AKTS - Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik

Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik (HEM520) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Ana Çocuk Sağlığında Transkültürel Hemşirelik HEM520 Alan Seçmeli 2 2 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi ects.course_level_Sağlık_Bilimleri_Yüksek_Lisans
Ders Verilme Şekli
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • ÖÇ1. Kültürlerarası hemşireliği kavramlarını ve modellerini bilir.
  • ÖÇ2. Hasta bakımında önyargıların ve eşitsizliğin giderilmesi ve hastanın güçlendirilmesi için savunuculuk rolünü uygular.
  • ÖÇ3. Kültürel yeterlilik/duyarlılığın hasta bakımındaki önemini açıklar.
  • ÖÇ4. Kendi kültürünü tanır ve diğer kültürleri tanımada toplum kaynaklarından yararlanır.
Dersin İçeriği Kültür ve transkültürel hemşirelik, kültürel özelliklerinin toplum sağlığına etkileri, kültürel özelliklerin ve değişimlerin kadın, yenidoğan ve çocuğun sağlığına yansımaları, sağlığın korunması ve geliştirilmesinde transkültürel hemşirelik bakımının önemi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İnsan ve Kültürel Yapı, Toplumumuzun Kültürel Yapısı Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7
2 Sağlık ve Hastalık Kavramı, Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Farklılıklar Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2).
3 Din, Göç, Kültür ve Sağlık İlişkisi Tanrıverdi G. (2019) Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Akademik Yayıncılık.
4 Kültür ve beslenme Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7
5 Kültürlerarası hemşirelikte temel kavramlar Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby.
6 Kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, önemi ve tarihisel gelişimi Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7
7 Transkültürel Bakım Modelleri Tortumluoğlu G. (2004).Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 47-57.
8 ARA SINAV
9 Intercultural Communication Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334
10 Kronik hastalıklarda kültürel yaklaşım Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334
11 Doğum ve Çocuk Bakımında Kültürel Yaklaşım Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334
12 Üreme Sağlığı ve Kültürel Yaklaşım
13 Kültürel Bakış Açısıyla Ağrı, Kültür ve Ölüm Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby. ISBN: 9780323079334
14 Kültürlerarası Hemşirelik ve Etik Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2).
15 Sunum Dersin Değerlendirilmesi
16 FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall, A. (2013). Fundamentals of Nursing. London: Elsevier Mosby.
2. Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul. ISBN:978-9944-300-66-7
Diğer Kaynaklar 3. Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2).
4. Tanrıverdi G. (2019) Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Akademik Yayıncılık.
5. Tortumluoğlu G. (2004).Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2): 47-57.
6. Sagar P. (2012) Transcultural Nursing Theory and Models. New York: Springer Publishing Company
7. Dığrak, E., & Tezel, A. (2024). Transkültürel Hemşirelik ve Kültürel Yeterlilik için Papadopoulos Modeli. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 6(2), 175-180.
8. Yorulmaz, D. S., & Karadeniz, H. (2021). Farklı Kültürel Uygulamaların Sağlığa Etkisi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 13(2).

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 1 10
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kadının cinsel ∕ üreme sağlığına yönelik lisans düzeyinde edindiği bilgileri geliştirir ve analiz eder X
2 Kadının cinsel∕üreme sağlığını etkileyen fiziksel ve psiko-sosyal faktörleri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, sorun alanlarını belirler ve multidisipliner çalışma anlayışı ile çözüm önerileri geliştirir X
3 Dünyada ve Türkiye‘de cinsel∕üreme sağlığı sorunlarının farkına vararak bu sorunları önlemeye ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir. X
4 Toplumsal cinsiyet kavramını ve sağlığa olan etkilerini açıklayabilir X
5 Kadının üreme/cinsel sağlığını koruyucu, yükseltici, tedavi ve rehabilite edici, birey ve aile merkezli hemşirelik bakımını edindiği bilgi ve beceriler ile kapsamlı olarak planlar ve teknolojik gelişmeler ışığında uygulayabilir X
6 Kadının cinsel∕üreme sağlığı ile ilgili kurumları tanır ve kaynak kişilere ulaşarak işbirliği yapabilir X
7 Kadının üreme sağlığı hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda verilmesinin önemi bilerek mesleki etik değerlere uygun hareket eder. X
8 İngilizceyi literatürü anlayabilecek, etkili bir şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilir X
9 Kadının üreme/cinsel sağlığı alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu alarak araştırma yapabilir X
10 Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde araştırma bilgisine sahiptir ve kanıta dayalı uygulamaları takip eder. X
11 Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili konularında bir makaleyi ulusal ya da uluslararası kongrelerde sunar ve bir dergide yayınlar. X
12 Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilgili alanlarda karar verme becerilerini destekler, mesleki liderlik ve yönetim pozisyonları üstlenir X
13 Kadının üreme/cinsel sağlığı ile ilişkili konularda strateji ve uygulama planları geliştirir, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama 13 2 26
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 25 25
Toplam İş Yükü 125