AKTS - Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I (HEM503) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I | HEM503 | 1. Dönem | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders kadınların biyolojik, psikolojik ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarını dikkate alarak, sağlığın korunması, geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesini amaçlamaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kadın sağlığı ile ilişkili temel kavramlar, yaşam dönemlerine göre kadının üreme/cinsel sağlığını etkileyen faktörler ve bu dönemlerde hemşirenin rol ve sorumlulukları, jinekolojik onkoloji ve hemşirelik bakımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye’de Sık Görülen Kadın Sağlığı Sorunları ve Göstergeleri | |
2 | Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | Özbek, H. ve Çakır D. (2022) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-625-427-770-2. |
3 | Toplumsal Cinsiyet ve Yansıdığı Alanlar | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
4 | Cinsellik ve Kadın | Karabulutlu, Ö. (Ed.) (2024). Her Yönüyle Cinsel Sağlık. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786253995874. |
5 | Adölesan Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
6 | Erişkin Dönem Üreme, Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
7 | Menapoz Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
8 | Andropoz Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
9 | Yaşlılık Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
10 | Ara Sınav | |
11 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma, Tarama Testleri ve Hemşirelik Bakımı I | DeCherney, A. H. (2018). Current diagnosis and treatment: obstetrics and gynecology 12th edition. McGraw-Hill Education / Medical Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. |
12 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma, Tarama Testleri Ve Hemşirelik Bakımı II | Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. |
13 | Jinekolojik Onkolojide Navigasyon Ve Navigatör Hemşirenin Rolü | |
14 | Vaka Analizi (Jinekolojik Onkoloji Vakası) | |
15 | Vaka Analizi Ders Değerlendirmesi | |
16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
---|---|
2. Lowdermilk, D. L., Perry, S. E., Cashion, M. C., Alden, K. R., Olshansky, E. Mosby, Maternity & women's health care. (2020). 12th edition. | |
3. Mishra, M. G., Sinha, H. H. (2014). Treatment and prognosis in obstetrics and gynecology. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers. | |
4. DeCherney, A. H. (2018). Current diagnosis and treatment: obstetrics and gynecology 12th edition. McGraw-Hill Education / Medical | |
5. Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. | |
6. Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 | |
7. Özbek, H. ve Çakır D. (2022) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-625-427-770-2. | |
9. Karabulutlu, Ö. (Ed.) (2024). Her Yönüyle Cinsel Sağlık. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786253995874. | |
Diğer Kaynaklar | 8. Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 20 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 |