AKTS - Karar Verme Analizi
Karar Verme Analizi (MDES654) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Karar Verme Analizi | MDES654 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Ders(ler)i | 
|---|
| N/A | 
| Dersin Dili | İngilizce | 
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler | 
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans | 
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze | 
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. | 
| Dersin Öğretmen(ler)i |  | 
| Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere yüksek lisans veya doktora araştırmalarında yardımcı olmak üzere karar verme disiplini teorisi ve Pratik yöntemler öğretilmesi hedeflenmektedir. | 
| Dersin Eğitim Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 
 | 
| Dersin İçeriği | Karar verme ve çelişkili hedefler; kesinlik halinde karar verme problemleri; karar analizinde tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler için fayda teorisi; tek kişi ve grup kararları. | 
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Karar vermeye giriş ve tarihçe. Örnek vakalar. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 2 | Temel kavramlar. Karar ağaçları. Kesinlik ve belirsizlik durumundaki örnek vakalar. Tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler. Karar vericiler: tek kişi ve grup halinde karar alma. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 3 | Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 4 | Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 5 | Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 6 | Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 7 | Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 8 | Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 9 | Arasınav | - | 
| 10 | Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 11 | Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 12 | Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 13 | Karar verme uygulamalarına bir bakış. | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları | 
| 14 | Makale özet sunumları. | - | 
| 15 | Genel gözden geçirme | - | 
| 16 | Final sınavı | - | 
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. [1] R.L. Keeney and H. Raiffa, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. [2] D.E. Bell, H. Raiffa, and A. Tversky, Decision Making: Descriptive, Normative, and Prescriptive Interactions, Cambridge University Press, 1988. | 
| 3. [3] R.L. Keeney, Value-Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making, Harvard University Press, 1996. | |
| 4. [4] H. Raiffa, Decision Analysis: Introductory Lectures on Choices under Uncertainty, Addison-Wesley, 1968. | 
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - | 
| Laboratuar | - | - | 
| Uygulama | - | - | 
| Alan Çalışması | - | - | 
| Derse Özgü Staj | - | - | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - | 
| Ödevler | 3 | 25 | 
| Sunum | 1 | 15 | 
| Projeler | - | - | 
| Rapor | - | - | 
| Seminer | - | - | 
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 | 
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 | 
| Toplam | 6 | 100 | 
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 | 
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 | 
| Toplam | 100 | 
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X | 
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | 
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | İleri düzey hesaplama ve/veya imalat teknolojileri bilgilerini imalat mühendisliği problemlerini çözmede kullanma becerisi kazanır. | |||||
| 2 | İmalat teknolojilerine özgü sorunları analiz etme ve tanımlama yeteneğini kazanır. | |||||
| 3 | Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirir, model ve deney tasarlar ve gerçekleştirir. | |||||
| 4 | Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı kapsamlı bir imalat sistemini –yöntem, ürün veya cihaz geliştirme dâhil– ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında tasarlar ve üretir. | |||||
| 5 | İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını seçer ve kullanır. | |||||
| 6 | İmalat mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar ve/veya yenilikçi imalat teknolojilerini kapsayan bir projeyi planlar ve gerçekleştirir. | |||||
| 7 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplar, analiz eder, eleştirel düşünür, yorumlar ve doğru kararlar alır. | |||||
| 8 | Çok disiplinli ve disiplin içi takımın bir üyesi veya bireysel olarak etkin çalışır; gerekli özgüveni ve örgütsel iş becerilerini gösterir. | X | ||||
| 9 | Sözlü ve yazılı olarak Türkçe ve İngilizcede etkin iletişim kurar. | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenir, bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip eder ve kendini sürekli yeniler. | |||||
| 11 | İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik, iş güvenliği ve sosyal konular hakkında farkındalık gösterir ve sorumluluk bilinci taşır. | |||||
| 12 | Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek amacıyla, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanır; çözüm odaklı proje ve risk yönetimi yapar; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık gösterir. | |||||
| 13 | Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları hakkında bilgi edinir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü | 
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 2 | 32 | 
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 24 | 24 | 
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | 3 | 4 | 12 | 
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 | 
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
