AKTS - Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları II

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları II (MED505) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları II MED505 10 20 0 6 11
Ön Koşul Ders(ler)i
MED192, MED292, MED392
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama-Alıştırma, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. İbrahim Sinan BUĞUR
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Pediatrik hastalıklardaki sorunları tanımlama ve bu sorunlara yönelik bilgi, beceri, tutumları içeren yetenekleri kazandırmak. Tıp eğitiminin klinik dönemlerinde yeni doğan, bebek, çocuk hastalık ve sağlık durumlarını takip ve teşhis etmek, tedavi etmek ve sağlıklı çocuk hastanın gelişim süreçlerini takip etmek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Çocuk ve ergen hastaların tıbbi geçmişini değerlendirir.
  • Çocuğun fizik muayenesini yapar ve yaşamsal fonksiyonlarını değerlendirir.
  • Çocuğun büyümesini ve gelişimini takip eder.
  • Sağlıklı çocukların takibinde gerekli olan laboratuvar testlerini bilir ve uygular ve değerlendirir.
  • Çocukluk ve ergenlik çağındaki yaygın hastalıkları kavrar, riskleri bilir.
  • Çocuk istismarı, şiddet ve ihmalini anlar.
  • Çocuk için acil müdahale gerektiren sorunları anlar.
  • Temel müdahalelerin uygulama endikasyonlarını ve yöntemlerini açıklar.
  • Hasta çocuğa tanı koyabilmek için gerekli olan laboratuvar testlerini planlar ve istenilen laboratuvar testlerini yorumlar.
  • Hasta çocuk ile ailesine tedavinin seyri ve takip planları hakkında danışmanlık yapar.
  • Çocukluk çağında sık görülen hastalıkları tedavi eder.
  • Pediatrik hastaya birinci basamakta yapılması gereken temel müdahaleleri uygular ve üst bir sağlık kuruluşuna sevk eder.
  • Meslektaşları, kıdemli uzmanları ve sağlık çalışanları ile uygun bir iletişim kurar ve ekip çalışması yapar.
  • Pediatri ile ilgili temel literatürü okur ve tartışır.
  • Mesleki yeterliliğini değerlendirir ve öğrenmeye devam ederek mesleki performansını geliştirir.
  • Çocuk ve ergenlerde risk oluşturabilecek davranışları önleme konusunda bilgi sahibidir.
Dersin İçeriği Oryantasyon, çocuk hastada anamnez alma, propedötik, dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı, yenidoğan, bebek fizik muayenesi, çocukluk döneminde büyüme ve takip, büyüme ve gelişme geriliği, aşılama takvimi, prematür bebek, konjenital, metabolizma hastalıkları, sık görülen infeksiyon hastalıkları, acil yaklaşım gerektiren durumlar

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Propedötik, Patolojik durumlarda hedefe yönelik inceleme Bulguların çocuğun yaşına ve genel durumuna göre değerlendirilmesi Yaygın gelişimsel sorunlara yaklaşım Ergenlik Döneminde Fiziksel Büyüme ve Cinsel Gelişim, Cinsiyet gelişim bozuklukları, Belirsiz Genital Bölgeye Klinik Yaklaşım Çocuk İstismarı, Şiddet ve İhmal Çocuk hakları Çocuklar için yaygın tarama yöntemleri Adölesanda Sık Karşılaşılan Sorunlar Adölesan hastaya yaklaşım -
2 Akut solunum yetmezliği Kan gazının değerlendirilmesi Tekrarlayan pnömoni Hırıltılı çocuk yaklaşımı Öksürüğü olan çocuğa yaklaşım Doğuştan siyanotik kalp hastalıkları Akut kalp yetmezliği Çocuklarda ritm bozuklukları, EKG'nin değerlendirilmesi Şok Hipertansiyon -
3 Tam kan sayımının değerlendirilmesi Periferik yaymanın değerlendirilmesi Çocuklarda demir eksikliği anemisi Hemoglobinopatiler Megaloblastik anemiler, hemolitik anemiler Kemik iliği yetmezliği Çocuklarda transfüzyon ilkeleri Çocukluk çatı tümörleri Çocukların hematolojik tümörleri-lösemi Hemorajik Diyatez Çocuklarda onkolojik acil durumlar -
4 Anafilaksi Alerjik hastalıklar Atopik Egzama Raşitizm, Konjenital primer hipotiroidizm, Hipotiroidizm Tip I diabetes mellitus, Diyabetik Ketoasidoz Endokrin hastalıklarda ayırıcı tanı Lenfadenopatilere yaklaşımlar -
5 Çocuklarda akut ve kronik Böbrek Yetmezliği Çocuklarda obstrüktif üropati ve VUR Nefrotik Sendrom, Nefritik Sendrom Çocuklukta artrit Jüvenil idiopatik artriti Bağ dokusu hastalıklarına tanısal yaklaşım Kas distrofileri Serebral palsi Çocukluk konvülsiyonları ve epilepsi -
6 Baş ağrısı olan çocuğa yaklaşım Vaskülit, Serebrovasküler Hastalıklar, Konvülsiyon-Koma Poliklinikte hasta muayenesi Yaygın hastalıklarda reçete Pediatrik hastalarda radyolojik değerlendirme Çocuklarda zehirlenmeye yaklaşım Pediatrik acil durumlar Önleyici yaklaşım -

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kliegman, St. Geme, Bum, Shah, Tasker, Wilson (2020). Nelson Textbook of Pediatrics, 21sth Edition. Elsevier Saunders; ISBN: 978-0323529501
2. Maya Bunik, William Hay, Myron Levin, Mark Abzug (2022). Current Diagnosis & Treatment Pediatrics,26th Edition. McGraw Hill / Medical; ISBN: 978-1264269983

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 6 20
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 80
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 20
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 80
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Biyopsikososyal bir yaklaşımla, sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişlerini dikkate alarak, evrensel insani değerler, etik ilkeler ve mesleki görevlere odaklanarak; dil, din, ırk veya cinsiyete dayalı ayrımcılık uygulamadan hastalara sağlık hizmeti sunar. X
3 Sağlık hizmetlerini sunarken birey ve toplum sağlığını korumayı, iyileştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlar. X
4 Sağlığın sürdürülmesi ve iyileştirilmesi için gerekli çalışmaları, sağlığı etkileyecek bireysel, toplumsal, toplumsal ve çevresel faktörleri dikkate alarak yapar. X
5 Hedef kitlesinin özelliklerini, gereksinimlerini ve beklentilerini belirleyerek sağlıklı/hasta bireylere, yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. X
6 Sağlık hizmetleri sunarken önlem, teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkili bir yaklaşım sergiler. X
7 Teşhis, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hastalar için güvenli ve etkili olacak şekilde uygular. X
8 Hastaların ve çalışanların sağlık ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. X
9 Sağlık hizmetini sunarken, fiziksel ve sosyoekonomik ortamlardaki sağlığı etkileyecek bölgesel ve küresel değişiklikleri, kendisine başvuran hastaların bireysel özellik ve davranışlarındaki değişiklikleri dikkate alır. X
10 Görevlerini yerine getirirken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Mesleki etik kurallar çerçevesinde görev ve sorumlulukları ile yasal hak ve yükümlülüklerini üstlenir. X
12 Birey ve toplum sağlığını korumak ve geliştirmek amacıyla sosyal güvenilirlik ve sorumluluk kavramlarını dikkate alarak sağlık hizmetlerinin sunulma biçimindeki iyileştirmeleri ifade eder. X
13 Sağlık politikalarının ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı göstergeleri üzerindeki etkilerini değerlendirir ve gerektiğinde sağlık hizmetlerinin kalitesinin artırılmasına yardımcı olmak amacıyla değerlendirmelerini bilimsel ve sosyal ihtiyaçlar temelinde değiştirir. X
14 Sağlık hizmeti sunarken katılımcı ve iş birliği içinde sağlık ekibine liderlik eder. X
15 Sağlık ekibi içinde olumlu ilişkiler kurar ve gerektiğinde ekibindeki çeşitli pozisyonlara kolayca uyum sağlar. X
16 Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve diğer meslek grupları ile kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. X
17 Hizmet ettiği toplumla ilgili bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür ve bu veya diğer çalışmalardan elde edilen sonuçları toplumun yararına kullanır. X
18 Mesleği ile ilgili güncel literatüre ulaşır ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
19 Sundukları sağlık hizmetini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer ve kendi öğrenme sürecini düzenler. X
20 Mesleki yaşamı boyunca yeni bilgileri elde etme ve değerlendirme, yeni bilgileri mevcut bilgilerle bütünleştirme, aynı zamanda değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 6 10 60
Laboratuar
Uygulama 6 20 120
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması 6 2 12
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 6 10 60
Sunum/Seminer Hazırlama 1 6 6
Projeler 1 5 5
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Toplam İş Yükü 283