AKTS - Metal Şekillendirme

Metal Şekillendirme (ME411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Metal Şekillendirme ME411 Alan Seçmeli 3 1 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
ME210
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Hakan KALKAN
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin Amacı: Metal şekillendirme dersinde öğrencilere metal şekillendirme teorisi ve teknolojinin sınırları, takım ve makine seçimi gibi metal şekillendirme işlemlerine ilişkin temel bilgilerin verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler metal şekillendirme işlemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  • Öğrenciler gerek analitik gerek sayısal yöntemler kullanarak metal şekillendirme işlemlerini değerlendirebileceklerdir.
  • Öğrenciler metal şekillendirme süreçlerinin tasarımlarını yapabilir hale geleceklerdir
  • Öğrenciler metal şekillendirme işlemlerini projelendirmeyi öğreneceklerdir.
  • Öğrenciler metal şekillendirme problemlerinin analizini ve oluşan hataların çözümü için yöntem geliştirmeyi öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği Plastisite teorisi ve metal şekillendirme, metalurjik değerlendirmeler, soğuk, ılık ve sıcak şekillendirme, ekstrüzyon, dövme, tel çekme ve derin çekme.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Metal Şekillendirme işlemleri Bölüm 1
2 Gerilme ve gerinim Bölüm 2
3 Metalurji konusuna genel bir yaklaşım Bölüm 3
4 Akma, akma kriterleri ve pekleşme Bölüm 4
5 Analiz yöntemleri Bölüm 5
6 Analiz yöntemleri: Üst sınır yöntemi Bölüm 6
7 Analiz yöntemleri: Sayısal yöntemler Bölüm 7
8 Deformasyon alanı geometrisi: Sürtünme, artık deformasyon, iç hasar, kalıntı gerilmeler Bölüm 8
9 Yüzey işlemleri Bölüm 9
10 Haddeleme, ovalama (vida ve diş) Bölüm 10
11 Dövme Bölüm 11
12 Dövme-Akıtma Bölüm 12
13 Akıtma-Tel çekme Bölüm 13
14 Sac metal işlemleri Bölüm 14
15 Final sınavı dönemi
16 Final sınavı dönemi

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. 1. Hosford, W. F., Caddell, R. M., “Metal Forming Mechanics and Metallurgy”, Prentice-Hall, 1993.
Diğer Kaynaklar 2. Tschaetsch, H., “Metal Forming Practice”, Springer 2006.
3. Avitzur, B., “Metal Forming: Processes and Analysis”, McGraw-Hill, 1968.
4. Lange, K. (Editor): Handbook of Metal Forming, McGraw-Hill, 1985.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 10
Sunum - -
Projeler 1 20
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 9 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1) Matematik, fen bilimleri ve mühendislik disiplinlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi kazanır. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya mühendislik disiplinlerine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma becerisi kazanır. X
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi geliştirir; en az bir yabancı dil bilgisi edinir; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık geliştirir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
9 Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk taşır ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinir; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık kazanır; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. X
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinir; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık geliştirir. X
12 Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere çalışabilme becerisi kazanır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 16 1 16
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 10 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 136