AKTS - Makine Elemanları

Makine Elemanları (ME316) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Makine Elemanları ME316 3 1 0 3 7
Ön Koşul Ders(ler)i
ME 210/ME 211
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü N/A
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Yrd. Doç. Dr. Hakan KALKAN
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere mekanik sistemlerdeki makina elemanlarını tanıtmaktır. Bu tanıtmanın yanısıra, 3-D gerilim analizi ve kırılma teorileriyle alakalı materyal mekaniği hakkında da bilgi vermektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Birleşik yükleme altındaki elemanların bir noktadaki gerilim durumunu analiz etme
  • Statik ve yorulma kırılma teorilerini mekanik dizayn problemlerine uygulama.
  • Millerin, dişli bağlayıcıların, tahrik dişlilerin, yayların ve esnek makine elemanlarının dizaynı.
  • Yuvarlanmalı yatakların seçimi.
  • Kavrama, fren, kaplin ve volanları tanımlama.
Dersin İçeriği 2 ve 3 boyutlu gerilim analizi, statik mukavemete göre tasarım, güvenlik katsayısı, yorulma, yorulma kriterleri, gerilim birikmesi; şaft tasarımı; vidalı bağlantı elemanlarının ve güç vidalarının tasarımı; bilyalı rulmanlar; güç aktarımı; dişli takımları, düz dişliler ve kayışlı aktarmaların tasarımı; yayların tasarımı; makine elemanlarının teknik

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Gerilim ve mukavemet, asal gerilme ve güvenlik katsayısı kavramları
2 Statik kırılma kriteri
3 Yorulma kırılma kriteri, S-N eğrisi ve ortalama gerilimin etkisi
4 Millerin dizaynı
5 Millerin dizaynı
6 Dişli bağlayıcıları; güç vidalarının dizaynı
7 Rulman yataklarının seçimi
8 Rulman yataklarının etkileşimli katalog kullanarak seçimi
9 Tahrik dişlisinin, alın dişlisinin, sarmal dişlinin, konik dişlinin ve sonsuz dişlinin kinematiği
10 Tahrik dişlisinin, alın dişlisinin ve sarmal dişlinin dizaynı
11 Tahrik dişlisinin, alın dişlisinin ve sarmal dişlinin dizaynı
12 Kayışlıların, yassı kayışın ve V kayışının dizaynı
13 Yayların dizaynı
14 Kavrama, fren, kaplin ve volanlar
15 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları
16 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Shigley J E, Mischke C R, Mechanical Engineering Design, ISBN: 0-07-008303-7

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mühendislik disiplinlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya mühendislik disiplinlerine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar 16 1 16
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 3 48
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler 5 4 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 20 40
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 192