AKTS - Yenidoğan Hemşireliği
Yenidoğan Hemşireliği (HEM518) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Yenidoğan Hemşireliği | HEM518 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerine yenidoğan bakımıyla ilgili temel bilgi ve beceriler kazandırmak, bu alandaki hemşirelik uygulamalarının bilimsel temellerini öğretmek ve yenidoğan dönemindeki hastalıkların yönetimi ile ilgili klinik karar verme süreçlerinde rehberlik yapmaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye'de yenidoğan sağlığının durumu, yenidoğan ünitelerinin oraganizasyonu, yenidoğanda farmakolojik ilkeler ve ilaç uygulamaları, embriyonel ve fetal gelişim, uterus dışı adaptasyonu ile doğum odasında ilk yardım, yenidoğan değerlendirilmesi, normal yenidoğanın hemşirelik bakımı, yüksek riskli yenidoğanın değerlendirilmesi, yüksek riskli yenidoğan ve bakımı, yenidoğan hastalıkları ve bakımı. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş Dersin tanımı, içerik ve amaç hakkında bilgi verilmesi | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
2 | Yenidoğanın Fizyolojik Gelişimi • Yenidoğanın doğum sonrası geçirdiği fiziksel değişiklikler • Solunum, kardiyovasküler ve termoregülasyon sistemlerinin gelişimi • Hemşirelik müdahaleleri ve izlem yöntemleri | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
3 | Yenidoğanın Beslenmesi • Anne sütü ve formül mamalar • Emzirme teknikleri ve sorunları • Yenidoğanda beslenme yönetimi ve destek | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 5, 7), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 3) |
4 | Yenidoğanda Sıklıkla Görülen Sağlık Sorunları • Solunum yolu hastalıkları: RDS, TTN • Kardiyovasküler sorunlar ve yenidoğan anemisi • Hemşirelik müdahaleleri | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
5 | Yenidoğanda Sıklıkla Görülen Sağlık Sorunları II • Hipoglisemi, hiperkapni, neonatal sarılık • Belirtiler, tanı, tedavi ve hemşirelik yaklaşımları | “Neonatal nursing: A global perspective” (Chapter 7, 8) Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
6 | Yenidoğan İnfant (Erken Doğum) Bakımı • Prematüre bebeklerin özellikleri ve bakımı • Prematüre yenidoğan hemşireliği uygulamaları | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
7 | VİZE SNAVI | |
8 | Yenidoğan Yoğun Bakım Üniteleri • Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinin işleyişi • Yenidoğan hemşirelerinin yoğun bakımda rolü | Neonatal nursing: A global perspective” (Chapter 5, 9,19) |
9 | Yenidoğanlarda Enfeksiyonlar ve Kontrol Yöntemleri • Yenidoğanlarda enfeksiyon riskleri ve semptomları • Enfeksiyon öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik uygulamaları | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
10 | Yenidoğanda İlaç Yönetimi ve Tedavi Yöntemleri • Yenidoğan ilaçları ve dozajları • İlaçların uygulama yöntemleri • Aşılar ve yenidoğan tedavi rehberliği | Core Curriculum for Maternal-Newborn Nursing ” (Chapter 1, 2), “Neonatal Nursing: Scope and Standards of Practice, 3rd Edition ” (Chapter 1, 2) |
11 | Yenidoğanda Etik ve Psiko-Sosyal Durumlar • Yenidoğanın hakları, etik sorunlar ve kültürel faktörler • Yenidoğan bakımında duygusal destek ve psikolojik danışmanlık | “Neonatal nursing: A global perspective” (Chapter 7, 8) |
12 | Yenidoğanda Acil Durumlar ve Hemşirelik Müdahaleleri • Yenidoğan kardiyopulmoner resüsitasyon (CPR) • Acil durumlar ve kriz yönetimi | Neonatal nursing: A global perspective” (Chapter 3, 7) |
13 | Vaka Sunum | |
14 | Vaka Sunum | |
15 | Vaka Sunumu | |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1. Boxwell, G. (Ed.). (2018). Neonatal intensive care nursing (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315153784 |
---|---|
2. 2. Smith, A., & Fraser, D. (2020). Neonatal care for nurses and midwives: Principles for practice. Wiley-Blackwell. | |
3. 3. Goldsmith, J. P., Karotkin, E. H., Keszler, M., & Suresh, G. K. (2021). Goldsmith’s assisted ventilation of the neonate (7th ed.). Elsevier. | |
4. 4. Kenner, C., & Lott, J. W. (2014). Neonatal nursing: A global perspective. Springer Publishing Company | |
5. 5. Ball, J. W., & Bindler, R. C. (2016). Pediatric nursing: Caring for children (7th ed.). Pearson |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 1 | 25 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 4 | 20 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 5 | 12 | 60 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 5 | 5 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Toplam İş Yükü | 125 |