AKTS - Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş
Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş (MATH545) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kimlik Denetimini Sağlayan Kriptografik Algoritmalara Giriş | MATH545 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders, simetrik anahtarlı kriptografi ve kriptografideki istatistiksel yöntemlerin öğrenilmesi amacıyla oluşturulmuştur. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Kriptografinin temelleri, blok tipi algoritmalar, DES, AES yarışması, kimlik denetimi, kullanım modları, kriptografik özet fonksiyonlar, çakışma direnci, doğum günü atağı, Merkle Damgard yapısı, MD5, SHA-1, SHA-3 yarışması, Keccak, kimlik denetimi ve şifreleme, CAESAR yarışması, kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi, hipotez testi, rastgel |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kriptografinin temelleri | Kitap 1: 1-25 |
| 2 | Kriptografinin temelleri | Kitap 1: 25-45 |
| 3 | Blok tipi algoritmalar | Kitap 1: 223-250 |
| 4 | DES, AES yarışması | Kitap 1: 250-259, Kitap 2:1-9, Kitap 2: 81-89 |
| 5 | Kriptografik özet fonksiyonlar, doğum günü atağı, çakışma direnci | Kitap 1: 321-376 |
| 6 | Merkle-Damgard yapısı, MD5, SHA-1 | Kitap 1: 321-376 |
| 7 | SHA-3 yarışması, Keccak | |
| 8 | Kullanım modlarıyla kimlik denetleme | Kitap 3: 93-125 |
| 9 | Kimlik Denetimi ve Şifreleme | Makale 1, Makale 2 |
| 10 | Kimlik Denetimi ve Şifreleme Algoritmaları | Kitap 3: 125-141 |
| 11 | CAESAR yarışması | |
| 12 | Dizilerde rastgelelik, rastgelelik testleri, hipotez testi | Kitap 1: 169-187 |
| 13 | Fark atağı, doğrusal atak, DDT, LAT | |
| 14 | Kriptanalizde başarı olasılıkları, LLR yöntemi | |
| 15 | Genel tekrar | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. A handbook of applied cryptography, Alfred J. Menezes, Paul C. van Oorschot, Scott A. Vanstone |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. The Design of Rijndael AES - The Advanced Encryption Standard, Daemen, Joan, Rijmen, Vincent, Springer-Verlag, 2002. |
| 3. Introduction to Cryptography, J. A. Buchmann, Springer-Verlag, 2000. | |
| 6. Tez: Analysis and Design of Authenticated Encryption Modes, Elena Andreeva, master thesis. | |
| 6. Makale 1: OCB: A Block-Cipher Mode of Operation for Efficient Authenticated Encryption, Crypto 2001, Rogaway et. al. | |
| 6. Makale 2: Authenticated-Encryption with Associated-Data, Phillip Rogaway, http://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/papers/ad.pdf |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 5 | 10 |
| Sunum | 1 | 10 |
| Projeler | 1 | 10 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 9 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Alanında, bağımsız olarak, bir problem kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirerek problemi çözebilir ve sonuçları değerlendirebilir | X | ||||
| 2 | Matematiğin temel alanlarında ve kendi uzmanlığı olarak seçtiği alanda gerekli alt yapıyı oluşturur. | X | ||||
| 3 | Matematik literatürünü ve özel olarak kendi araştırma konusu ile ilgili ulusal ve uluslararası güncel yayınları takip edebilir ve bunlardan kendi araştırma konusu ile ilgili olanları çalışmalarında kullanabilir | X | ||||
| 4 | Bilimsel etik değerleri ve kuralları dikkate alır ve mesleki ve toplumsal yaşamda kullanabilir | X | ||||
| 5 | Kendi çalışmalarının sonuçlarını veya belli bir konudaki güncel çalışmaları ve bulguları, çeşitli bilimsel toplantılarda topluluk önünde Türkçe ve İngilizce olarak sunabilir ve tartışmalara katılabilir. | X | ||||
| 6 | Gerek bireysel, gerek bir çalışma grubunun üyesi olarak çalışabilme becerisini geliştirir | X | ||||
| 7 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, özgün bir çalışma üretme becerisini geliştirir. Bilimsel gelişmeleri takip eder, özümsediği bilgilerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapabilir. | X | ||||
| 8 | Kazandığı bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu geliştirmeye açık olur. | X | ||||
| 9 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; karşılaşılan problemleri matematiksel modellerle ifade ederek, matematiksel bakış açısı ile farklı çözüm yöntemleri önerir. | X | ||||
| 10 | Matematik temelli yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini bilimsel amaçlı kullanabilir. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
| Projeler | 1 | 10 | 10 |
| Raporlar | |||
| Ödevler | 5 | 2 | 10 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
