AKTS - Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I (HEM503) Ders Detayları
| Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I | HEM503 | 1. Dönem | 2 | 4 | 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Ders(ler)i |
|---|
| N/A |
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
| Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
| Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
| Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Beyin Fırtınası. |
| Dersin Öğretmen(ler)i |
|
| Dersin Amacı | Bu ders kadınların biyolojik, psikolojik ve sosyo-kültürel ihtiyaçlarını dikkate alarak, sağlığın korunması, geliştirilmesi ve hastalıkların önlenmesini amaçlamaktadır. |
| Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
| Dersin İçeriği | Kadın sağlığı ile ilişkili temel kavramlar, yaşam dönemlerine göre kadının üreme/cinsel sağlığını etkileyen faktörler ve bu dönemlerde hemşirenin rol ve sorumlulukları, jinekolojik onkoloji ve hemşirelik bakımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dünyada ve Türkiye’de Sık Görülen Kadın Sağlığı Sorunları ve Göstergeleri | |
| 2 | Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | Özbek, H. ve Çakır D. (2022) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-625-427-770-2. |
| 3 | Toplumsal Cinsiyet ve Yansıdığı Alanlar | Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 |
| 4 | Cinsellik ve Kadın | Karabulutlu, Ö. (Ed.) (2024). Her Yönüyle Cinsel Sağlık. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786253995874. |
| 5 | Adölesan Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
| 6 | Erişkin Dönem Üreme, Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
| 7 | Menapoz Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
| 8 | Andropoz Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
| 9 | Yaşlılık Dönemi Üreme ve Cinsel Sağlık Sorunları ve Hemşirenin Sorumlulukları | Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma, Tarama Testleri ve Hemşirelik Bakımı I | DeCherney, A. H. (2018). Current diagnosis and treatment: obstetrics and gynecology 12th edition. McGraw-Hill Education / Medical Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. |
| 12 | Jinekolojik Kanserlerden Korunma, Tarama Testleri Ve Hemşirelik Bakımı II | Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. |
| 13 | Jinekolojik Onkolojide Navigasyon Ve Navigatör Hemşirenin Rolü | |
| 14 | Vaka Analizi (Jinekolojik Onkoloji Vakası) | |
| 15 | Vaka Analizi Ders Değerlendirmesi | |
| 16 | Final Sınavı |
Kaynaklar
| Ders Kitabı | 1. Kızılkaya Beji. N. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları (2015), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. |
|---|---|
| 2. Lowdermilk, D. L., Perry, S. E., Cashion, M. C., Alden, K. R., Olshansky, E. Mosby, Maternity & women's health care. (2020). 12th edition. | |
| 3. Mishra, M. G., Sinha, H. H. (2014). Treatment and prognosis in obstetrics and gynecology. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers. | |
| 4. DeCherney, A. H. (2018). Current diagnosis and treatment: obstetrics and gynecology 12th edition. McGraw-Hill Education / Medical | |
| 5. Yıldırım, G (2023). Jinekolojik kanserler ve bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi, Ankara. | |
| 6. Başar, F. (Ed.). (2020). Toplumsal cinsiyet. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786257275590 | |
| 7. Özbek, H. ve Çakır D. (2022) Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN: 978-625-427-770-2. | |
| 9. Karabulutlu, Ö. (Ed.) (2024). Her Yönüyle Cinsel Sağlık. Akademisyen Kitabevi. ISBN: 9786253995874. | |
| Diğer Kaynaklar | 8. Öncel, S., & Teskereci, G. (2018). Kadınlarda Yaşam Dönemlerine Göre Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Yaklaşımı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 4(1), 53-69. |
Değerlendirme System
| Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | - | - |
| Laboratuar | - | - |
| Uygulama | 1 | 20 |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj | - | - |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
| Ödevler | - | - |
| Sunum | 1 | 10 |
| Projeler | - | - |
| Rapor | - | - |
| Seminer | - | - |
| Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
| Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
| Toplam | 4 | 100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
|---|---|
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
| Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
| Temel Meslek Dersleri | X |
|---|---|
| Uzmanlık/Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
| # | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
| 2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
| 3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
| 4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
| 5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
| 6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
| 7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
| 8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
| 9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
| 10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
| 11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
| 12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
| 13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X | ||||
ECTS/İş Yükü Tablosu
| Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
|---|---|---|---|
| Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 14 | 4 | 56 |
| Derse Özgü Staj | |||
| Alan Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
| Projeler | |||
| Raporlar | |||
| Ödevler | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
| Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
