AKTS - Metal Şekillendirme

Metal Şekillendirme (ME411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Metal Şekillendirme ME411 3 1 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Fen Bilimleri Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri .
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Hakan KALKAN
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler metal şekillendirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  • Öğrenciler gerek analitik gerek sayısal yöntemler kullanarak metal şekillendirme işlemlerini değerlendirebileceklerdir.
  • Öğrenciler metal şekillendirme süreçlerinin tasarımlarını yapabilir hale geleceklerdir
  • Öğrenciler metal şekillendirme işlemlerini projelendirmeyi öğreneceklerdir.
  • Öğrenciler metal şekillendirme problemlerinin analizini ve oluşan hataların çözümü için yöntem geliştirmeyi öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği Plastisite teorisi ve metal şekillendirme, metalurjik değerlendirmeler, soğuk, ılık ve sıcak şekillendirme, ekstrüzyon, dövme, tel çekme ve derin çekme.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Metal Şekillendirme işlemleri Bölüm 1
2 Gerilme ve gerinim Bölüm 2
3 Metalurji konusuna genel bir yaklaşım Bölüm 3
4 Akma, akma kriterleri ve pekleşme Bölüm 4
5 Analiz yöntemleri Bölüm 5
6 Analiz yöntemleri: Üst sınır yöntemi Bölüm 6
7 Analiz yöntemleri: Sayısal yöntemler Bölüm 7
8 Deformasyon alanı geometrisi: Sürtünme, artık deformasyon, iç hasar, kalıntı gerilmeler Bölüm 8
9 Yüzey işlemleri Bölüm 9
10 Haddeleme, ovalama (vida ve diş) Bölüm 10
11 Dövme Bölüm 11
12 Dövme-Akıtma Bölüm 12
13 Akıtma-Tel çekme Bölüm 13
14 Sac metal işlemleri Bölüm 14
15 Final sınavı dönemi
16 Final sınavı dönemi

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. 1. Hosford, W. F., Caddell, R. M., “Metal Forming Mechanics and Metallurgy”, Prentice-Hall, 1993.
Diğer Kaynaklar 2. Tschaetsch, H., “Metal Forming Practice”, Springer 2006.
3. Avitzur, B., “Metal Forming: Processes and Analysis”, McGraw-Hill, 1968.
4. Lange, K. (Editor): Handbook of Metal Forming, McGraw-Hill, 1985.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum - -
Projeler 1 20
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 9 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri düzey hesaplama ve/veya İmalat teknolojileri bilgilerini İmalat mühendisliği problemlerini çözmede uygulama becerisi.
2 İmalat Teknolojilerine özgü sorunları analiz etme ve tanımlama yeteneği.
3 Karşılaşılan mühendislik sorununun çözümüne yönelik bir yaklaşım geliştirme ve model ve deney tasarlama ve yapma becerisi.
4 Temel mühendislik ilkelerinin yaratıcı kullanımına dayalı kapsamlı bir imalat sistemini (yöntem, ürün veya cihaz geliştirme) ekonomik, çevresel sürdürülebilirlik ve üretilebilirlik kısıtları altında tasarlama ve üretme becerisi.
5 İmalat mühendisliği uygulamaları için modern teknik ve mühendislik araçlarını kullanma ve seçme yetisi.
6 İmalat mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapmak ve/veya yenilikçi imalat teknolojilerini kapsayan bir projeyi gerçekleştirme becerisi.
7 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak veri toplama, analiz etme, kritik düşünebilme, yorumlama ve doğru kararlar alabilme becerisi.
8 Çok disiplinli ve disiplin içi takım üyesi ve/veya bireysel olarak etkin bir şekilde çalışabilecek özgüven ve gerekli örgütsel iş becerileri.
9 Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurabilme becerisi.
10 Yaşam boyu öğrenme ve bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli yenileme kabiliyeti.
11 İmalat Mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik, iş güvenliği ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci.
12 Ulusal rekabet gücünü artırmak ve imalat sanayinin verimliliğini iyileştirmek üzere, kaynakları (personel, donanım, maliyet) etkin kullanan çözüm odaklı proje ve risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında farkındalık.
13 Karar alırken, mühendislik uygulamalarının evrensel ve yerel ölçeklerde sağlık, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda bilgi edinme.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 16 1 16
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 136