AKTS - Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik
Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik (HEM520) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik | HEM520 | Alan Seçmeli | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kültür ve transkültürel hemşirelik, kültürel özelliklerinin toplum sağlığına etkileri, kültürel özelliklerin ve değişimlerin kadın, yenidoğan ve çocuğun sağlığına yansımaları, sağlığın korunması ve geliştirilmesinde transkültürel hemşirelik bakımının önemi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan ve Kültürel Yapı, Toplumumuzun Kültürel Yapısı | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7 |
2 | Sağlık ve Hastalık Kavramı, Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Farklılıklar | Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2). |
3 | Din, Göç, Kültür ve Sağlık İlişkisi | Tanrıverdi G. (2019) Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Akademik Yayıncılık. |
4 | Kültür ve beslenme | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7 |
5 | Kültürlerarası hemşirelikte temel kavramlar | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. |
6 | Kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, önemi ve tarihisel gelişimi | Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7 |
7 | Transkültürel Bakım Modelleri | Tortumluoğlu G. (2004).Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 47-57. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Intercultural Communication | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334 |
10 | Kronik hastalıklarda kültürel yaklaşım | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334 |
11 | Doğum ve Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşım | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334 |
12 | Üreme Sağlığı ve Kültürel Yaklaşım | |
13 | Kültürel Bakış Açısıyla Ağrı, Kültür ve Ölüm | Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334 |
14 | Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik | Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2). |
15 | Sunum Dersin Değerlendirilmesi | |
16 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. |
---|---|
2. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7 | |
Diğer Kaynaklar | 3. Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2). |
4. Tanrıverdi G. (2019) Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
5. Tortumluoğlu G. (2004).Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 47-57. | |
6. Sagar P. (2012) Transcultural Nursing Theory and Models. New York: Springer Publishing Company | |
7. Dığrak, E., & Tezel, A. (2024). Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Yeterlilik için Papadopoulos Modeli. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 6(2), 175-180. | |
8. Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2). |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 1 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder | X | ||||
2 | Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir | X | ||||
3 | Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. | X | ||||
4 | Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir | X | ||||
5 | Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir | X | ||||
6 | Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir | X | ||||
7 | Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
8 | İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir | X | ||||
9 | Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir | X | ||||
10 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | X | ||||
11 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. | X | ||||
12 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir | X | ||||
13 | Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 13 | 2 | 26 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |