AKTS - Karar Verme Analizi

Karar Verme Analizi (MDES654) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Karar Verme Analizi MDES654 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu derste öğrencilere yüksek lisans veya doktora araştırmalarında yardımcı olmak üzere karar verme disiplini teorisi ve Pratik yöntemler öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Öğrenci karar verme analizi literatürü ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olacaktır. 2. Öğrenci karar verme problemlerini karar analizi için geliştirilmiş analitik yöntemlerle çözebilecektir. 3. Öğrenci fayda teorisi ile ilgili bir bakış açısı geliştirecektir. 4. Öğrenci çelişkili hedefler içeren bir gerçek hayat problemini karar verme problem olarak formüle edebiliecektir. 5. Öğrenci matematiksel bir makaleyi dinleyici karşısında özetleyerek anlatma becerisi kazanacaktır.
Dersin İçeriği Karar verme ve çelişkili hedefler; kesinlik halinde karar verme problemleri; karar analizinde tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler için fayda teorisi; tek kişi ve grup kararları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Karar vermeye giriş ve tarihçe. Örnek vakalar. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
2 Temel kavramlar. Karar ağaçları. Kesinlik ve belirsizlik durumundaki örnek vakalar. Tek-amaçlı ve çok-amaçlı problemler. Karar vericiler: tek kişi ve grup halinde karar alma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
3 Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
4 Kesinlik halinde çok-amaçlı problemler. Baskınlık, verimli sınır çözümleri, leksiko-grafik sıralama, aldırmazlık eğrisi, değer fonksiyonları. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
5 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
6 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
7 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
8 Belirsizlik halinde problemler. Fayda teorisi. Tek-amaçlı problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonları değerlendirilmesi. Riskten kaçınma. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
9 Arasınav -
10 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
11 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
12 Belirsizlik halinde çok-amaçlı problemler. Fayda bağımsızlığı. Çok-amaçlı fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Fayda fonksiyonları için eklenebilirlik, çarpılabilirlik ve dekompozisyon. Hiyerarşik amaçlar durumunda karar verme. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
13 Karar verme uygulamalarına bir bakış. Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları
14 Makale özet sunumları. -
15 Genel gözden geçirme -
16 Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. [1] R.L. Keeney and H. Raiffa, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993.
Diğer Kaynaklar 2. [2] D.E. Bell, H. Raiffa, and A. Tversky, Decision Making: Descriptive, Normative, and Prescriptive Interactions, Cambridge University Press, 1988.
3. [3] R.L. Keeney, Value-Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making, Harvard University Press, 1996.
4. [4] H. Raiffa, Decision Analysis: Introductory Lectures on Choices under Uncertainty, Addison-Wesley, 1968.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 25
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri düzey hesaplama ve/veya İmalat teknolojileri bilgilerini İmalat mühendisliği problemlerini çözmede uygulama becerisi.
2 İmalat Teknolojilerine özgü sorunları analiz etme ve tanımlama yeteneği.
3 Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirme ve model ve deney tasarlama ve yapma becerisi.
4 Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı kapsamlı bir imalat sistemini (yöntem, ürün veya cihaz geliştirme) ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında tasarlama ve üretme becerisi.
5 İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını kullanma ve seçme yetisi.
6 İmalat mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapmak ve/veya yenilikçi imalat teknolojilerini kapsayan bir projeyi gerçekleştirme becerisi.
7 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplama, analiz etme, kritik düşünebilme, yorumlama ve doğru kararlar alabilme becerisi.
8 Çok disiplinli ve disiplin içi takım üyesi ve/veya bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilecek özgüven ve gerekli örgütsel iş becerileri.
9 Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurabilme becerisi.
10 Yaşam boyu öğrenme ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli yenileme kabiliyeti.
11 İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik, iş güvenliği ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci.
12 Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek üzere, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanan çözüm odaklı proje ve risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık.
13 Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda bilgi edinme.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama 1 24 24
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 4 12
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 134