AKTS - Optimizasyon için Sezgisel Yöntemler
Optimizasyon için Sezgisel Yöntemler (IE420) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Optimizasyon için Sezgisel Yöntemler | IE420 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
| Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerden, sezgisel yöntemlerin nasıl ve neden çalıştığını, ne zaman kullanılması gerektiğini, birbirlerine ve matematiksel programlama gibi geleneksel yaklaşımlara olan üstünlüklerini kavramaları beklenmektedir. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Kombinatoryal problemlerin çözümü için çeşitli sezgisel teknikler; sezgisel tekniklerin varoluş sebepleri, yetenekleri ve uygulanabilirlikleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: hesaplama büyüme hızı, algoritmik karmaşıklık ve kombinatoryal problem | |
| 2 | Dal-sınır yöntemi: dallandırma, sınırlama, nod geliştirme | |
| 3 | Baskınlık, sınır sağlamak için rahatlatma, tamsayılı programlama | |
| 4 | Lagrange rahatlatma yöntemi | |
| 5 | Lagrange rahatlatma yöntemi | |
| 6 | Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler | |
| 7 | Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler | |
| 8 | Benzetimli tavlama, genel yaklaşım, soğuma çizelgeleri ve değişimleri | |
| 9 | Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama | |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Mutasyon, dokular, rekabet ve genetik programlama | |
| 12 | TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme ve çeşitlendirme | |
| 13 | TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme ve çeşitlendirme | |
| 14 | Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler | |
| 15 | Deluge algoritması, kayıttan kayıta transfer ve paralel uygulama | |
| 16 | Dönem Sonu Sınav Çalışmaları |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Reeves, C. R., Modern Heuristic Techniques for Combinatorial Problems, John Wiley & Sons, 1993. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 2. Sait, S.M., and Youssef, H., Iterative Algorithms with Applications in Engineering, IEEE Press, 1999. |
| 3. Papadimitriou, C.H., and Steiglitz, K., Combinatorial Optimization: Algorithms and Complexity, Prentice-Hall, 1982. | |
| 4. Nemhauser, G.L., and Wolsey, L.A., Integer and Combinatorial Optimization, John Wiley & Sons, 1998. | |
| 5. Lawler, E.L., Lenstra, J.K., Rinnooy Kan, A.H.G., and Shmoys, D.B., The Traveling Salesman Problem, John Wiley & Sons, 1985. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | 3 | 15 |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 20 |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
| Toplam | 6 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini kullanma becerisi kazanır. | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. | X | ||||
| 3 | Sistem entegrasyonunu sağlama becerisi kazanır. | |||||
| 4 | Karmaşık sistemleri, bileşenleri ve süreçleri tasarlama, geliştirilme, uygulama ve iyileştirme becerisi kazanır. | X | ||||
| 5 | Modern mühendislik teknik ve araçlarını seçme/geliştirme ve kullanma becerisi edinir. | |||||
| 6 | Deney tasarlama/uygulama ve veri toplama/analizi yorumlama becerisi kazanır. | |||||
| 7 | Bireysel olarak ve takımlarda çalışma becerisi kazanır. | |||||
| 8 | İletişim yeteneklerini etkin kullanım becerisi kazanır. | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olma ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |||||
| 10 | Mesleki etik sorumluluk bilincine sahip olma ve gereğini uygulama becerisi edinir. | |||||
| 11 | Mühendislik çözümlerinin etkilerini algılama becerisi kazanır. | |||||
| 12 | Güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olma becerisi geliştirir. | |||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 3 | 48 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | |||
| Projeler | 1 | 5 | 5 |
| Raporlar | |||
| Ödevler | 3 | 3 | 9 |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
