AKTS - Kuantum Mekaniği
Kuantum Mekaniği (PHYS501) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuantum Mekaniği | PHYS501 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | [1] Stern-Gerlach deneyi yoluyla kuantum mekaniğinin deneysel temellerini öğrenciye vermek. [2] Kuantum mekaniğinin üzerine inşa edileceği, kapsamlı ve detaylı matematiksel temelleri öğrenciye vermek. [3] Kuantum mekanikte açısal momentum kavramını öğrenciye temelli/sağlam bir şekilde vermek. [4] (Zaman kalması koşuluyla) kuantum mekanikte simetri kavramını öğrenciye aktarmak. [5] Kuantum mekanikte yaklaşık hesaplar metodunu ve pratik uygulamalarını öğrenciye sağlam ve temelli bir şekilde vermek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kuantum mekaniğinin temel kavramları, kuantum dinamiği, açısal momentum teorisi, kuantum mekanikte simetri, yaklaşık hesaplama metodları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TEMEL KAVRAMLAR: Stern-Gerlach deneyi; ket, bra ve işlemci kavramları; baz ketleri ve matriks temsilleri; ölçmeler, gözlenebilenler ve belirsizlik bağıntıları. | Sakurai 1-23 |
2 | TEMEL KAVRAMLAR (devam): bazların değiştirilmesi; konum, momentum ve öteleme. | Sakurai 23-51 |
3 | TEMEL KAVRAMLAR (devam): konum ve momentum uzaylarında dalga fonksiyonları. KUANTUM DİNAMİĞİ: zamanın evrilmesi ve Schrödinger denklemi. | Sakurai 51-60 ve 68-80 |
4 | KUANTUM DİNAMİĞİ (devam): Schrödinger ve Heisenberg’in kuantum dinamik yaklaşımları; basit harmonik osilatör. | Sakurai 80-97 |
5 | KUANTUM DİNAMİĞİ (devam): Schrödinger dalga denklemi; propagatörler ve Feynman yol integralleri. | Sakurai 97-123 |
6 | KUANTUM DİNAMİĞİ (devam): potansiyeller ve ayar dönüşümleri. AÇISAL MOENTUM TEORİSİ: dönmeler ve açısal momentum komütasyon bağıntıları. | Sakurai 123-143 ve 152-158 |
7 | Birinci Arasınav | |
8 | AÇISAL MOENTUM TEORİSİ (devam): spin ½ sistemleri ve sonlu dönmeler; SO(3) ve SU(2), Euler dönmeleri. | Sakurai 158-174 |
9 | AÇISAL MOENTUM TEORİSİ (devam): yoğunluk işlemcileri; saf ve karışık sistemler; açısal momentumun özdeğerleri ve özdurumları; yörüngenin açısal momenti. | Sakurai 174-203 |
10 | AÇISAL MOENTUM TEORİSİ (devam): açısal momentum vektörlerinin toplanması; açısal momentum içın Schwinger’in oscillator modeli. | Sakurai 203-223 |
11 | AÇISAL MOENTUM TEORİSİ (devam): spin korelasyon ölçümleri ve Bell eşitsizliği; tensor işlemciler. | Sakurai 223-242 |
12 | KUANTUM MEKANİĞİNDE SİMETRİ: simetriler, korunum kanunları ve dejenere hâller; ayrık simetriler, parite ve uzay tersinmesi; ayrım simetriye örnek olarak örgülerde öteleme. | Sakurai 248-266 |
13 | KUANTUM MEKANİĞİNDE SİMETRİ: (devam): zaman-tersinimsel ayrık simetri. YAKLAŞIK HESAPLAMA METODLARI: dejenere olmayan durumlar için zamandan bağımsız perturbasyon teorisi. | Sakurai 266-282 ve 285-298 |
14 | YAKLAŞIK HESAPLAMA METODLARI: (devam): dejenere durumlar için zamandan bağımsız perturbasyon teorisi; hidrojen benzeri atomlar, ince yapı ve Zeemen etkisi kavramları; değişimsel metodlar. | Sakurai 298-316 |
15 | YAKLAŞIK HESAPLAMA METODLARI: (devam): zamana bağlı potansiyeller, etkileşme yaklaşımı; zamana bağlı pertürbasyon teorisi; uygulama: klasik radyasyon alanındaki etkileşimler; enerji kayması ve bozunma genişliği. | Sakurai 316-345 |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Modern Quantum Mechanics, J. J. Sakurai, Revised Edition, Addison-Wesley. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Quantum Mechanics, E. Merzbacher, 3rd Edition, Wiley. |
3. Lectures of Quantum Mechanics, G. Baym, Benjamin-Cummings. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 12 | 30 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 15 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Araştırma metodolojileriyle beraber, teorik ve matematiksel fiziğin temel bilgi seviyesine hakim olur. | X | ||||
2 | Fiziksel evrenin ve onu kontrol eden kanunların sağlam bir anlayışına ulaşır. | X | ||||
3 | Teorik, deneysel ve/veya simülasyon fiziği alanlarında, işleyen araştırma yeti ve stratejileri geliştirir. | X | ||||
4 | Kritik sorgulama, yaratıcı düşünme, ve yeni fikirleri kavramsal ve matematiksel olarak formüle etmeye yönelik pozitif bir tutum geliştirir ve bunu devam ettirir. | X | ||||
5 | Teorik, deneysel, veya uygulamalı fizik konularındaki problemleri, veya endüstriyel alandaki gerçek problemleri, hissetme, belirleme, ve başa çıkma yeteneği geliştirir. | X | ||||
6 | Edinilmiş ve birikmiş bilgi birikimini, matematiksel model ortaya koyar, çözümü için bir strateji belirler, gerekli ve uygun yaklaşıklaşma metodları uygular, ve elde edilen çözümün doğruluğunu ve güvenilirliğini değerlendirir. | X | ||||
7 | Fiziksel kavramları, işlemleri, süreçleri, ve yeni elde edilmiş sonuçları tüm dünyadaki meslekten insanlarla sözlü olarak konuşabilme ve tartışabilme ve bildiri ve makale formlarında yazılı olarak paylaşabilme yeteneği geliştirir | X | ||||
8 | Açılan disiplinlerin birinde ya da daha fazlasında, ileri bir bilgi ve yetenek seviyesine ulaşır ve uzmanlaşır. | X | ||||
9 | Orjinal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretme, raporlama ve sunma yeteneği geliştirir. | X | ||||
10 | Metodolojik bilimsel araştırma yapabilme yeteneği geliştirir. | X | ||||
11 | Bir problemi, varolan fizik bilgileri kullanarak, analiz etme, çözüm metoduna karar verme (toerik/matematiksel/deneysel) ve problemi çözme becerisi geliştirir. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 12 | 2 | 24 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 |