |