AKTS - Halk Sağlığı ve Aile Hekimliği

Halk Sağlığı ve Aile Hekimliği (MED615) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Halk Sağlığı ve Aile Hekimliği MED615 0 5 0 4 5
Ön Koşul Ders(ler)i
-
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Birey ve toplum sağlığını etkileyen biyolojik, psikolojik ve sosyolojik faktörlerin oluşturabileceği olumsuzluklara ilişkin bilgi kazanılması. Bu sorunların önlenmesi ya da çözümlenmesi için bireysel ve toplumsal düzeyde kullanılabilecek yöntem ve uygulamalara ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesi.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Normal çocuk gelişimini bilir, birinci basamak düzeyinde sağlıklı çocuğun büyüme ve gelişimini takip eder.
  • Çocukluk çağı aşı programını bilir ve etkin bir biçimde uygular.
  • Birinci basamak düzeyinde çocuk ve erişkin hastanın genel ve soruna yönelik anamnezini alır, sistemik ve spesifik fizik muayenesini yapar, tanı için uygun ve gerekli tetkikleri ister.
  • Anamnez ve fizik muayene bulgularını tetkik sonuçlarıyla birlikte değerlendirerek ilgili hastalığının ayırıcı tanısını yapar ve ön tanı ya da tanısını koyar.
  • Birinci basamak düzeyinde hastalığın tanısına uygun tedaviyi planlayıp uygular ve gerekli hallerde hastayı uygun bir biçimde sevk eder.
  • Sık karşılaşılan erişkin dönem hastalıklarının ve kanserlerinin önlenmesine ve erken tanısına yönelik koruyucu hekimlik bilgi ve becerilerini uygular.
  • Sık karşılaşılan çocukluk çağı hastalıklarının önlenmesine ve erken tanısına yönelik koruyucu hekimlik bilgi ve becerilerini uygular.
  • Çocukluk çağında ve erişkin dönemde karşılaşılan acil durumları/hastalıkları bilir, hastayı değerlendirerek gerekli ilk müdahaleyi yapar ve uygun bir biçimde sevk eder.
  • Doğum kontrol yöntemlerini bilir, kişileri doğum kontrol yöntemleriyle ilgili bilgilendirir ve uygulamaları takip eder.
  • Gebelik tanısı koyar, gebe muayenesi ve normal gebe takibi yapar.
  • Normal spontan doğum yaptırır ve doğum sonrası anne ve bebek bakımını yapar.
  • Acil jinekolojik ve obstetrik durumları/hastalıkları bilir, hastayı değerlendirerek gerekli ilk müdahaleyi yapar ve uygun bir biçimde sevk eder.
  • Kan örneği alma, idrar örneği alma, topuk kanı alma, vajinal ve servikal örnek alma, EKG, periferik yayma yapma, enjeksiyon gibi temel tıbbi işlemleri yapar.
  • İş sağlığı ve çalışan güvenliği konularını ve uygulamalarını bilir.
  • Çevre sağlığıyla ilgili temel konuları ve çevre sağlığının toplum ve birey sağlığı üzerine etkilerini bilir. Çevre ve toplum sağlığının geliştirilmesine katkıda bulunur.
  • Mesleğiyle ilgili güncellenen konuları, yenilenen ve değişen tanı ve tedavi yaklaşımlarını takip ederek mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
  • Birinci basamak düzeyindeki yazılı ve elektronik kayıtları uygun şekilde tutar, gerekli raporlama ve bildirimleri yapar.
  • Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve sağlık personeli ile iletişiminde etik değerlere uygun davranır.
  • Sağlık sistemini ve uygulamaları bilir.
Dersin İçeriği Normal gebelik takibi; bebek ve çocuk izlemi; aşılama; aile planlaması; sık karşılaşılan çocukluk çağı ve erişkin hastalıkları; kanser hastalıklarından korunma ve erken tanı; sağlık hizmetleri organizasyonu; çalışan sağlığı ve güvenliği; bulaşıcı hastalıklar; göç; afetler; sağlık göstergeleri; sağlık hizmeti gereksinimlerinin belirlenmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Normal gebelik takibi Doğum sonrası anne ve bebek takibi Birinci basamakta bebek ve çocuk izlemi Rutin ve özel aşılar ve aşıyla korunulabilen hastalıklar Kontrasepsiyon ve aile planlaması danışmanlığı Sık karşılaşılan çocukluk çağı hastalıkları İhmal ve istismar Çocukluk döneminde karşılaşılan aciller -
2 Birinci basamakta psikiyatrik sorunlu hastaya yaklaşım Depresyon tanı ve tedavisi Sık karşılaşılan psikiyatrik hastalıklar ve bu hastaların takibi Sık karşılaşılan erişkin dönemi hastalıkları Birinci basamakta hipertansiyonu olan hastanın tedavisi ve takibi Birinci basamakta diyabeti olan hastanın tedavisi ve takibi Birinci basamakta sık karşılaşılan enfeksiyon hastalıkları ve hastaya yaklaşım -
3 Birinci basamakta sık karşılaşılan hematolojik hastalıklar ve hastaya yaklaşım Anemiler Birinci basamakta Astım ve KOAH hastalarına yaklaşım Kronik hastalıkların önlenmesi ve takibi Erişkin dönemde karşılaşılan aciller Erişkin dönemde sık görülen kanser hastalıklarından korunma ve erken tanı Sağlıklı yaşam ve beslenme -
4 Sağlık hizmetleri organizasyonu İş sağlığı ve çalışan güvenliği Bulaşıcı hastalıkların yönetimi ve önlenmesi Göç Afetler Çevresel faktörler ve insan sağlığı Sağlık göstergeleri ve toplum sağlığının değerlendirilmesi Sağlık hizmeti gereksinimlerinin belirlenmesi -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Oxford Textbook of Public Health, 6th Edition Roger Detels,‎ Robert Beaglehole,‎ Mary Ann Lansang,‎ Martin Gulliford
2. Textbook of Family Practice, 9th Edition Robert E. Rakel, David P. Rakel

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 15 20
Laboratuar - -
Uygulama 15 60
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer 1 20
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 31 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler.
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama 20 5 100
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 5 4 20
Sunum/Seminer Hazırlama 1 5 5
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125