ECTS - Politics of Race, Ethnicity, and Gender
Politics of Race, Ethnicity, and Gender (KAM419) Course Detail
Course Name | Course Code | Season | Lecture Hours | Application Hours | Lab Hours | Credit | ECTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Politics of Race, Ethnicity, and Gender | KAM419 | Area Elective | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Pre-requisite Course(s) |
---|
N/A |
Course Language | Turkish |
---|---|
Course Type | Elective Courses |
Course Level | Bachelor’s Degree (First Cycle) |
Mode of Delivery | Face To Face |
Learning and Teaching Strategies | Lecture, Discussion, Question and Answer, Problem Solving. |
Course Lecturer(s) |
|
Course Objectives | Apart from these courses, it aims to encourage its students to think critically by introducing the basic theoretical concepts and discussions in the fields of race, ethnicity and gender. In this context, academic discussions on the concepts of gender/gender, racism, intersectionality and nationalism will deepen in the first five weeks of education. In the 6th and 7th weeks of the course, the relationship between the concepts of race and nationalism with masculine and feminine identities is analyzed. In the following weeks, the bond between family and homeland will be evaluated in terms of gender and nationalism, consuming and fascism will be examined through the great migration to the lives of consumers. The last two weeks of the course will focus on the reflections of the concepts discussed in the previous weeks in Turkey. |
Course Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Content | The concepts of race and ethnicity; fascism and racism; nationalism; gender and gender apartheid. |
Weekly Subjects and Releated Preparation Studies
Week | Subjects | Preparation |
---|---|---|
1 | Introduction | |
2 | Redefining concepts 1: Gender / Gender | Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, çev. A. T. Kılıç, İstanbul: Agora Kitaplığı. Acker, J. (1989). “Making gender visible”, Feminism and Sociological Theory içinde, der R.A. Wallace, California: Sage, 65-81. |
3 | Redefining concepts 2: Racism and New Racism | Balibar, E. (2007). “Bir “Yeni-Irkçılık” Var mı?”, Irk Ulus Sınıf: Belirsiz Kimlikler içinde, der. E. Balibar ve I. Wallerstein, çev. N. Ökten, İstanbul: Metis Yayınları, 27-40. Ahmed, S. (2019). Duyguların Kültürel Politikası, İstanbul: Sel Yayıncılık, 59-83. |
4 | Redefining concepts 3: Ethnicity and Ethnic Groups | Aktürk, Ş. (2006). “Etnik Kategori ve Milliyetçilik: Tek Etnili, Çok Etnili ve Gayri Etnik Rejimler”, Doğu Batı, 38, 23-57. Law, I. (2010). Racism and Ethnicity: Global Debates, Dilemmas, Directions. Essex, England: Pearson Education Limited, 59-105. Ek Okumalar Brubaker, R. & Laitin, D. D. (2008). “Etnik ve Milliyetçi Şiddet”, Doğu Batı, 40, 211-238. |
5 | Intersectionality: “Women are white, black, slaves or workers other than being ‘women’” | Bora, A. (2012). Kadınların Sınıfı: Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası, İstanbul: İletişim Yayınları, 31-52. Crenshaw, K. (2011). “Demarginalising the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Anti-discrimination Doctrine, Feminist Theory, and Anti-racist Politics”, Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies içinde, der. Helma Lutz, Maria T. H. Vivar ve Linda Supik, Ashgate Publishing. 25-42. Ek okumalar Kandiyoti, D. (2019). “Cariyeler, Fettan Kadınlar ve Yoldaşlar”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler içinde, İstanbul: Metis Yayınları, 146-161. Jordan-Zachery, J. S. (2007). “Am I a black woman or a woman who is black? A few thoughts on the meaning of intersectionality”, Politics & Gender, 3(2), 254-263. |
6 | Gender and Nationalism | Walby, S. (2016). “Kadın ve Ulus”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 35-63. Ek okumalar Altınay, A. (2016). “Giriş: Milliyetçilik, Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 15-32. Yuval-Davis, N. (2010). Cinsiyet ve Millet, çev. Ayşin Bektaş, İstanbul: İletişim Yayınları. |
7 | Masculinity and Nationalism | Nagel, J. (2016). “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 65-101. Kandiyoti, D. (2021). “Ataerkil örüntüler: Türk Toplumunda Erkek Egemenliğinin Çözümlenmesine Yönelik Notlar”, içinde Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, İstanbul: Metis, 185-220. |
8 | Assignment Submission | |
9 | Family, Homeland and Gender | Najmabadi, A. (2016) “Sevgili ve Ana olarak Erotik Vatan: Sevmek, Sahiplenmek, Korunmak” içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 129-165. Bora, A. (2010). “Annesiz kızlar: Modern babaların modern kızları. folklor/edebiyat, 16 (61), 7-15. Ek okuma Öztan, E. (2021). “Ailelere Musallat Olan otoriter Siyaset ve AKP Milliyetçiliği”, Birikim, 387/388, 21-31. |
10 | Everyday Nationalism, Everyday Fascism | Fox, J. E., & Miller-Idriss, C. (2008). “Everyday nationhood. Ethnicities”, 8(4), 536- 563. Saraçoğlu, C. & Belanger, D. (2018) “Mekân, Yer ve Şehir: Türkiye’de Suriye Karşıtlığının Kentteki Görünümleri”, Eğitim Bilim Toplum, 16 (62), 46-73. Ek Okumalar Ünlütürk-Ulutaş, Ç. (2013). “’Almanya’yı Temizliyorum’: Almanya’da Göçmen, Kadın ve Temizlikçi Olmak”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 2(37). 235-258. Fox, J. E., & Jones, D. (2013). “Migration, everyday life and the ethnicity bias. Ethnicities, 13(4), 385–400. |
11 | Discrimination and Media | Sevilay, Ç. (2010). “Ayrımcılık ve Medya”, Televizyon haberciliğinde Etik Sorunlar içinde, Bülent Çaplı - Hakan Tuncel (ed), Ankara: Fersa Matbaacılık. |
12 | The Case of Turkey 1: Gender, Feminism and Women's Policies | Berktay, F. (2021) “Dünden Bugüne Nafile Biraderlik Sözleşmesi”, içinde Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm, 10, İstanbul: İletişim, 560-578. Candemir, D. M. (2020). “2000’lerde Feminizm: Türkiye’de Feminist Hareketler ve Dijital Aktivizm”, Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm içinde, 10, İstanbul: İletişim, 158-183. Ek okumalar Bora, A. (2021) Feminizm: Sınırlar ve İhlal İmkanı, içinde Feminizm Kendi Arasında, İstanbul: İletişim. |
13 | Turkey Case 2: Racism and Discriminations | Turgut, S. (2021). Kürt Damgası: Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İstanbul: İletişim Yayınları. Köker, E. & Doğanay, Ü. (2011). “Irkçı Değilim Ama…Yazılı Basında Irkçı – Ayrımcı Söylemler”. Erişim: http://ihop.org.tr/wp-content/uploads/2011/02/irkci_degilim_web.pdf |
14 | Evaluation and Conclusion |
Sources
Course Book | 1. Scott, J. W. (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, çev. A. T. Kılıç, İstanbul: Agora Kitaplığı. |
---|---|
2. Acker, J. (1989). “Making gender visible”, Feminism and Sociological Theory içinde, der R.A. Wallace, California: Sage, 65-81. | |
3. Balibar, E. (2007). “Bir “Yeni-Irkçılık” Var mı?”, Irk Ulus Sınıf: Belirsiz Kimlikler içinde, der. E. Balibar ve I. Wallerstein, çev. N. Ökten, İstanbul: Metis Yayınları, 27-40. | |
4. Ahmed, S. (2019). Duyguların Kültürel Politikası, İstanbul: Sel Yayıncılık, 59-83. | |
5. Aktürk, Ş. (2006). “Etnik Kategori ve Milliyetçilik: Tek Etnili, Çok Etnili ve Gayri Etnik Rejimler”, Doğu Batı, 38, 23-57. | |
6. Law, I. (2010). Racism and Ethnicity: Global Debates, Dilemmas, Directions. Essex, England: Pearson Education Limited, 59-105. | |
8. Bora, A. (2012). Kadınların Sınıfı: Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası, İstanbul: İletişim Yayınları, 31-52. | |
9. Kandiyoti, D. (2019). “Cariyeler, Fettan Kadınlar ve Yoldaşlar”, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler içinde, İstanbul: Metis Yayınları, 146-161. | |
10. Crenshaw, K. (2011). “Demarginalising the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Anti-discrimination Doctrine, Feminist Theory, and Anti-racist Politics”, Framing Intersectionality: Debates on a Multi-Faceted Concept in Gender Studies | |
12. Walby, S. (2016). “Kadın ve Ulus”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 35-63. | |
15. Nagel, J. (2016). “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 65-101. | |
16. Kandiyoti, D. (2021). “Ataerkil örüntüler: Türk Toplumunda Erkek Egemenliğinin Çözümlenmesine Yönelik Notlar”, içinde Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, İstanbul: Metis, 185-220. | |
17. Najmabadi, A. (2016) “Sevgili ve Ana olarak Erotik Vatan: Sevmek, Sahiplenmek, Korunmak” içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim, 129-165. | |
18. Bora, A. (2010). “Annesiz kızlar: Modern babaların modern kızları. folklor/edebiyat, 16 (61), 7-15. | |
20. Fox, J. E., & Miller-Idriss, C. (2008). “Everyday nationhood. Ethnicities”, 8(4), 536- | |
21. Saraçoğlu, C. & Belanger, D. (2018) “Mekân, Yer ve Şehir: Türkiye’de Suriye Karşıtlığının Kentteki Görünümleri”, Eğitim Bilim Toplum, 16 (62), 46-73. | |
24. Sevilay, Ç. (2010). “Ayrımcılık ve Medya”, Televizyon haberciliğinde Etik Sorunlar içinde, Bülent Çaplı - Hakan Tuncel (ed), Ankara: Fersa Matbaacılık. | |
25. Berktay, F. (2021) “Dünden Bugüne Nafile Biraderlik Sözleşmesi”, içinde Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm, 10, İstanbul: İletişim, 560-578. | |
26. Candemir, D. M. (2020). “2000’lerde Feminizm: Türkiye’de Feminist Hareketler ve Dijital Aktivizm”, Modern Türkiye de Siyasi Düşünce Feminizm içinde, 10, İstanbul: İletişim, 158-183. | |
28. Turgut, S. (2021). Kürt Damgası: Etnik Sınırlar ve Başa Çıkma Stratejileri, İstanbul: İletişim Yayınları. | |
29. Köker, E. & Doğanay, Ü. (2011). “Irkçı Değilim Ama…Yazılı Basında Irkçı – Ayrımcı Söylemler”. Erişim: http://ihop.org.tr/wp-content/uploads/2011/02/irkci_degilim_web.pdf | |
Other Sources | 7. Brubaker, R. & Laitin, D. D. (2008). “Etnik ve Milliyetçi Şiddet”, Doğu Batı, 40, 211-238. |
11. Jordan-Zachery, J. S. (2007). “Am I a black woman or a woman who is black? A few thoughts on the meaning of intersectionality”, Politics & Gender, 3(2), 254-263. | |
13. Altınay, A. (2016). “Giriş: Milliyetçilik, Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm”, içinde Vatan, Millet ve Kadınlar, A. G. Altınay (der.), İstanbul: İletişim Yayınları, 15-32. | |
14. Yuval-Davis, N. (2010). Cinsiyet ve Millet, çev. Ayşin Bektaş, İstanbul: İletişim Yayınları. | |
19. Öztan, E. (2021). “Ailelere Musallat Olan otoriter Siyaset ve AKP Milliyetçiliği”, Birikim, 387/388, 21-31. | |
22. Ünlütürk-Ulutaş, Ç. (2013). “’Almanya’yı Temizliyorum’: Almanya’da Göçmen, Kadın ve Temizlikçi Olmak”, Çalışma ve Toplum Ekonomi ve Hukuk Dergisi, 2(37). 235-258. | |
23. Fox, J. E., & Jones, D. (2013). “Migration, everyday life and the ethnicity bias. Ethnicities, 13(4), 385–400. | |
27. Bora, A. (2021) Feminizm: Sınırlar ve İhlal İmkanı, içinde Feminizm Kendi Arasında, İstanbul: İletişim. |
Evaluation System
Requirements | Number | Percentage of Grade |
---|---|---|
Attendance/Participation | 1 | 5 |
Laboratory | - | - |
Application | - | - |
Field Work | - | - |
Special Course Internship | - | - |
Quizzes/Studio Critics | - | - |
Homework Assignments | - | - |
Presentation | 1 | 15 |
Project | - | - |
Report | - | - |
Seminar | - | - |
Midterms Exams/Midterms Jury | 1 | 30 |
Final Exam/Final Jury | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Percentage of Semester Work | 50 |
---|---|
Percentage of Final Work | 50 |
Total | 100 |
Course Category
Core Courses | X |
---|---|
Major Area Courses | |
Supportive Courses | |
Media and Managment Skills Courses | |
Transferable Skill Courses |
The Relation Between Course Learning Competencies and Program Qualifications
# | Program Qualifications / Competencies | Level of Contribution | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Learns the fundamental concepts, theories, and methods of political science and public administration; and uses this knowledge to analyze the causes and consequences of political developments at the national and global levels. | X | ||||
2 | Understands how policies are formulated and implemented in real life at the local, national, regional, and/or global levels; identifies the key institutions and actors involved in these processes and comprehends the functioning of public administration. | |||||
3 | Gains foundational knowledge on fields related to political science and public administration—such as international relations, sociology, psychology, cultural studies, economics, law, and history—and thereby develops an interdisciplinary understanding that considers and connects the relationships among different domains of social life. | |||||
4 | Learns quantitative and qualitative research techniques applicable to the field of political science and public administration, as well as the use of relevant software, hardware, and/or technical tools; gains experience in designing and conducting research/projects aimed at developing practical skills in the field. | |||||
5 | Develops the ability to act with open-mindedness, refrain from discrimination, and be sensitive and respectful to different perspectives through the promotion of critical and analytical thinking, intellectual debate, and lifelong learning; thus, enhances skills for collective action. | |||||
6 | Develops decision-making and initiative taking, work completion and time management competencies by understanding business ethics in public administration, politics and all related fields. | |||||
7 | Develops communication skills, oral and written expression, presentation techniques; learns the writing principles and procedures required to write an academic article on political science and public administration disciplines. | |||||
8 | Gains command of English terminology in political science and public administration, and acquires the language proficiency necessary to engage with English-language scholarship; enabling comparative analysis of current political issues in various countries. | |||||
9 | Possesses knowledge of both Turkish and world political history, including key periods, turning points, and major actors; thereby understands the influence of countries' socio-historical backgrounds on contemporary political and administrative issues. | X |
ECTS/Workload Table
Activities | Number | Duration (Hours) | Total Workload |
---|---|---|---|
Course Hours (Including Exam Week: 16 x Total Hours) | 14 | 3 | 42 |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 14 | 2 | 28 |
Presentation/Seminar Prepration | 1 | 10 | 10 |
Project | |||
Report | |||
Homework Assignments | 1 | 15 | 15 |
Quizzes/Studio Critics | |||
Prepration of Midterm Exams/Midterm Jury | |||
Prepration of Final Exams/Final Jury | 1 | 30 | 30 |
Total Workload | 125 |