AKTS - Model Güdümlü Yazılım Geliştirme
Model Güdümlü Yazılım Geliştirme (SE555) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Model Güdümlü Yazılım Geliştirme | SE555 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Yazılım Mühendisliği Seçmeli Dersleri |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders model güdümlü yazılı geliştirme (MDD) yönteminin ilkelerini, metodolojilerini ve araçlarını tanıtacaktır. Ders hem pratik hem de teorik yönleri kapsayacaktır. Öğrencilerin küçük ölçekli bir metamodelleme veya MDD projesi geliştirmesi gerekmektedir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Model güdümlü geliştirmeye giriş; modelleme dilleri; yazılımın yeniden kullanılabilirliği; alana özgü modelleme; metamodelleme; model dönüşümleri; metamodelleme araçları; kod oluşturma; MOF (meta object facility); yazılım bileşenleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Model güdümlü yazılım geliştirmeye giriş | Bölüm 1-2 (ders kitabı) |
| 2 | Yazılımın kalitesi ve yeniden kullanılabilirliği | Konu ile ilgili makaleler |
| 3 | Alana özgü modelleme | Kaynak kitap 2 |
| 4 | Modelleme dilleri | Kaynak kitap 3 |
| 5 | Metamodelleme | Bölüm 6 (ders kitabı), Kaynak kitap 3 |
| 6 | UML Profilleri | Bölüm 6 (ders kitabı) |
| 7 | Model dönüşümleri | Bölüm 10 (ders kitabı) |
| 8 | Metamodelleme araçları | Kaynak kitaplar,makaleler |
| 9 | Otomatik kod oluşturma | Bölüm 9 (ders kitabı) |
| 10 | Platform bağımsızlık | Kaynak kitaplar,makaleler |
| 11 | Yazılım bileşenleri | Konu ile ilgili makaleler |
| 12 | Nesne sınırlandırma dili (object constraint language OCL) | Kaynak kitaplar,makaleler |
| 13 | Örnek uygulamalar | Kaynak kitaplar,makaleler |
| 14 | Öğrenci sunumları | |
| 15 | Öğrenci sunumları | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. 1. Thomas Stahl, Markus Voelter, Krzysztof Czarnecki, 2006. “Model-Driven Software Development: Technology, Engineering, Management”, Wiley. |
|---|---|
| 2. 2. Markus Voelter, 2013. “DSL Engineering: Designing, Implementing and Using Domain-Specific Languages”, . | |
| 3. 3. Cesar Gonzalez-Perez, Brian Henderson-Sellers, 2008. “Metamodelling for Software Engineering”, John Wiley & Sons. | |
| 4. 4. Fernando S. Parreiras, 2012. “Semantic Web and Model-Driven Engineering”, Wiley-IEEE Press. | |
| 5. 5. Dragan Gasevic, 2010. “Model driven engineering and ontology development”, Springer. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 1 | 15 |
| Sunum | 1 | 10 |
| Projeler | 1 | 20 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
| Toplam | 5 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Yazılım mühendisliği araştırma alanında en gelişmiş teknoloji ve literatürü kavrar. | X | ||||
| 2 | Yazılım mühendisliğinde dünya çapında araştırma yapma ve bu alanda en iyi konferans ve dergilerde bilimsel makale yayınlama becerisi kazanır. | X | ||||
| 3 | Yazılım mühendisliğinde sayısal ve niteliksel çalışmalar yürütür. | X | ||||
| 4 | Yazılım mühendisliği alanında akademik çevre ve endüstri arasında köprü kurabilmek için gerekli becerileri edinme ve gerçek dünyada karşılaşılan problemleri çözmek için yazılım mühendisliği yaklaşımlarını geliştirir ve uygular. | X | ||||
| 5 | Bilim ve teknolojideki güncel gelişmeleri takip edebilmek için gereken bilgiye ulaşma ve bilimsel araştırma gerçekleştirme veya yazılım mühendisliği alanına proje geliştirme becerisi kazanır. | X | ||||
| 6 | Yazılım mühendisliği alanında mesleki, hukuksal, etik ve sosyal sorunlar hakkında farkındalık ve sorumluluk bilinci kazanır. | X | ||||
| 7 | Proje ve risk yönetim becerisi; girişimciliğin, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınmanın önemi hakkında farkındalık edinir; yazılım mühendisliği uygulamaları standartları ve yöntemleri için uluslararası mükemmellik standartlarını uyarlar. | X | ||||
| 8 | Karar alırken, Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel, çevresel, sosyal ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | X | ||||
| 9 | Yazılım mühendisliği uygulamaları için mükemmellik standardını geliştirir, benimser ve sürdürülebilir kullanımını destekler. | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
| Projeler | 1 | 45 | 45 |
| Raporlar | |||
| Ödevler | 1 | 20 | 20 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 16 | 16 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 180 | ||
